inboedel bij verkoop?

redface
Topic Starter

inboedel bij verkoop?

#1 , 01 nov 2012 17:13

Beste,

in Juli ben ik de procedure begonnen voor de aankoop van een appartement en in Augustus is de verkoopsovereenkomst getekend.
Nu is de aktedatum bekend, en stel ik vast dat de vorige eigenaar nog steeds zijn meubels niet heeft verwijderd (het appartement staat momenteel leeg), en begin me zorgen te maken dat hij dit niet meer op tijd kan regelen om deze weg te doen, vermits de akte over een week zal getekend worden.

Wat zijn mijn rechten als koper hieromtrend? mag ik weigeren de akte te tekenen zolang het appartement niet leeg is? of is er een andere manier waardoor ik als koper niet moet opdraaien voor de verhuis en het weggooien van de meubels?

Alvast bedankt,

Redface

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 nov 2012 17:51

U kan pas actie ondernemen na de akte. U kan dan de vorige eigenaar via AS een termijn geven om zijn meubels op te halen, en dat u ze anders op zijn kosten zult laten ophalen door een afvalverwerker (dit zult u dan waarschijnlijk wel via de vrederechter moeten terugeisen).

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 nov 2012 19:51

Vraag ook aan uw notaris dat hij een deel van de verkoopssom blokkeert, totdat het appartement leeg is gemaakt. Dat zal het enige drukkinsgmiddel zijn dat u heeft, buiten de rechtbank dan. U kan dat, gezien in de akte waarschijnlijk zal staan dat u vanaf die datum het appartement vrij ter uwer beschikking hebt, en dat zal dus waarschijnlijk niet zo zijn. Ga voor alle zekerheid juist voor de ondertekening even poolshoogte nemen.

Reclame

redface
Topic Starter

#4 , 01 nov 2012 20:14

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik zal de notaris proberen te bereiken om alsnog iets te regelen ivm. die inboedel.

Hoe zit dat nu eigentlijk? is de verkoper "verplicht" om het appartement leeg te maken voor de verkoop? of moet dat ergens op papier staan?

eylis

#5 , 02 nov 2012 12:57

in feite is het héél simpel.... je koopt het appartement en de dag dat de akte verleden is, is het van jou met alles wat er zich in bevindt.
De oude eigenaar heeft daar geen zaken meer dan. Hij is zelf verantwoordelijk om zijn goederen als een goed huisvader te beheren. Dus als hij zaken langer wil "stockeren" in jouw woonst: dan moet hij daar vooraf afspraken met jou over maken (ook de vergoeding hiervoor bepalen, want hij vraagt aan jou een dienst)
Maar goed: als de verkoper dat NIET doet en niet goed voor zijn spullen zorgt, dan heb je tov hem géén enkele verantwoording af te leggen als hij zijn spullen achterlaat in jouw woonst (als de akte verleden is)
Konkreet: hij heeft geen verhaal. je moet hem zelfs niet verwittigen dat hij zijn spullen moet ophalen. Hij WEET dat hij dat moet doen.
als de akte verleden is doe je met de spullen wat je wil.
Maar je kan natuurlijk ook supervriendelijk zijn en vooraf even laten weten dat hij er best voor zorgt dat de spullen weg zijn en dat hij anders stockagehuur moet betalen per dag dat de spullen er nog staan. Zoniet: container :-)

redface
Topic Starter

#6 , 02 nov 2012 16:39

Eylis:

Het probleem is eerder dat ik zijn meubels niet wil, en ook niet wil betalen om ze weg te doen.
Het is een appartement op hoogte, dus ik zou een verhuislift moeten huren + moeten betalen om de meubels weg te gooien (zelfs tweedehandswinkels willen dit niet meer).

eylis

#7 , 02 nov 2012 17:29

dan laat je de mens weten dat als ie zijn meubels niet op tijd weghaalt, hij zal opdraaien voor de verwijderingskosten. Hij zal wel snel komen :-)

redface
Topic Starter

#8 , 02 nov 2012 18:35

Alvast bedankt voor de reacties! :)

Ik hoop dat ik volgende week de notaris kan bereiken en eens bij hem horen wat mijn opties zijn. Gezien er niet zo veel tijd meer is om alles geregeld te krijgen vermoed ik dat ik er goed aan doe preventief al maatregelen te treffen.

Kingfisher

#9 , 05 nov 2012 11:57

Is het niet zo dat je enkel de onroerende goederen koopt (incl zij die onroerend worden door incorporatie), en dat de roerende goederen eigendom blijven van de oorspronkelijke eigenaar?

Ik zou inderdaad afspreken met de notaris, dat hij een (proportioneel) deel van de de door jou betaalde som niet doorstort aan de verkoper, tot jij het vrij genot van het goed hebt (m.a.w tot de rotzooi weg is).

eylis

#10 , 05 nov 2012 12:04

zeg kingfisher en hoe gaat de oorspronkelijke eigenaar van de "achtergelaten" roerende goederen bewijzen dat die van hem zijn)? zo'n wet zou dan voedingsbodem zijn voor situaties waarin de nieuwe eigenaar verhuist naar zijn aankoop en de oude eigenaar doodleuk erkondigd dat zijn roerende goederen er nog in staan.
Van zodra je je spullen onbeheerd ergens achterlaat heb je geen juridische poot meer om op te staan.
bovendien heeft een eigenaar van een onroerend goed géén verplichtingen tov de oude eigenaar van zodra het pand verkocht is.

Je stelregel klopt voor zolang de akte niet verleden is. DWZ: als er discussie is van wat behoort tot de totaliteit van het te verkopen goed en wat niet.
Dan kan men nog discussieren over een damkap of niet...

Xastheron

#11 , 05 nov 2012 13:32

in feite is het héél simpel.... je koopt het appartement en de dag dat de akte verleden is, is het van jou met alles wat er zich in bevindt.
Deze bepaling zal u ook in de akte zien staan. U koopt het onroerend goed. De verkoper heeft tot het verlijden van de akte de tijd om alles in orde te brengen en dus ook alle roerende goederen weg te nemen.
Verder staat er (hopelijk, meestal toch) in de akte dat de roerende goederen bij het verlijden van de akte ofwel kunnen overgenomen worden door de koper ofwel de koper kan eisen aan de verkoper om deze goederen te verwijderen.
Voor het verwijderen van de goederen zal u eerst zelf de kost moeten maken en kan u deze dan verhalen op de verkoper (gedetailleerd bestek maken met kopijen van de facturen, overhandigen aan de deurwaarder samen met copie van de akte).

Kingfisher

#12 , 06 nov 2012 10:17

zeg kingfisher en hoe gaat de oorspronkelijke eigenaar van de "achtergelaten" roerende goederen bewijzen dat die van hem zijn)? zo'n wet zou dan voedingsbodem zijn voor situaties waarin de nieuwe eigenaar verhuist naar zijn aankoop en de oude eigenaar doodleuk erkondigd dat zijn roerende goederen er nog in staan.
Bezit geldt als titel, het is aan de persoon die beweert eigenaar te zijn van de roerende goederen om daarvan het bewijs te leveren. Dus je kan niet zomaar verkondigen dat het jouw zetel is, die in andermans huis staat.

Maar hier is het probleem omgekeerd, hier wil je net *niet* eigenaar zijn van die oude rotzooi.

Een dampkap is onroerend door incorporatie, net zoals een inbouwoven, een inbouwkast en een wc-pot: alles wat op een bestendige manier wordt bevestigd aan het huis.

eylis

#13 , 06 nov 2012 12:00

oeps, het discours over wel of niet (on)roerend: dampkap kan perfect verwijderd worden zonder dat de muur beschadigd achterblijft...(boorgaten netjes dichten) én is niet onontbeerlijk voor het goede functionneren van de woonst (zoals een chauffageradiator bijvoorbeeld) het is dus discutabel of een dampkap (on)roerend is.
inbouwkast kan eigenlijk ook uitgehaald worden zonder schade aan de woonst.
Maar een WC-pot die laat je staan. :-)

Terug naar “Kopen”