herstelgericht aanbod

Caridina
Topic Starter

herstelgericht aanbod

#1 , 05 sep 2012 14:18

een vriendin van mij heeft net een brief gekregen van het parket.

haar dochter was vorig jaar het slachtoffer van een (sexueel) misdrijf.
Nu heeft ze enkele vragen bij deze brief.

de brief :

Geachte,

Ik schrijf u naar aanleiding van de feiten te X op X waarvan uw dochter slachtoffer werd.

Als procureur des Konings is het mijn wettelijke taak een beslissing te nemen over het verdere verloop
van dit dossier.Naar mijn mening is een herstelgericht aanbod een zinvolle aanvulling bij de verdere gerechterlijke afhandeling van de zaak.

met de hulp van de bemiddelingsdienst kunenn dader en slachtoffer op zoek gaan naar een vorm van herstel voor de gevolgen van de feiten.De deelmname is gratis en op vrijwillige basis.De in houd van de gesprekken is vertrouwelijk. U kan een advocaat raadplegen om u door hem/haar te laten bijstaan gedurende de bemiddeling.

Om het aanbod te bespreken vraag ik u om contact op te nemen met de bemiddelingsdienst. indien u na 8 dagen niet heeft gereageerd, zal iemand van de bemiddelingsdienst zelf contact met u opnemen.

Dit herstelbericht aanbod werd ook gedaan aan de andere partij(en).

De procureur des Konings.

Vraag 1 : betekent dit dat de dochter samen met de dader in dezelfde ruimte zullen vertoeven ?

Vraag 2 : is het raadzaam dat zij een advocaat onder de arm neemt ? Indien ja, waar kan ze info vinden over pro-deo advocaten ? (waar ze volgens mij wel voor in aanmerking komt als alleenstaande moeder van 4 kinderen.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2012 19:03

Misschien kan uw dochter ook eens bellen met de dienst slachtofferzorg van de lokale politie of met het arrondisementeel justitiehuis.
en ja de bedoeling is dat dader en slachtoffer samen met een bemiddelaar in gesprek gaan.

Caridina
Topic Starter

#3 , 10 okt 2012 22:37

Om het aanbod te bespreken vraag ik u om contact op te nemen met de bemiddelingsdienst. indien u na 8 dagen niet heeft gereageerd, zal iemand van de bemiddelingsdienst zelf contact met u opnemen.
8 dagen kan blijkbaar lang duren he, tot op heden nog niks gehoord.

Reclame

Kingfisher

#4 , 12 okt 2012 12:15

Er staat niet dat ze na 8 dagen zullen reageren. Als *u* na 8 dagen niet reageert, dan komt uw dossier in de grote stapel, en als uw dossier bovenaan die grote stapel komt, dan gaan ze u een klein belleke geven om te vragen of ze kunnen afsluiten.

Tijdens de strafzaak van de dader zal er ook vermeld staan: "slachtoffer reageerde niet op herstelgericht aanbod"

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2012 14:26

Werd er schadevergoeding betaald...
dokterskosten, therapie enz enz

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”