Fiscaliteit

Nathalievan
Topic Starter

Fiscaliteit

#1 , 06 nov 2012 13:45

Ik en mijn partner kochten een huis in onverdeeldheid, elk voor de helft eigenaar. zelf heb ik een vrij beroep en wordt een derde van het huis gebruikt als beroepsruimte. Ik heb geen vennootschap. Wordt de belastingsberekening voor de hypothekaire lening dan gedaan op 1/3 van het huis of op 1/2 van 1/3, gezien mijn partner niet werkt in het beroepsgedeelte?Kan u mij zeggen waar ik info hieromtrent zou kunnen vinden?Met hartelijke dank,Nathalie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 06 nov 2012 19:48

In dat geval heeft de bank toch een apart voorschot beroepsgebruik" in het woonkrediet ingepast? Het beroepsmatig deel van de woning kan je je afschrijven terwijl je de intresten als beroepskosten kan inbrengen. De fiscale winst is daar maximaal omdat je naast belastingwinst in de marginale schijf ook nog eens bespaart op sociale bijdragen.
Het restant (dus 17 %) van het woonkrediet kan jij als particulier woonkrediet inbrengen.
Als vrije beroeper heb je ongetwijfeld een bankdirecteur en een boekhouder. Ga daar eens mee praten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”