Camping

Jurman
Topic Starter

Camping

#1 , 04 okt 2012 20:57

Sorry, weet echt niet waar anders op dit forum volgende vraag geplaatst.

Mijn ouders hadden 2 chalets op een camping. Bij overlijden van de LL ouder claimt een erfgenaam de eigendom van 1 van de chalets, waar wil het bewijs daarvan niet aantonen.
- hoe dit oplossen ivm. de aangifte van de nalatenschap o.a. door het feit dat dit beschouwd wordt als een roerend goed en ik dus geen informatie daarover kan bekomen bij de registratie.
- er is maar 1 jaarlijkse betaling van het huurgeld en ben er zeker van dat de erfgenaam die de eigendom claimt het (eventueel) andere huurgeld niet zal betaald hebben. De campingeigenaar wil niet helpen (ben daar nooit op vakantie geweest, andere erfgenaam jaarlijks).
Wat kan ik doen om dit opgelost te krijgen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2012 21:26

Van welke rekening betaald? En wie en van waar werden de kosten betaald?
Zijn er geen papieren van?
Hij die iets beweert moet het bewijzen Art. 1315.BW Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.
Van wie waren de chalets bij het overlijden van de eerste ouder?
Dan moeten ze toen beide in de nalatenschap hebben gezeten.

Jurman
Topic Starter

#3 , 05 okt 2012 14:12

Huurgelden betaald van rekening ouders. Kosten betaald door ouders (alle kosten? kan ik niet achterhalen)
Papieren? De rekeninguittreksels en een huurcontract op naam van beide ouders en ondertekend door eerst
overleden ouder.
Zaten niet in aangifte nalatenschap eerste ouder.

Reclame

mava105

#4 , 05 okt 2012 15:26

Waren ze in eigendom of gehuurd? De grond was dus zowiezo van de camping. Er was, in geval van eigendom, dus een recht van opstal. Bestaan hierover geen kontrakten? Mogelijks geregistreerd?
Notaris kan dat toch opvragen bij campingeigenaar.

Jurman
Topic Starter

#5 , 05 okt 2012 16:49

Navraag bij registratiekantoor terplaatse heeft niets opgeleverd (en het was zeker het juiste registratiekantoor dat ik heb aangesproken).
Ik begrijp uw vraag "eigendom of gehuurd" niet helemaal. Ouders hebben die chalets aangekocht indertijd en huurgeld heeft
betrekking op huur grond vermoed ik.

Franciscus

#6 , 05 okt 2012 17:57

En hebt u facturen van de chalets gevonden?
Hebben de ouders ooit laten uitschijnen dat de chalets NIET van hun waren.

mava105

#7 , 05 okt 2012 20:37

De eigendomsakte van de chalets zullen zal niet geregistreerd staan. Ik bedoelde de akte voor het recht van opstal op de grond. Als camping eigenaar is van de grond, worden deze chalets ook eigendom van de camping. Lees daarom goed de voorwaarden in de huurovereenkomst met de camping.

Jurman
Topic Starter

#8 , 05 okt 2012 22:05

Ik had de registratie gevraagd om na te kijken of er aktes waren. Ik hoop dat ze zowel eigendomaktes als akte voor recht van opstal hebben nagezien. Antwoord was negatief. Ik vermoed dus dat uw vermoeden zal kloppen, mava 105, temeer daar in het huurcontracht staat:"art 1 :de verhuurder-uitbater geeft aan de huurders die dit aanvaarden, een perceel voor een openluchtrecreatief verblijf in huur".
Anderzijds staat er ook in dat enkel mobiele verblijven zijn toegelaten en nochtans is de chalet niet mobiel. Met mondeling akkoord van de eigenaar-uitbater werd zelfs een betonnen structuur aangebracht over de volle lengte en breedte van de chalets in 2006 (laatste versie huurcontract van 2005).
Tevens staat in het huurcontract vermeld : de weigering bij eventuele verkoop of overdracht vanwege de verhuurder-uitbater bij eventuele verkoop of overdracht van het openluchtcreatief verblijf moet niet gemotiveerd zijn.
Dus, volgens huurcontracht is de verhuurder-eigenaar almachtig. Of dit allemaal 'koosjer' is, is een ander verhaal.
Maar in dit apenland mag je alles verwachten.

Franciscus

#9 , 06 okt 2012 17:35

Er zijn twee partijen die een contract tekenen op vrijwillige basis en die niet handelingsonbekwaam zijn.

Probleem is dat partijen dikwijls een contract niet goed lezen en vooraf niet de nodige info vragen.

In dit geval gezien erfenis eens info vragen aan uw notaris wat u kan doen.

Kan inderdaad recht van opstal zijn ...of iets gelijkaardig.....
Dit zijn zaken die men in meerdere landen aantreft.
(deze wet is van 1824 ...en toen was het hier het Verenigd Koninkrijk)

Jurman
Topic Starter

#10 , 07 okt 2012 21:49

Ik stel het zeer op prijs, Franciscus, dat u mij nog hoop geeft. Maar uit bepaalde artikels van het huurcontract, die ik hierboven heb neergeschreven, meen ik te kunnen opmaken dat er weinig kans is dat er van recht van opstal sprake kan zijn.
Ga evenwel uw raad volgen en het voorleggen aan mijn notaris. Heb echter weinig hoop.

Terug naar “Archief”