oplichters aan het werk

marc mortier
Topic Starter

oplichters aan het werk

#1 , 04 nov 2012 15:00

Na de poging(en) om de mensen informatie te ontfutselen over hun rekening(en) bij ING is het nu de beurt aan Belfius. Oplichters vragen vertrouwelijke info zoals gegevens over toegang tot de rekening. Alhoewel er wordt gewaarschuwd niet in te gaan op deze mails stel ik me de vraag of het "gerecht" ( desnoods internationaal ) niet zou kunnen optreden tegen dergelijke witteboordencriminaliteit, de plegers bij de lurven vatten en ze streng laten veroordelen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2012 16:26

Heb er ook al 2 mails ontvangen, maar niet geopend van de ing kreeg ik dagelijks een vier tal nu een paar dagen geen meer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandebos

#3 , 04 nov 2012 16:34

Eenvoudige oplossing die ik zelf toepas: gebruik voor al je bankzaken een exclusief emailadres. De kans dat het gekend wordt is dan verwaarloosbaar klein. Bij twijfel over een bericht raadpleeg je steeds je lokale kantoor.

Nog nooit een dergelijke mail ontvangen tot op heden...

Reclame

mapleleiah

#4 , 04 nov 2012 18:40

Doorgaans communiceert een bank niet via mail over de online banking diensten. Je leest eventuele berichten online in de banking dienst. Ga dus nooit in op vragen via mail.

Men zou de oplichters wel willen opsporen, maar het probleem is dat die vaak niet op te sporen zijn en/of vanuit het buitenland opereren.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

freelance

#5 , 04 nov 2012 18:42

Het is trouwens geen "witteboorden "criminaliteit , maar criminaliteit tout court .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ganapathi tantre

#6 , 04 nov 2012 20:24

wie er nu nog reageert op dergelijke mails zou toch ook eens onderzocht moeten worden niet ?

Vandebos

#7 , 04 nov 2012 21:15

Doorgaans communiceert een bank niet via mail over de online banking diensten. Je leest eventuele berichten online in de banking dienst. Ga dus nooit in op vragen via mail.

Men zou de oplichters wel willen opsporen, maar het probleem is dat die vaak niet op te sporen zijn en/of vanuit het buitenland opereren.

Lenny
niet alle banken hanteren dit principe.

Lousia

#8 , 04 nov 2012 21:56

Ik heb helemaal geen rekening bij de ING en heb ook al 2 keer deze mail ontvangen.
Vanwaar halen ze dan de emailsadressen ?

Lightning

#9 , 04 nov 2012 22:09

Nergens. Ze maken gewoon zoveel mogelijk combinaties.

freelance

#10 , 04 nov 2012 23:04

Ik heb helemaal geen rekening bij de ING en heb ook al 2 keer deze mail ontvangen.
Indien eventueel uw adres gekoppeld is aan een eigen website , is dit zo goed als openbaar , en dus gemakkelijk traceerbaar .
Ik vernoem maar iets als mogelijkheid .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Justiceseeker

#11 , 05 nov 2012 10:05

Nergens. Ze maken gewoon zoveel mogelijk combinaties.
Er bestaat software, ook vrij te verkrijgen, op het Net die emailadressen zeer gericht (bv. per land, regio, of onder .com, .be, enz.) traceert en als het ware uit fora, newsgroepen, websites, enz. "zuigt". Ik heb ooit zo'n programma uitgeprobeerd in de jaren 1998-99. Zulke programma's schuimen volgens ingestelde parameters het Net gewoon af en halen zowat +20.000 emailadressen per uur binnen. Goede of slechte spelen geen rol als bv. 5% toekomt en 0,1% mensen reageren, is dat een succes voor scammers en spammers.

Gezien Amerika en de rest van de wereld af te rekenen had met massale spamcampagnes in de jaren 2000+ zijn enkele "zware" jongens gevat met monsterprocessen als gevolg en zeer zware boetes (+ 5 miljoen $) en gevangenisstraffen.
De software werd dan in het algemeen afgevoerd als commerciële soft gezien het "zward boven het hoofd" en de dreigingen van Internet-providers om de toegang tot het Net af te sluiten.

Amerika heeft toen de wetgeving sterk verscherpt en de rest van de wereld heeft die trend gevolgd. Er is minder spam maar toch nog redelijk veel. Sommige landen in het Oosten kijken niet zo nauw of hebben weinig middelen om jacht op scammers en spammers te voeren maar alles is nog mogelijk in Europa en de rest van de wereld waar "zombies" (servers met een onbestaande veiligheid) mis(ge)bruikt worden, en IT'ers het gewoon niet weten of te laat inzien... . Enz. Er bestaan sites die die servers afschuimen en een lijst beschikbaar stellen... .

Justiceseeker

marc mortier
Topic Starter

#12 , 05 nov 2012 10:07

Waarom kan de bank of de bankenfederatie Febelfin geen actie ondernemen om deze praktijken de doen stoppen. Er moeten mogelijkheden zijn om de plegers op te sporen. Ze laten soms een e-mailadres na in Portugal, Frankrijk, enz. Is dit geen klusje voor Interpol ?

ganapathi tantre

#13 , 05 nov 2012 16:13

Vermoedelijk omdat terugbetaling goedkoper is dan al dat opsporingswerk en uiteindelijk zij niet direct betrokken partij zijn.
Voor Interpol zal dat waarschijnlijk ook geen prioriteit zijn en dweilen met de kraan open.
Ik denk dat we in deze zaken vooral op onszelf aangewezen zijn. Nooit meer reageren op dergelijke mails en als het dan toch kriebelt
wachten tot de volgende dag en diezelfde morgen eens informeren bij je eigen filiaal of ander fysiek aanspreekpunt bij je bank.

denlowie

#14 , 05 nov 2012 16:28

Er zijn ook mensen die zeer slordig met hun email adressen omgaan, zoals ik dikwijls zelfs verleden week nog een email kreeg van een restaurant met de voorstelling van hun wild menu en al de personen die de email ontvangen heeft kan je zien omdat het in CC staat en dit zijn toch een paar honderd adressen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#15 , 05 nov 2012 18:13

Niet alleen ING ook bank van de post, paypal, belfius staan al op onze lijst

Terug naar “Archief”