Mijn geld beheren wanneer ik dit niet meer kan

GM2002
Topic Starter

Mijn geld beheren wanneer ik dit niet meer kan

#1 , 01 okt 2012 20:47

Ik heb mijn zoon geld geleend en dit nooit teruggekregen. Mijn vertrouwen in hem is zeer geschonden.

Nu wil ik er zeker van zijn dat wanneer ik ziek word (bijvoorbeeld alzheimer) of een ongeval heb, mijn dochter mijn geld kan beheren zonder inspraak van mijn zoon. Hoe kan ik dit vastleggen? Is het voldoende dit zelf neer te schrijven en te ondertekenen? Moet een vriendin als getuige ondertekenen ter bevestiging dat ik ten tijde van het schrijven volledig bekwaam was? Moet dit bij een notaris worden vastgelegd om er zeker van te zijn dat mijn zoon dit niet kan aanvechten?

Bedankt voor de informatie.
GM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 01 okt 2012 22:23

Om ruzie te vermijden onder je kinderen is het verstandiger om een extern bewindvoerder (advocaat-bewindvoerder) aan te laten stellen via het vredegerecht i.p.v. je dochter hiermee te belasten, die later voor de boekhouding verantwoording geven.
En aangezien je je zoon geld hebt geleend, is het dan niet beter om je dochter hetzelfde bedrag te geven, zeker als je de middelen hiervoor hebt en een bewijs hebt dat je geld aan je zoon hebt gegeven. Dan staan ze beiden gelijk op één lijn.
De aanstelling van een extern bewindvoerder kan je op papier zetten en eventueel overhandigen aan je dochter.

GM2002
Topic Starter

#3 , 02 okt 2012 19:57

Ik zou toch liever hebben dat mijn dochter het geld dan beheert. Hoe kan ik dit dus officieel vastleggen zonder dat mijn zoon dit kan betwisten.

Reclame

j.demoor

#4 , 03 okt 2012 08:04

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen. Het contract komt slechts tot stand door de aanneming van de lasthebber.Art.2003.Lastgeving eindigt :Door herroeping van de volmacht van de lasthebber,Door opzegging van de lastgeving door de lasthebber,Door de dood, de onbekwaamverklaring of het kennelijk onvermogen, hetzij van de lastgever, hetzij van de lasthebber.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu wil ik er zeker van zijn dat wanneer ik ziek word (bijvoorbeeld alzheimer) of een ongeval heb, mijn dochter mijn geld kan beheren zonder inspraak van mijn zoon.’

U kan uw dochter die volmacht verlenen bij onderhandse akte doch indien uw ziekte of ongeval uw onbekwaamverklaring of kennelijk onvermogen veroorzaken eindigt voornoemde volmacht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

GM2002
Topic Starter

#5 , 09 okt 2012 20:13

Dank u voor de uitleg

Creatief

#6 , 09 okt 2012 20:32

Een volmacht geven, oké, maar zo heeft mijn broer ook een volmacht gekregen, maar hij plunderde wel de ouderrekening leeg.
Als je een volmacht wil geven, geef ze dan aan beiden en dat ze tegelijk optreden voor geldafhalingen en voor wat betreft de uitgave dat uw dochter dat moet verantwoorden aan je zoon.
Dank zij het gedrag van de broer-volmachthebber staan we nu wel voor de rechtbank! En wie zegt dat je dochter te vertrouwen is?

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 okt 2012 08:13

Creatief, het is niet de bedoeling je persoonlijke problemen automatisch door te trekken naar anderen.

De bekommernis dat hij z'n dochter misschien ook niet kan vertrouwen is iets wat je wel kan verwachten dat hij reeds aan gedacht heeft. De optie dat beide kinderen moeten tekenen voor geldafhalingen/uitgaven zal hij, gezien het wantrouwen tov zijn zoon, wss niet zien zitten omdat de zoon dan ook alles kan blokkeren dat niet naar zijn zin is.

Je eerste reactie in deze post was wél uitstekend gereageerd :).

Terug naar “Bank & Beurs”