Verblijfsco-ouderschap en vakantieregeling?

perla
Topic Starter

Verblijfsco-ouderschap en vakantieregeling?

#1 , 04 okt 2012 10:36

Reeds 2 jaar ben ik via jrb bezig om een gelijk verblijfsco-ouderchap te verkrijgen. Tot vorige week had ik mijn kinderen iedere week 3 dagen bij me. Ik zou echter naar een 7/7 regeling willen (omdat ik nu nooit een volledig weekend heb met de kids).
De jeugdrechter heeft hier wel oren naar maar om tegemoet te komen aan de wens van de mama, gaat dit geleidelijk gebeuren. Voorlopig heb ik mijn kinderen nu van donderdag t.e.m. maandag, dan 9 dagen bij hun mama, dan weer 5 dagen bij mij. De vakanties worden verdeeld. Elk om beurt.
Nu hebben we dus een regeling 5/9 dagen om nadien te evolueren naar een 6/8 en vervolgens een 7/7. Zo gaat het niet te bruusk voor de kids (voer voor discussie maar dit kan in andere topics).

Mijn vraag nu;
In oktober heb ik de kinderen net voor de herfstvakantie. T.t.z. van donderdag 25/10 t.e.m. maandag 29/10, maar vemits ma 29/10 de herfstvakantie begint en er vastgelegd is dat ze dan bij mij zijn (mama krijgt de krokusvakantie), blijven ze dus van do 25/10 t.e.m. zondag 04/11 (Einde herfstvakantie).
Heb ik dan mijn kinderen opnieuw donderdag 08 nov (9 dagen na ma 29/10) of begint bij het einde van de herfstvakantie de regeling weer vanaf 0 en moet ik bijgevolg wachten tot donderdag 15 nov???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 04 okt 2012 12:11

Normaal gezien wordt een vakantieregeling OP een gewone regeling geplakt. (Gewone regeling loopt dus constant door) Wat dus wil zeggen dat u ze donderdag 08/11 terug zou hebben.

Tenzij anders is vastgelegd uiteraard.

perla
Topic Starter

#3 , 04 okt 2012 12:35

@Duma, thanks voor je info. Er werd niks specifiek vastgelegd, dus 8 nov heb ik terug mijn kids. Eigenlijk had ik dit verwacht maar om onduidelijkheid te vermijden, heb ik hier toch maar deze vraag gesteld ;-)

Reclame

eylis

#4 , 04 okt 2012 12:38

check dit misschien ook eens af met de andere ouder, kwestie dat jullie op de zelfde golflengte zitten. Het zou zeer vervelend zijn als de mama "denkt" dat het anders in elkaar zit.

duma

#5 , 04 okt 2012 13:03

Om dat te vermijden, bekijken mijn man en zijn ex trouwens elk jaar de vakantieregeling voor het volledig volgend jaar.
Inderdaad kwestie van zeker te zijn dat de andere er hetzelfde idee over heeft. Die dingen kunnen vaak verwarrend zijn.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2012 13:05

Zoals Duma zegt is het meestal de werkwijze.
Maar voor alle veiligheid eventjes bespreken.
Spijtig genoeg zijn nogal wat vonnissen niet zo duidelijk en zeker niet voor niet-juristen.
Ooit een zaak gehad waar beide ouders constant wederzijds klacht gingen indienen bij de politie.
Tot op een gegeven moment wij erbij betrokken werden. Met hand en tand alles trachten uit te leggen met vonnis en met jaarplanners van enkele jaren terug.....
Bleek dat ze op een gegeven moment in de mist waren gegaan.... constant fouten in afspraken....
Daar dan met beide met de kalender een terug correcte regeling op papier gezet ieder een copie en dan gezegd ..... voor volgend jaar tel je nu zo verder... en zo maak je afspraken ...met zelfs handtekening op ieders blad.... en van dan af blijkbaar geen probleem meer.

En idd nogmaals zoals Duma voorstelt :lol:

PS indien onregelmatig werken van een der ouders stel ik ook steeds voor daar in het vonnis rekening mee te houden (Vroege late nacht) wijzigen per week of ook een van de ouders wijzigt van afdeling of van werk of van...

Iets in de aard van: bij wijziging van werkregeling zal dienstrooster worden voorgelegd aan andere ouder x dagen of maandelijks of jaarlijks VOOR de maand waarop het ingaat ( Wat van toepassing is).

Terug naar “Echtscheiding”