Geld claimen van ex partner

tam123
Topic Starter

Geld claimen van ex partner

#1 , 26 okt 2012 11:08

Beste,

Mijn ex-partner en ik hebben over 4 jaar samen een huis aangekocht.
Ik heb 6000 euro voorschot van mijn eigen spaarboek gegeven.
Ik kan dit ook bewijzen.

Wij zijn nu aan het scheiden, kan ik die 6000 eur terug eisen via een advocaat ?
Ik woon ook al een 4 tal maanden niet meer in de woning, doch blijf ik de helft van de hypotheek betalen
Kan ik dit ook terug eisen ?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 27 okt 2012 02:24

Is er een huwelijkscontract?
Is het voorschot te bewijzen als persoonlijk vermogen?

Wanneer het een huis betreft op beider naam zal u naar een notaris moeten,
een advocaat kan u hierin bijstaan maar lijkt me overbodig zo beide partijen bereid zijn tot een akkoord.
Het verloop van de procedure van vereffening en verdeling is bij wet vastgelegd, en
een notaris dient deze procedure onpartijdig na te leven.
Van zodra u hieraan begint te twijfelen, weigert u ook maar iets te tekenen en kan u bijstand inroepen.

Uw echtscheidingsvonnis zal wellicht bepalen hoe de kosten van deze procedure worden verdeeld over beide partijen.

Wanneer geen der partijen de andere wil uitkopen, zal de woning openbaar verkocht worden.
Mogelijk brengt dit minder op dan wanneer jullie zelf verkopen... en
mogelijk kan het nog voordeliger uitkomen om de woning in onverdeeldheid te laten(?)

Wanneer er toch een openbare verkoop komt, zal de opbrengst eerst worden aangewend om de hypotheek af te lossen.
Van de overschot, kan u het persoonlijk vermogen dat werd herbelegd vooreerst terugeisen.

Zolang er geen akkoord is over het huis, dient u als mede-eigenaar bij te dragen aan de hypotheekaflossingen, echter
de wet voorziet in een bewoningsvergoeding lastens de partij die het huis alleen blijft bewonen.
Deze bedraagt de helft van de gangbare huurprijs van een soortgelijk huis in de directe omgeving.

De antwoorden op u vragen:

Ja, u kan de 6000 euro terugeisen. Wel mits ontegensprekelijke bewijskracht!
(Mocht de verkoop van het huis meer opleveren dan de aankoopprijs, dan dient dit bedrag te worden herwaardeerd in verhouding tot deze meerwaarde.)

Neen, u kan de helft van de door u betaalde hypotheek niet terugeisen, gezien u deze reeds terugkrijgt als de helft van de verkoopwaarde.
Wel kan u dus een vergoeding eisen van uw ex, wegens exclusieve bewoning.
U bent tot niets verplicht, maar er mee dreigen zal uw ex mss aanzetten om met spoed tot een onderling akkoord te komen.
Alvast een aanzet tot communicatie wat alleen maar kan helpen...
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 28 okt 2012 08:48

‘Na de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen, ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid die in de regel beheerst wordt door het gemene recht en de goederen bevat die aanwezig waren op het ogenblik waarop de ontbinding tussen de echtgenoten terugwerkt en de vruchten die deze goederen nadien hebben opgebracht. De deelgenoot die alleen het onverdeeld goed heeft gebruikt en het exclusief genot ervan heeft gehad is een vergoeding verschuldigd die aan de deelgenoten toekomt en gelijk is aan de opbrengstwaarde van dit goed‘(Cass. C970430N,Justel N-20010504-5).

‘De deelgenoot is bijgevolg een bewoningsvergoeding verschuldigd wanneer hij gedurende bepaalde tijd over het exclusieve genot van een onverdeeld goed heeft beschikt‘[Cass. 4 mei 2001(C.L. t. V.M.),R.W.2002-03,1421-1422]

Die bewoningsvergoeding = huurwaarde / 2

Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen...alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).
Op analoge wijze geldt dit ook voor een onverdeeldheid.

‘Ik heb 6000 euro voorschot van mijn eigen spaarboek gegeven. Ik kan dit ook bewijzen‘.

De onverdeeldheid is haar daarvoor vergoeding verschuldigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

lucgescheiden

#4 , 29 okt 2012 15:01

"Voor de gezinswoning gelden er andere regels ingevolge een cassatiearrest van 22 april 1976.
De kosten ter verkrijging van een gezinswoning die door beide echtgenoten gezamenlijk werd verworven en terugbetaald met een gemeenschappelijke lening en/of via inkomsten
maken een onderdeel uit van de lasten van het huwelijk.
Hierdoor kan er geen vordering worden ingesteld tot recuperatie van de gedane investeringen in de gezinswoning tenware
het bewijs kan geleverd worden dat een van de echtgenoten zelfs niet in natura heeft bijgedragen in de lasten van het huwelijk."

Indien er spaargelden aanwezig zijn, kan mogelijk de vraag worden gesteld of:
deze geen terugbetaling vormen van de kosten ter verkrijging van de gezinswoning en die door beide echtgenoten gezamenlijk werden verworven.
Waardoor een eindeloze discussie kan worden gestart, eventuele rechtspraak komt dan wellicht neer op blijvende onmin(?)
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”