Ik herneem nog eens van het begin.
Dit is de tekst uit mijn vonnis (Leuven 07/04/2009)
De kinderbijslag en andere sociale uitkeringen voor het kind komen toe aan partijen, ieder voor de helft. De vader, die de bijslagen en uitkeringen ontvangt stort de helft van deze bedragen door aan de moeder ter gelegenheid van een tweemaandelijkse afrekening.
Uw vonnis is duidelijk, en gelet op dit ene onderdeel wat je ook in de kinderbijslagwet terugvindt:
"De kinderbijslag en andere sociale uitkeringen
voor het kind ..."
"...komen toe aan partijen, ieder voor de helft"
Als ontvanger van de kinderbijslag moet iedereen begrijpen dat dit voor het kind is bedoeld.
Het is niet bedoeld voor de ouder, of omdat de ouder meer of minder verdient; het maakt ook geen deel uit van zijn salaris maar van de Belgische Sociale Zekerheid, overheidsgeld dus.
Ik volg Defoo in zijn opmerking dat de redenering van de vader niet onlogisch is, omdat de vader wellicht denkt dat dit verhoogde geld voor zijn gezin is bedoeld nadat het gezamenlijke kind in dit dispuut gehergroepeerd werd in het gezin van de vader. En daar zit de vader in dergelijk geval fout in zijn redenering.
Ik volg echter niet de redenering van Corsake, want u baseert zich terecht op een vonnis dat van toepassing op beide ouders (en ik vermoed dat dit gebeurd is na onderlinge afspraken voor de pleidooien voor de rechter?)
En het gaat ook niet om een verhoogde verloning voor de vader (gewoon omdat hij meer kinderen in zijn NSG heeft)
Men moet dus afstappen van de idee dat het geld bedoeld is voor het onderhoud van de ouder omdat deze dit uitbetaald of toegewezen krijgt. Nee, het is wel degelijk de bedoeling dat het
kind van de twee biologische ouders ervan profiteert.
En gezien in België bij wet slechts 1 (één) bijslagtrekkende kan worden aangeduid, moet deze dan ook het vonnis volgen.
Noot: de (arbeids)rechtbank kan in co-ouderschapsregeling de verdeling van de kinderbijslag niet bevelen aan het kinderbijslagfonds. De ontvanger van de kinderbijslagen moet dan maar zelf de verdeling toepassen. (Ik heb begrepen dat dat in Nederland bvb. wel kan omdat de kinderbijslagregeling nu eenmaal anders is geregeld)
En opdat het kind ervan kan profiteren, in uw geval, dient de vader per vonnis de helft van dit overheidsgeld correct aan u doorstorten.
Als u kan bewijzen dat dat niet het geval is, dan zou u dit per gerechtsdeurwaarder kunnen afdwingen.