HELP, ik krijg het voorschot op de waarborg niet terug!

Thasjoef
Topic Starter

HELP, ik krijg het voorschot op de waarborg niet terug!

#1 , 19 okt 2012 13:45

Ik ben een Nederlander die van plan is om te verhuizen naar Antwerpen. Na lang zoeken heb ik een appartement gevonden die ik graag wilde huren. Na de bezichtiging en overleg tussen de verhuurder en mij werd mij verzocht om een voorschot van 150 euro te betalen zodat het pand niet meer zou worden verhuurd (of iets dergelijks). Daarna zou er tijd zijn om het huurcontract te tekenen, de plaatsbeschrijving op te stellen en de waarborg te storten. Na gemaakte mondelinge beloften door verhuurder zoals het vernieuwen van de koelkast en nog meer kleine details zou ik het contract tekenen. Ik wilde echter niet tekenen totdat alles zoals afgesproken in de plaatsbeschrijving gemaakt zal worden. Daarna is de verhuurder steeds meer geïrriteerd geraakt door mijn 'niet meer dan logische' eisen en heeft via de telefoon laten weten de gemaakte beloften niet meer te zullen nakomen. Daarnaast heeft de verhuurder ook verteld dat ik het appartement moet accepteren zoals het is en anders een ander appartement te zoeken. Wel heeft de verhuurder verteld dat ik het voorschot van 150 euro niet terug kan krijgen.

Bij het voorschot van 150 euro heb ik een bewijs van betaling gekregen. Hierop staat vermeld dat het een 'voorschot op de waarborg' is. Er staat niet op vermeld dat ik het bedrag bij voortijdige beëindiging kwijt zal zijn. Ook in het huurcontract wordt er niet gesproken over een voorschot van de waarborg en het eventuele niet terugkrijgen van het geld. Het bewijs van betaling is ondertekend door zowel mij als de verhuurder. Voor de duidelijkheid heb ik dus tot op heden geen huurcontract ondertekend en geen waarborg gestort. Enkel het voorschot heb ik betaald en de plaatsbeschrijving opgemaakt.

Voor mijn gevoel heb ik toch duidelijk recht om mijn 150 euro terug te krijgen, juist omdat ik nog geen contract heb ondertekend en nergens te vinden is dat ik het voorschot kwijt zal raken. Als arme student wil ik hier toch voor vechten.

Ik voel me als Nederlander nog niet goed thuis in het Belgische huurrecht en weet dus ook niet hoe alles werkt. Ik ben via het internet op dit forum gekomen en ik hoop dan ook dat iemand me hier informatie kan geven over de situatie of desnoods misschien tips over welke instanties ik zou moeten raadplegen, zonder gelijk aan een advocaat te denken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 okt 2012 13:58

De € 150 was hoogstwaarschijnlijk bedoeld als huuroptie. Een optie is normaliter niet terugvorderbaar als het niet doorgaan van de koop/huur uitgaat van de optienemer.

U bewijs van betaling met de vermelding voorschot waarborg kan echter gebruikt worden om deze zaak tegen te spreken.

Gaat het hier om een individuele verhuurder of een immokantoor?

In ieder geval zal u de verhuurder aangetekend in gebreke dienen te stellen. Hierin vermeldt u duidelijk:

- De reden waarom het huurcontract is afgesprongen. (vermelden van de niet uitgevoerde afgesproken aanpassingen)
- De termijn (10 werkdagen bv.) waarop u terugstorting verwacht van de waarborg.
- De vermelding dat bij gebrek aan terug binnen de gestelde termijn op rekeningnr x dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn het lokale vredegerecht middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. op zijn kosten in te schakelen.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Thasjoef
Topic Starter

#3 , 19 okt 2012 14:42

Allereerst mijn dank voor het snelle antwoord. Of de 150 euro bedoeld was als huuroptie zou eventueel kunnen. Al is eigenlijk nergens terug te vinden waarvoor deze dient. Dat is ook niet duidelijk uitgelegd behalve dat het bij de verhuurder gebruikelijk was om dit voorschot te vragen op voorhand. Ik had hier uiteraard niet op in moeten gaan, maar dit was onwetendheid en enthousiasme.

Het betreft in ieder geval particuliere verhuur. Als ik het goed begrijp moet ik een aangetekende brief naar de verhuurder sturen met daarin het antwoord op de door u gegeven punten. Echter hoeft er niet vermeld te worden dat ik binnen een bepaalde termijn waarborg terug gestort te worden. Deze heb ik immers niet betaald.

Kan ik de verhuurder via de telefoon melden dat ik in mijn recht sta om het voorschot terug te krijgen en bijvoorbeeld dreigen met een rechtzaak (als pressiemiddel) of is dit niet gebruikelijk of verstandig?

Bij voorbaat dank

Reclame

Thasjoef
Topic Starter

#4 , 19 okt 2012 14:58

Daarnaast ben ik vergeten te melden dat er misschien nog iets meespeelt in deze situatie. Misschien werkt dit in mijn voordeel of juist in mijn nadeel. Er is een bepaalde constructie geweest die al begon tijdens het bezichtigen van het appartement. De dochter van de verhuurder nam de functie van verhuurder op zich. Dit om haar moeder (de eigenaar van het appartement en dus de werkelijke verhuurder) te helpen. Met de dochter is de plaatsbeschrijving gemaakt en op haar naam is het voorschot voor de waarborg betaald, dus niet op naam van de verhuurder volgens het huurcontract, want deze staat op naam van de moeder. In het huurcontract staat niet vermeld dat de dochter mag handelen uit naam van verhuurder. Haar naam wordt niet genoemd in het contract. Echter staat dus het voorschot wel op haar naam. Wettelijk gezien lijkt het me dus dat de dochter in eerste instantie het voorschot nooit gekregen zou mogen hebben. Misschien is het zelfs wel zo dat ze dus ten onrechte geld heeft verkregen. Klopt dit? Of heeft dit geen invloed op de situatie.

Mijn verontschuldigingen voor het ingewikkeld ogende verhaal, maar dat is juist de reden dat ik hier terecht ben gekomen. Bij voorbaat dank.

Vandebos

#5 , 19 okt 2012 16:52

Ik bedoelde 10 werkdagen om het voorschot terug te storten...

U heeft te goeder trouw €150 betaald aan de vertegenwoordiger van de verhuurder, bij twist tussen vertegenwoordiger en verhuurder moeten ze het zelf maar uitzoeken.

Stuur het AS zowel naar moeder als dochter...

Thasjoef
Topic Starter

#6 , 31 okt 2012 15:05

Nu zijn we ondertussen een week verder en ik heb geprobeerd om de verhuurder voor het blok te zetten door te melden dat ik een kennis heb die advocaat in het huurrecht is en die hiervoor mij wilt helpen door te procederen. Helaas bleek dit niet genoeg te zijn om uit goede wil de 150 euro aan mij terug te geven. Ik kreeg netjes het antwoord via de telefoon dat ik een rechtzaak kan starten mocht ik dit willen. Het zal mijn woord tegen het woord van haar zijn.

Nu is het voor mij ondanks de snelle reacties op het forum nog steeds niet helemaal duidelijk wat ik moet doen. Ik moet een brief opstellen met daarin dit:

1. De reden waarom het huurcontract is afgesprongen. (vermelden van de niet uitgevoerde afgesproken aanpassingen)
2. De termijn (10 werkdagen bv.) waarop u terugstorting verwacht van de waarborg.
3. De vermelding dat bij gebrek aan terug binnen de gestelde termijn op rekeningnr x dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn het lokale vredegerecht middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. op zijn kosten in te schakelen.

Nummer 3 houdt dus eigenlijk in dat er indien niet terugbetaald wordt, er een rechtzaak zal worden gestart? Of lees ik dit verkeerd?

Nogmaals bedankt,

Victor

Terug naar “Huren”