omgansregeling en vakantieregeling

piepkuikentje
Topic Starter

omgansregeling en vakantieregeling

#1 , 05 okt 2012 09:26

Beetje dezelfde vraag als een ander topic maar geraak er niet aan uit.
Het voorlopig vonnis spreekt dat ik de kinderen om de 2 weken een weekend heb.
Er staat niets anders in het voorlopig vonnis.
Dus binnenkort is het herfstvakantie.
En mijn weekend valt juist in die week.
Heb ik recht om mijn kinderen te gaan halen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 05 okt 2012 09:40

Als er geen vakantieregeling beschreven staat in dat vonnis, hebt u uiteraard recht om uw kinderen te gaan halen!

piepkuikentje
Topic Starter

#3 , 05 okt 2012 09:47

dan maar duimen dat ik ze meekrijg hé...

Reclame

duma

#4 , 05 okt 2012 09:49

Heeft uw ex laten verstaan dat u de kinderen niet zal meekrijgen?

Als u ze effectief niet meekrijgt, klacht gaan neerleggen bij de politie!

piepkuikentje
Topic Starter

#5 , 05 okt 2012 09:55

Hij is van mening dat ik ze verleden jaar heb gehad en dat het nu zijn toer is.
Maar dan zie ik ze 3 weken niet

duma

#6 , 05 okt 2012 11:07

Jij hebt ze vorig jaar heel de vakantie gehad?
Of hoe moet ik dat nu interpreteren?

Zou je misschien iets duidelijker kunnen zijn over de regeling? :)

piepkuikentje
Topic Starter

#7 , 05 okt 2012 11:19

Het is heer erg ingewikkeld...
Wij hadden totaal geen regeling, ik kon enkel rekenen op zijn goodwill... Had hij zin om de kinderen te geven dan had ik ze anders niet...
Hetzelfde met de vakantieregeling, Soms kreeg ik 2 dagen op voorhand een mail van je hebt ze die vakantie, te nemen of te laten, enkel een antwoord van ja of nee, geen overleg mogelijk.
Verleden jaar heb ik ze 2 dagen in de herfstvakantie gekregen.
Door dreigingen naar mij toe en naar de kinderen durfde ik het nooit voor de rechtbank trekken maar dit jaar heb ik het dan toch gedaan.
Nu is er een voorlopig vonnis van om de twee weken een weekend.

duma

#8 , 05 okt 2012 11:33

Dan is er géén vakantieregeling en moét je ex-man de kinderen meegeven.

Een tip: Neem het voorlopige vonnis mee als je om je kinderen gaat, zodat - als hij ze niet meegeeft - je dat vonnis ook ineens kan meenemen als je klacht gaat neerleggen bij de politie.

Mariette

#9 , 05 okt 2012 11:38

Ik begrijp totaal niet waarom er nog steeds geen standaardregeling werd ingevoerd, waarbij de rechtbank die vooraf bepaalde regeling kan aanpassen aan specifieke omstandigheden per gezin.
Dit zou toch al een heleboel misverstanden kunnen oplossen?

duma

#10 , 05 okt 2012 11:41

Die standaardregeling is er: bi-locatie.
Maar het feit dat ze er is, wil niet zeggen dat ze toegepast wordt ...

Mariette

#11 , 06 okt 2012 08:55

co-ouderschap is standaard regeling. Bi-locatie is toch géén standaard regeling?

leeuwke1969

#12 , 06 okt 2012 11:06

Ik begrijp totaal niet waarom er nog steeds geen standaardregeling werd ingevoerd, waarbij de rechtbank die vooraf bepaalde regeling kan aanpassen aan specifieke omstandigheden per gezin.
Dit zou toch al een heleboel misverstanden kunnen oplossen?
Mijn man had ook zo'n vonnis zonder vakantieregeling, 1 weekend om de 2 weken, voor de rest bij de mama. Aangezien wij ook graag eens op vakantie gaan, moesten wij rekenen op de goodwill van mama en hopen dat eens ze haar toestemming had gegeven zij dan plots niet weer van gedachten zou veranderen. Mijn man heeft het vonnis aangevochten via het hof van beroep te Gent. Uitspraak over het hoederecht in februari, maar intussen is er door de beroepsrechter een tussenvonnis geveld ivm de vakanties omdat de rechter vindt, en ik citeer 'dit ten goede komt aan de vader-zoon relatie' en hij ingeval van problemen (lees zoon niet meegeven in vakantieperiode papa) hij klacht kan neerleggen. Dus je ziet Mariette, dat dit geen alleenstaand geval is, waar rechters niet verder kijken dan hun neus lang is. Nog zo'n geval in het vonnis van mijn man, het zoontje werd door de mama ingeschreven, zonder overleg, op zaterdag in de muziekschool en tekenschool. Papa was verplicht het zoontje te brengen of hem anders de zaterdag om 15u te gaan ophalen in plaats van de vrijdag om 15u aan school. Aangezien wij 70km ver van de mama wonen werd het zoontje op zaterdag om 15u opgehaald. Nu zijn wij een nieuw schooljaar en zijn de uren van de teken -en muziekschool veranderd ipv de zaterdag is dit nu de vrijdag NA school, hoe kun je in godsnaam dan nog een vonnis naleven....

Mariette

#13 , 06 okt 2012 13:24

Wat blijkbaar ook vaak vergeten wordt is dat men scheidt net omdat men geen raakvlakken meer heeft en enige gemeenschappelijk standpunt dikwijls wordt ondergesneeuwd in doelbewuste pesterij.

Heel die co-ouderschap situatie is hopeloos en leidt eerder tot frustratie van alle partijen (waardoor de kinderen weer het slachtoffer worden) dan indien men gewoon het vroegere hoederecht had behouden, mèt uitgebreide bezoekregeling én onderhoudsverplichting.

Gewoon de kinderen telkens een halve schoolvakantie bij de ene ouder en dan bij de andere ouder laten verblijven is daarin het minst nadelige: iedereen kan zijn verlof dan plannen (met kinderen/zonder kinderen), opvang voorzien en andere regelingen treffen. Waarom moet men het zo moeilijk maken om daarin weekje hier en weekje daar te gaan spelen? Bij verschillende kinderen over een langere tijdspanne is men hier wel gemakkelijk twintig jaar mee bezig nietwaar.

duma

#14 , 06 okt 2012 19:23

Ik noem dat een standaard regeling aangezien die als voorkeur moet worden genomen en slechts bij tegenindicaties niet zal worden ingevoerd.

Het feit dat een ouder er nog steeds voor naar de rechtbank moeten er vaak onnoemelijk belachelijke tegenindicaties gevonden worden, eventjes niet in rekening genomen...

Akkoord met Mariette dat er soms doelbewuste pesterij bij komt kijken. Dit is voor mij echter geen reden om bi-locatie af te schaffen. De ouder straffen die dit doet, dat zal pas iets uithalen. Anders beloon je de pestende partij nog, want dat zal meestal de moeder zijn en zij zal meestal dan het hoederecht hebben? OF bij wie gaan we dat dan standaard leggen, Mariette? Wie krijgt er standaard het hoederecht?

Terug naar “Echtscheiding”