schuldbekentennis

lamisse
Topic Starter

schuldbekentennis

#1 , 26 okt 2012 22:34

Ik heb mijn ex-vriend een groot bedrag (meer dan 10000 euro) geld geleend. Ik heb een schuldbekenntis wat hij heeft ondertekend en hij ging elke maand 300 euro storten.
Maar het probleem is dan stort hij een paar maanden en dan weer niet.
Nu wil ik het voor het gerecht brengen wat hij ook weet.
En hij zegt mij ga maar je gaat toch verliezen want hij heeft een invaliditeitsvergoeding en 3 kinderen en zijn vrouw dopt.

Zogezegd verdient hij te weinig.

Maar wat ik weet hij verkoopt auto's in het zwart in het buitenland en hij onlangs heeft hij een appartement in het buitenland gekocht.
En hij huurt een sociale woning voor 200 euro per maand. Geld heeft hij maar hij wil niet betalen.
En hij gaat elke jaar 2 maanden op vakantie.

NU is mijn vraag kan ik de zaak op de rechtbank verliezen of sta ik sterk in mijn schoenen.
De schuldbekentennis is door hem getekend en er staat ook in bij wanbetaling is het volledige bedrag opeisbaar.
Graag jullie advies aub :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lousia

#2 , 26 okt 2012 23:03

Appartement in het buitenland kan niet aangeslagen worden.
Hou hier rekening mee.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2012 10:10

Appartement in het buitenland kan niet aangeslagen worden.
Hou hier rekening mee.
Waarom niet?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2012 12:14

En bankrekeningen gekend..... kan u laten nagaan.

j.demoor

#5 , 28 okt 2012 08:41

“Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Onder verwijzing van de hierboven geciteerde cassatierechtspraak,wordt in de rechtspraak en in de rechtsleer nagenoeg algemeen aanvaard dat de uitvoering van de overeenkomst of van de verbintenis door de schuldenaar daarvan te bestempelen is als een stilzwijgende buitengerechtelijke bekentenis van het bestaan van die overeenkomst/verbintenis’ (CATTOIR,B.,COLPAERT,A.,De bewijsrechtelijke betekenis van de uitvoering van de overeenkomst in burgerlijke zaken,R.W.2009-10,946-953).

‘dan stort hij een paar maanden en dan weer niet‘

Indien u die betaling kan bewijzen dan geldt ze als stilzwijgende buitengerechtelijke bekentenis van het BESTAAN van die overeenkomst/verbintenis.

“Art.38.1.De beslissingen die in een lidstaat gegeven zijn en daar uitvoerbaar zijn ,kunnen in een andere lidstaat ten uitvoer worden gelegd,nadat zij aldaar,ten verzoeke van iedere belanghebbende partij,uitvoerbaar zijn verklaard...“(22 december 2000 EEX-Verordening)

‘onlangs heeft hij een appartement in het buitenland gekocht’

Indien dit ‘buitenland’ een lidstaat is van de Europese Unie dan is voornoemd art.38.1 van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Werkloosheid”