aanhangwagen verhuren

jandeckx
Topic Starter

aanhangwagen verhuren

#1 , 24 okt 2012 19:53

Besten,

Ik heb een grote aanhangwagen die ik enkele malen per jaar gebruik om brandhout mee te gaan halen.
Echter de overgrote tijd van het jaar staat deze stil.
Nu is mijn vraag, mag ik deze aanhangwagen verhuren en hoe moet ik dit doen om in regel te zijn.

alvast bedankt voor de info,

Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2012 21:18

Aan wie verhuren?
Keuringsvoorwaarden en verzekeringsvoorwaarden zijn u hopelijk gekend

freelance

#3 , 24 okt 2012 23:09

Het verhuren van materieel is een handelsactiviteit .
U dient in regel te zijn met alles wat met handelsactiviteiten te maken heeft , ttz. een zelfstandige onderneming met o.a. btw nummer en ondernemingsnummer.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Peedb
Contacteer: Website

#4 , 25 okt 2012 00:06

Dit soort vragen kun je best stellen op http://www.startersforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Een (nieuw) forum voor startersvragen. Het eindigt waar het juridisch Forum begint ;-)

Gebruiker21

#5 , 25 okt 2012 13:17

U dient in regel te zijn met alles wat met handelsactiviteiten te maken heeft , ttz. een zelfstandige onderneming met o.a. btw nummer en ondernemingsnummer.
Indien dit verhuren echt maar sporadisch is (en de jaarlijkse inkomsten onder een bepaald bedrag blijven), denk ik niet dat hij er een bedrijf moet voor opstarten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

freelance

#6 , 25 okt 2012 14:26

Indien dit verhuren echt maar sporadisch is (en de jaarlijkse inkomsten onder een bepaald bedrag blijven), denk ik niet dat hij er een bedrijf moet voor opstarten...
Het verhuren van materieel is normaal gesproken een handelsactiviteit , met alle daaraan verbonden voorwaarden.
Post van TS geeft niet de indruk dat dit de bedoeling is ( enkel occasioneel verhuren als particulier) , maar ik kan alleen de consequenties aanhalen voor een zelfstandige activiteit .
Voor particuliere activiteit zijn er m.i. geen verdere voorwaarden ( zolang het onder bepaald bedrag blijft) .Maar TS vraagt hoe hij zich best in regel stelt .
TS riskeert wellicht weinig bescherming bij misbruik . ( beschadigingen ,diefstal , afspraken , sancties bij niet naleving overeenkomst , allemaal zaken waar een zelfstandig verhuurbedrijf zich kan tegen indekken of maatregelen nemen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bartvdv

#7 , 25 okt 2012 14:36

Als het maar af en toe zou zijn, dan moet het bedrag toch worden aangegeven; en wordt het belast aan 33%. Ik zou niet weten tot welk bedrag je gratis kan bijverdienen. Die grens bestaat niet, tenzij je gepensioneerd bent. Je hebt het waarschijnlijk over het starten van een bijberoep en het minimumbedrag i.v.m. btw. Ik dacht dat alleen vergoedingen voor vrijwilligerswerk vrijgesteld waren van aangifteplicht. Wat sporadisch is, zal afhangen van de goodwill van de belastingdienst.

Gebruiker21

#8 , 25 okt 2012 15:59

Ik (of freelance) heb nergens beweerd dat die inkomsten niet moeten aangegeven worden, enkel dat je er geen bedrijf voor hoeft op te starten. In principe moet ELK bedrag dat je bijverdient aangegeven worden op de personenbelasting.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#9 , 25 okt 2012 16:09

even practisch ... als ik 5 maal per jaar mijn aanhangwagen uitleen aan derden. Ik ik vraag daar een kleine vergoeding voor: afschrijving van het materiaal, onderhoud banden en een fooi voor de moeite. Moet ik dan die volle 50 euro aangeven in de personenbelasting, of maak ik zelf het rekensommetje 20 euro afschrijvingskosten en dus 5X 30 euro= 150 euro inkomsten?
De belasatingen gaan dat plezant vinden: tientallen van die onnozele postjes van 30 euro....
Nog een voorbeeld: wij lenen onze aanhangwagen ook soms uit; de motocultivateur en zelfs mijn naaimachine; en ik vraag daar zelfs geen geld voor: maar men gééft me gewoon iets.
voor de aanhangwagen krijgen we soms zelfs gewoon een baal hooi. Ik heb dat niet gevraagd, maar krijg het: is dat ook een inkomen?
en zo ja: Geef ik dan aan: inkomsten 2012: 2 balen hooi?
In welk vakje zet ik dat?

bartvdv

#10 , 25 okt 2012 16:28

Ik zal mezelf dan corrigeren als je dat nodig acht. Als je meent dat als het bedrag een bepaalde grens overstijgt je een bedrijf moet opstarten, dan is dat niet zo.

@eylis: http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit ... verdienen/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ik denk niet dat de belastingdiensten zullen wakker liggen van een paar balen hooi of het uitlenen van materiaal waarvoor je (gevraagd of ongevraagd) een verwaarloosbare vergoeding krijgt. Dat is een vriendendienst of burenhulp. De TS schijnt er wel een soort van handeltje van te willen maken: 'verhuren'.

j.demoor

#11 , 26 okt 2012 08:44

Niets belet u uw aanhangwagen te verhuren.

“Art.90(aj. 2013) Diverse inkomsten zijn: 1° onverminderd het bepaalde in 8° en 10°, winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘Een beroepsactiviteit veronderstelt een geheel van herhaalde, voldoende talrijke en onderlinge verrichtingen. Een ingenieur die slechts driemaal werd aangesteld als gerechtsdeskundige oefent geen beroepswerkzaamheid uit. Bijgevolg moeten de vergoedingen ervoor worden beschouwd als occasionele baten en dus belastbaar als diverse inkomsten overeenkomstig art. 67, 1°, WIB (thans art.90,1° WIB 92)’(Antwerpen, 15.6.1992, L.C., Fiscale Jurisprudentie, 93/85).

Ik ga ervan uit dat die verhuur gebeurt buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid. U zal die huurinkomsten dus jaarlijks dienen te vermelden in uw belastingaangifte als ’diverse inkomsten’

“Art.2.§ 1...Een reproductie van de kentekenplaat van het trekkend voertuig wordt, op dezelfde wijze als beschreven in artikel 29, eerste lid, aangebracht op zijn aanhangwagen die behoort tot een van de categorieën vermeld in artikel 2, § 2, 4° tot 9°...”(20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Handelspraktijken”