Heb ik hetrecht op eisen betalen te kort kindergeld of niet?

Red Devil 81

Re: Heb ik hetrecht op eisen betalen te kort kindergeld of n

#16 , 22 okt 2012 14:51

Vader moet de helft van de uitkeringen doorstorten, ongeacht het bedrag. Vonnis laat volgens mij geen andere interpretatie toe.

Inderdaad. Het bedrag dat er voor uw kind gestort word, daar hebt u 1/2 recht op. Ongeacht hoeveel andere kinderen er wel of niet zouden zijn.

Corsake:
Roosmuisje,vind u zelf niet dat u eigenlijk een beetje wil snoepen waar u geen recht op hebt?want het is waar als uw exs zijn nieuwe partner al 2 kinderen heeft die ouder zijn dan uw zoon dat hij daar een 3de kind is.Maar mocht deze relatie breken val je terug op het oude?wat ga je dan doen?Waar je recht op hebt zou ik vragen.maar wees eerlijk met uzelf en snoep niet van iets waar je geen recht op hebt.

@ corsake, het is geven en nemen langs beide partijen. Indien de relatie ten einde komt zal er inderdaad weer een ander bedrag bepaalt worden. Maar de bedragen van het kindergeld zijn mooi bepaald en allemaal binnen de regels.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 22 okt 2012 16:26

Even ook dit nog ter overweging; rechters vinden vaker wel dat de kinderbijslag van een hergegroepeerd gezin wel door het aantal kinderen gerdeeld moet worden om het eerlijk te verdelen (dus totaal bedrag door 3 kinderen en daar de helft van) omdat het derde kind zo'n hoog bedrag toegekend krijgt bij gratie van het feit dat er kind 1 en 2 aan voorafgaan.
om het even te snappen: als het betrokken kind kind nummer 4 is in dit verhaal of kind nummer 1: dan zit er zo'n verschil tussen van 150 euro per maand.
Poster zou ook de kinderbijslag via haar gezinssituatie kunnen krijgen: en daar zijn maar 2 kinderen, en dan zou de helft van wat ze doorstort ook lager zijn.
Laatste punt: in het NSG is elke ouder financieel verantwoordelijk voor zijn/haar kinderen, maar krijgen ze wel de voordelen van de hergroepering van de kinderbijslag.

Jorre

#18 , 23 okt 2012 12:30

In het voordeel van de kinderen (bijvoorbeeld om hogere kinderbijslag te krijgen) kan men zijn recht op kinderbijslag afstaan aan de andere ouder. Uw kinderbijslagfonds kan u daarover meer informatie geven.
Een voorbeeld:
Jan en Mia gaan uit elkaar en starten een echtscheidingsprocedure met onderlinge toestemming. Jan is arbeider, Mia langdurig werkloos. Voor hun kinderen, die bij Mia wonen, spreken ze in de notariële akte co-ouderschap af. Voor de kinderbijslag verandert er dan door de scheiding niets: het kinderbijslagfonds van Jan betaalt verder de kinderbijslag aan Mia. Als langdurig werkloze kan Mia echter een sociale toeslag krijgen als Jan zijn recht op kinderbijslag aan haar afstaat. Dan betaalt het kinderbijslagfonds van Mia aan haar de kinderbijslag met een sociale toeslag.
http://www.rkw.be/Nl/Family/separatedCo.php#" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarmee ik eigenlijk wil aanduiden dat beide ouders, al zijn ze uit elkaar, in het belang van hun kinderen kunnen afspreken hoe ze toch samen kunnen profiteren van een hogere bijslag (om welke reden ook) mits goeie afspraken (onderling proportioneel verdelen over beide ouders, gebruiken voor de kosten kind, spaarrekening, enz..)

Echter, in de niet-ideale gevallen :| gunt men elkaar zelfs het licht niet, en dan voelt de andere ex-partner soms gedwongen tot de grovere middelen.

Het is altijd nuttig om eerst alle mogelijkheden te verkennen om goeie voorstellen te kunnen lanceren die in het voordeel van beide ex-partners kan spelen, en waarover de tegenpartij kan nadenken.
Men kan elkaar altijd bekampen, en de kinderen voelen dat meer aan dan men denkt.

Vaak is de onmogelijke weg de enige juiste en beste weg.

Reclame

roosmuisje
Topic Starter

#19 , 23 okt 2012 14:25

@ Jorre,

Ik kan volgen dat het belang van het kind voorop staat. En dat met de goede afspraken het eens zo aangenaam is.

Ik gun mijn ex alles, maar daar luisteren zo nog niet eens naar hetgene ik vraag.
En mijn mening is, dat als hij correct zou betalen hij over mijn vraag zou nadenken (luisteren) en met eventuele andere argumenten komen.
En zeker niet beginnen te zeggen dat ik wil profiteren dat er daar meer kinderen zijn. (Indien we nog samen zouden zijn dan zouden we dat bedrag 275,..€ 3e kind ook ontvangen)
En dat de papieren van kinderfonds niet kloppen...

Ik ben er zeer zeker van (zeker omdat ze niet voor rede vatbaar zijn) dat mijn ex te weining door stort van de gelden en uitkeringen die hij ontvangt voor onze zoon.

Maar bij de 1e poging wist hij te zeggen dat er maar 89€/md kindergeld is voor onze zoon. En de 2e poging was het opeens 103€/md.
Ik kan u wel vertellen dat ik allerlei berekeningen gemaakt heb hoor.
De berekeningen komen telkens weer op hetzelfde neer en dat is dat ik op 1j te weinig ontvangen heb!!
En ik spreek niet van 200€ - 300€.
Het is als je de totalen bekijkt tussen de berekening 1e poging (89€) en met het bedrag dat kinderbijslag stort (275,26) dat je verschiet. Tussen de 700€ en 1500€ dat ik niet ontvang.

zo heb ik ook de berekening gemaakt eylis aanhaalt berekend, dan heb ik nog ong 800€ minder dan ber 89€.

Daarom dat ik via hier meer info zou kunnen ontvangen mij toch ergens op te kunnen baseren.

Maar die kans krijg ik niet bij mijn ex, en het bedrag dat ik niet ontvangen heb daar had ik leuke dingen mee kunnen doen samen met mijn zoon.

Jorre

#20 , 23 okt 2012 15:20

Ik herneem nog eens van het begin.
Dit is de tekst uit mijn vonnis (Leuven 07/04/2009)

De kinderbijslag en andere sociale uitkeringen voor het kind komen toe aan partijen, ieder voor de helft. De vader, die de bijslagen en uitkeringen ontvangt stort de helft van deze bedragen door aan de moeder ter gelegenheid van een tweemaandelijkse afrekening.
Uw vonnis is duidelijk, en gelet op dit ene onderdeel wat je ook in de kinderbijslagwet terugvindt:
"De kinderbijslag en andere sociale uitkeringen voor het kind ..."
"...komen toe aan partijen, ieder voor de helft"

Als ontvanger van de kinderbijslag moet iedereen begrijpen dat dit voor het kind is bedoeld.
Het is niet bedoeld voor de ouder, of omdat de ouder meer of minder verdient; het maakt ook geen deel uit van zijn salaris maar van de Belgische Sociale Zekerheid, overheidsgeld dus.

Ik volg Defoo in zijn opmerking dat de redenering van de vader niet onlogisch is, omdat de vader wellicht denkt dat dit verhoogde geld voor zijn gezin is bedoeld nadat het gezamenlijke kind in dit dispuut gehergroepeerd werd in het gezin van de vader. En daar zit de vader in dergelijk geval fout in zijn redenering.

Ik volg echter niet de redenering van Corsake, want u baseert zich terecht op een vonnis dat van toepassing op beide ouders (en ik vermoed dat dit gebeurd is na onderlinge afspraken voor de pleidooien voor de rechter?)
En het gaat ook niet om een verhoogde verloning voor de vader (gewoon omdat hij meer kinderen in zijn NSG heeft)

Men moet dus afstappen van de idee dat het geld bedoeld is voor het onderhoud van de ouder omdat deze dit uitbetaald of toegewezen krijgt. Nee, het is wel degelijk de bedoeling dat het kind van de twee biologische ouders ervan profiteert.
En gezien in België bij wet slechts 1 (één) bijslagtrekkende kan worden aangeduid, moet deze dan ook het vonnis volgen.
Noot: de (arbeids)rechtbank kan in co-ouderschapsregeling de verdeling van de kinderbijslag niet bevelen aan het kinderbijslagfonds. De ontvanger van de kinderbijslagen moet dan maar zelf de verdeling toepassen. (Ik heb begrepen dat dat in Nederland bvb. wel kan omdat de kinderbijslagregeling nu eenmaal anders is geregeld)

En opdat het kind ervan kan profiteren, in uw geval, dient de vader per vonnis de helft van dit overheidsgeld correct aan u doorstorten.
Als u kan bewijzen dat dat niet het geval is, dan zou u dit per gerechtsdeurwaarder kunnen afdwingen.

roosmuisje
Topic Starter

#21 , 23 okt 2012 17:26

En opdat het kind ervan kan profiteren, in uw geval, dient de vader per vonnis de helft van dit overheidsgeld correct aan u doorstorten.
Als u kan bewijzen dat dat niet het geval is, dan zou u dit per gerechtsdeurwaarder kunnen afdwingen.
Wat ben ik blij dat ik bovenstaande ook eens kan lezen. Indien ik hier geen recht op had, zou het ook al zinloos zijn om er voor te vechten.

Ik kan er ook niets aan doen dat er in het vonnis geen bedrag staat...

Jorre

#22 , 24 okt 2012 14:17

@Roosmuisje, let wel, ik schrijf mijn mening, maar mijn mening kan ook fout zijn of fout geinterpreteerd worden.
Tot iemand mij tegenspreekt, zal het wel in orde zijn.

Dat er in het vonnis geen bedrag staat, vind ik logisch. Bedragen van overheidswege of door arbeid variëren nu eenmaal om welke reden ook.
Bedragen die echter tussen partijen werden afgesproken, zullen onveranderd blijven, tenzij beide partijen onderling overeen komen om het bedrag aan te passen en te laten homologeren..

Maar zelfs dan kunnen er problemen opduiken; ik ken een geval waar een vonnis in kortgeding het afgesproken bedrag niet expliciet vermeldt in de conclusies, maar enkel in de verzamelde gegevens (zijnde vonnis van een Vrederechter) voor de pleidooien in kortgeding. Zoiets geeft ruimte voor betwistingen.
In uw geval gaat het om de wettelijke kinderbijslagen voor uw kind, en die bedragen liggen officieel vast.

Terug naar “Echtscheiding”