Trouwen met illegaal

Katy
Topic Starter

Trouwen met illegaal

#1 , 29 okt 2012 15:20

Beste,

Ik ben 20 jaar en studente. In de zomervakantie vorig jaar ben ik getrouwd met mijn vriend uit Rusland. In september 2011 is de wet rond gezinshereniging veranderd. Mijn man is toen in Rusland gebleven en ik ben teruggekomen naar België omdat we allebei wouden dat ik mijn studies ging verderzetten. Tot nu toe onderhielden mijn ouders mij. Ze betaalden mijn studies en studiotje en alles. Maar door omstandigheden gaat het financieel niet goed thuis en kunnen ze me niet meer helpen. Ik ging aankloppen bij het ocmw maar werd afgewezen. Omdat ik geen inkomen had, is mijn man met een visum naar België gekomen. Op dit moment is hij illegaal. Ik ben al in verschillende diensten langsgeweest, maar niemand die ons kan helpen. Omdat ik nog geen 21 ben en geen werk heb, kunnen we geen gezinshereniging uitvoeren.
Weet iemand van jullie misschien een oplossing zodat mijn man aan een arbeidskaart kan komen en hij kan gaan werken?

Alvast bedankt

MVG

Katy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Artis

#2 , 29 okt 2012 18:41

Ik vrees er eerlijk gezegd wat voor. Er is sowieso al geen internationale overeenkomst tussen Rusland en België betreft tewerkstelling. Er zal moeten getracht worden om een arbeidskaart B te bekomen, maar is ook nog eens afhankelijk van het diploma (uitzonderingen voor hoogopgeleid personeel, topsporters, leidinggevende functies, schouwspelartiesten, ...). Bovendien is een arbeidskaart B erg omslachtig (de werkgever zelf moet de aanvraag indienen, maar indien er geen is ...). Hieronder wat meer info.

Welk soort werk zoekt je man eigenlijk?

http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... _tijdelijk" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2012 18:54

Vermoedelijk gezien met toeristenvisum in België denk ik dat er gewoon GEEN kans is om een arbeidskaart te krijgen.
Tijdens de periode dat uw vriend hier is kan hij wel werk zoeken maar als visum verlopen is best terug uit België vertrekken.
Indien later mocht blijken dat hij zich niet aan de regels van visum heeft gehouden. Vb ontbreken van een uitgang stempel of binnenkomst stempel in Rusland kan..ik zeg kan hij voor een veel langere periode de toegang tot ELK Schengenland geweigerd worden.
Ik heb enkele jaren ene case gehad waar iemand met het recht in Frankrijk te verblijven iemand hier leert kennen. De man sprak ondertussen quasi perfect Nederlands.
Enige tijd later zijn ze in Frankrijk gehuwd en terug naar België gekomen. Bij de overschrijving van hun huwelijk werd vastgesteld dat hij al veel te lang met een toeristenvisa in België was gebleven.
Resultaat de dag voor kerstmis werd bij een controle door politie vastgesteld dat hij onwettig in het land was. Hij is overgedragen aan dienst vreemdelingenzaken en terug naar Frankrijk overgebracht - bleek een bevelschrift te zijn.
Zijn echtgenote in alle staten maar er was niets aan te doen. Hebben toen gezegd dat echtgenote hier direct een advocaat moest nemen maar dat de man best niet naar België terugkwam tot er een regeling was.
PS zelfs de politie vond het raar ..... hebben nog gebeld met de kwartieragent en de dienstdoende officier maar zij konden ook alleen maar uitvoeren.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”