begrafenisondernemer/belasingaftrekbaar.

peter1977
Topic Starter

begrafenisondernemer/belasingaftrekbaar.

#1 , 10 okt 2012 15:32

Mijn papa is maandagmiddag overleden, nu had ik straks gehoord dat er kosten aftrekbaar zijn..., kan mij dit hier iemand in duidelijke mensentaal uitleggen? Papa word gecremeert&heb verder 1zus en ik woon terug bij mijn moeder in huis, huis dat bovendien voledig is afbetaald... Hopelijk genoeg informatie om mij duidelijke uitleg te geven.

Grts Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 10 okt 2012 15:37

Eerst en vooral mijn innige deelneming bij het overlijden van je papa.
Ja, die zijn aftrekbaar. Alle kosten van het passief gaan van de nalatenschap af. Op die kosten moet je geen registratierechten meer betalen.
Wat is nog aftrekbaar? Koffietafel, crematie, 6-wekenmis, kerkdienst, doodsbrieven, funerarium, nog te betalen schulden van de overledene (ziekenhuisfactuur, RVT, ...)
Indien jullie de aangifte van de successierechten niet kunnen invullen, roep dan eventueel de hulp in van een bankier of in het laatste geval een notaris. De aangifte moet immers correct worden ingevuld en op tijd om boetes te voorkomen.

peter1977
Topic Starter

#3 , 10 okt 2012 16:10

Eerst en vooral mijn innige deelneming bij het overlijden van je papa.
Ja, die zijn aftrekbaar. Alle kosten van het passief gaan van de nalatenschap af. Op die kosten moet je geen registratierechten meer betalen.
Wat is nog aftrekbaar? Koffietafel, crematie, 6-wekenmis, kerkdienst, doodsbrieven, funerarium, nog te betalen schulden van de overledene (ziekenhuisfactuur, RVT, ...)
Indien jullie de aangifte van de successierechten niet kunnen invullen, roep dan eventueel de hulp in van een bankier of in het laatste geval een notaris. De aangifte moet immers correct worden ingevuld en op tijd om boetes te voorkomen.
bestaat dat nog altijd? "successierechten"

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2012 16:15

Natuurlijk. Of dacht je dat onze regering een goede inkomstenpost zou afschaffen?

Creatief

#5 , 10 okt 2012 20:43

Natuurlijk. Of dacht je dat onze regering een goede inkomstenpost zou afschaffen?
Daar had ik toch op gehoopt! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jpierre

#6 , 27 okt 2012 15:52

mijn moeder is een maand geleden overleden, wij zijn met drie kinderen ( een broer, een zus en ik- mijn vader is reeds 10 jaar geleden overleden) nu belt mijnbroer dat de bank (geblokeerde rekening) de rekening van mijn moederniet wilt gebruiken om de koffietafel te betalen. kan dit? ik vrees ook dat de bank andere kosten (ziekenhuis en dgl eveneens zal weigeren) wat kan met de geblokkeerde rekening betaald worden?

wanton

#7 , 27 okt 2012 20:44

Alle kosten die gemaakt werden door de overledene zoals ziekenhuis , nutsvoorzieningen , belastingen en alle kosten die betrekking hebben op de begrafenis in brede zin - dus ook de koffietafel- mogen en moeten betaald worden via de rekening van de overledene. Het is voldoende dat één van de erfgenamen een bewijs daarvan voorlegt. Er moet wel voldoende aanwezig zijn om de rekening te kunnen betalen. Deze kosten zijn lasten van de nalatenschap. Ze mogen ook in mindering gebracht worden bij de aangifte voor successie.
Deze bank ( welke?) kent dus duidelijk de reglementen terzake niet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”