geschorst door de rva

martizio
Topic Starter

geschorst door de rva

#1 , 01 nov 2012 19:57

had een vraagje ivm als men 33% heeft op de dop kan men je dan gewoon schorsen van de dop? je zonder uitkering zetten, omdat je 2 inwonende kinderen een inkomen hebben?
kan je naar het ocmw gaan dan voor eventueel leefloon in afwachting van dat je werk vind? wat ook niet zo evident is als je 52j bent en deels arbeidsongeschikt??
men kan je toch als alleenstaande moeder je toch niet laten verzorgen door je kinderen? ze zijn toch niet verplicht electr verwarming en alles te betalen??? kan men je zo ineens zonder inkomen zetten???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 02 nov 2012 08:34

Men kan je, in België, niet zonder uitkering zetten omdat je 2 inwonende kinderen een inkomen hebben. Men kan wél iemand die geen werk zoekt, schorsen, zelfs al heeft die 33%. Er bestaat voor mensen wel degelijk een vrijstelling van de DISPO-procedure (procedure voor controle beschikbaarheid), maar geen vrijstelling van het zoeken naar werk (maw: de VDAB kan begeleidingweigering/werkweigering nog steeds doorgeven als zij dat werk/die begeleiding wel degelijk geschikt vinden voor iemand met 33% AO. De RVA zal dan, eventueel na medische controle, controleren of iemand effectief wel gepast werk/gepaste begeleiding onterecht weigert.

Lex

#3 , 02 nov 2012 11:24

Men kan je, in België, niet zonder uitkering zetten omdat je 2 inwonende kinderen een inkomen hebben. Men kan wél iemand die geen werk zoekt, schorsen, zelfs al heeft die 33%. Er bestaat voor mensen wel degelijk een vrijstelling van de DISPO-procedure (procedure voor controle beschikbaarheid), maar geen vrijstelling van het zoeken naar werk (maw: de VDAB kan begeleidingweigering/werkweigering nog steeds doorgeven als zij dat werk/die begeleiding wel degelijk geschikt vinden voor iemand met 33% AO. De RVA zal dan, eventueel na medische controle, controleren of iemand effectief wel gepast werk/gepaste begeleiding onterecht weigert.
Dat klopt imho niet!
De RVA kan je enkel verplichten om contact op te nemen met een ATB(ArbeidsTrajectBegeleiding) om alsnog een gepaste job te zoeken, eventueel na het volgen van een cursus maar verder dan dat kunnen ze niet gaan.

Meer info kan je vinden op http://www.blijfactief.be/nl/pagina/182 ... iding.html

Reclame

tira00

#4 , 02 nov 2012 21:45

Je kan alleen naar het ocmw stappen als je geen uitkering krijgt,werkloosheidssteun of ziektenuitkering. Dan heb je als Belg recht op het overlevingsinkomen. Ik denk wel dat het inkomen van inwonende kinderen wordt meegerekend. Maar het ocmw zal je zo vlug mogelijk bij hun aan't werk zetten,artikel 60. Volgens je leeftijd moet je een bepaalde tijd ononderbroken voor hun werken en dan kom je weer in aanmerking voor een werklozenuitkering.
Het ocmw legt wel bij als je vb een te klein pensioen krijgt. Dan krijg je van hun bij tot je aan het minimuminkomen komt. Misschien leggen ze ook bij met te weinig stempelgeld.

JPV

#5 , 03 nov 2012 20:12

Dat klopt imho niet!
De RVA kan je enkel verplichten om contact op te nemen met een ATB(ArbeidsTrajectBegeleiding) om alsnog een gepaste job te zoeken, eventueel na het volgen van een cursus maar verder dan dat kunnen ze niet gaan.

Meer info kan je vinden op http://www.blijfactief.be/nl/pagina/182 ... iding.html
en ATB (ondertussen al enkele jaren GTB) is een dienst binnen de VDAB... Wat ik zeg klopt 100%.

martizio
Topic Starter

#6 , 25 nov 2012 21:56

ondertussen eindelijk wat meer info, je krijgt als alleenstaande moeder met inwonende kinderen enkel leefloon als het inkomen van de kinderen niet meer dan 1500e bedraagt! anders moeten je kinderen je maar financieel ondersteunen!!! is dit normaal :mrgreen:
verder heb ik een brief ontvangen van de rva dat de schorsing te maken heeft met een teveel aan ontvangen uitkeringen.
ik heb een werkloosheids uitkering ontvangen vanaf 4/2010 tot 09/2012 als gezinshoofd terwijl een van de kinderen werkte en eentje geen kindergeld meer ontving.
volgens hun moest ik dit aangeven op de vakbond!!!
vermits ik hiervan niet op de hoogte was , heb ik ook niks gezegd. nu moet ik zomaar efkes 29.000e terugbetalen aan de rva!!!!!
ze zetten me zonder inkomen, ik heb geen recht op leefloon maar moet dit wel terugbetalen????
is dit normaal? ik wil nu een advocaat onder de arm nemen en in beroep gaan, wie weet of ik kans maak om dit te winnen???
het is toch niet mijn schuld dat zij teveel uitbetaalden, en er pas na 2j achterkomen???

JPV

#7 , 26 nov 2012 07:45

Het is niet je schuld dat ze teveel uitbetaalden ALS jij de verandering van de financiële situatie van je kinderen aangegeven hebt. Jij moet idd de veranderde situatie van je kinderen aangeven en kan het niet-aangeven daarvan niet op iemand anders afschuiven. Het is idd normaal dat mensen die met je samenwonen, de eerste personen zijn die je moeten proberen te voorzien in het onderhoud. Pas daarna komt de overheid.

Je maakt maw geen enkele kans om dit te winnen. Je kan natuurlijk wél een afbetalingsplan vragen aan de RVA, dit kan zonder intrest.

Terug naar “Werkloosheid”