Huurgeld en schenking

avanti537
Topic Starter

Huurgeld en schenking

#1 , 12 okt 2012 18:41

Vooraleer het huis te kopen betaalde mijn broer maandelijks een bedrag aan huur aan ons moeder wat ik kan beamen.
Het betreft het huis van haar ouders, zij was enig kind.
Van het betalen van het huurgeld is nooit iets op papier gezet, mijn broer betaalde de huur contant in de hand.
Zo had moeder altijd wat contant geld in huis, ze was van de oude stempel.
Mijn moeder is overleden en nu beweren mijn andere broer en zussen dat er nooit enige huur is betaald geweest en dit zodoende een verdoken schenking zou zijn.
Die eisen nu natuurlijk dit geld terug in de vereffening. Het gaat om een aanzienlijk bedrag.
Hebben mijn zussen en broer enige kans op slagen hierin?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 okt 2012 18:52

Haalde uw broer dit geld maandelijkse op een vaste periode van zijn rekening af? (bv ergens tijdens de eerste vijf dagen van de maand)?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2012 18:59

Uw broer zegt dat het zo was en u zegt blijkbaar ook dat het zo was.

Reclame

avanti537
Topic Starter

#4 , 12 okt 2012 19:10

Mijn broer haalde dat geld inderdaad van zijn rekening, maar nooit het exacte bedrag van de huur en ook niet op een vast tijdstip.
Ik vergat nog te vermelden dat hij 2 getuigen heeft die dit willen bevestigen voor de rechtbank, want zover is het al.
Na de opmaak van de staat van vereffening door de notaris en waar geen overeenkomst is gebleken, zal dit worden voorgelegd aan de rechtbank van eerste aanleg.
Ik zeg inderdaad ook dat het zo was, want daar ben ik meermaals getuige van geweest. Alleen sta ik te dichtbij om onpartijdig te kunnen zijn.

Vandebos

#5 , 12 okt 2012 19:17

indien maandelijks ongeveer hetzelfde bedrag van de rekening wordt afgehaald en er voor die grootorde van dat bedrag geen andere consistente verklaring kan gegeven worden buiten het huurgeld heeft u een bewijs door uitsluiting. Indien hij bovendien middels bankafschriften kan aantonen dat hij voor zijn gaan wonen in dat pand dit bedrag niet maandelijks afhaalde wordt het alleen maar sterker.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”