vraagje:
Situatie:
Mijn vriendin en ik zijn wettelijk samenwonend. Zij heeft nog een dochter uit een vorige relatie. Nu het is bij de notaris vastgesteld dat de vader haar om de twee weken in het weekend heeft van vrijdagavond tot zondagavond en hebben ze ook nog een regeling voor in de vakanties. Ikzelf heb een job als militair en elke keer als ik op oefening ga of nu dat ik voor 4 maanden in opdracht naar Afghanistan ben, maakt de vader van haar dochter 'misbruik' van de situatie om van mijn vriendin te profiteren door haar met alles en nog wat lastig te vallen. Indien ze dit niet doet, dreigt de vader elke keer dat hij co-ouderschap zal aanvragen (week om week). Doordat mijn vriendin hier serieus schrik voor heeft dat dit zou gebeuren, geeft ze veel toe tegen haar zin.
Ook heeft hij het recht om elke week zijn dochter te zien op dinsdagavond en woensdagavond van 18uur tot 20uur. Hijzelf heeft onlangs komen vragen of het niet mogelijk was dat ze die dagen zouden laten vallen omdat hij er zogezegd geen tijd voor heeft. Ook stuurt hij dikwijls dat hij er gewoon geen tijd voor heeft en 'dumpt' hij zijn dochter op het weekend dat hij ze heeft bij zijn vader om te gaan werken.
Ik en mijn vriendin zijn voorstander dat de vader een goede band heeft met zijn kind en moedigen de vader aan om meer tijd door te brengen met zijn dochter. Als hij vraagt om ze te zien mag hij ze altijd zien. Maar hij zegt dat hij er nooit geen tijd voor heeft.
Hij dreigt met het co-ouderschap gewoon omdat hij weet dat hij zo mijn vriendin kan manipuleren.
Nu was mijn vraag in hoeverre kan hij dit waarmaken? Kan hij hiervoor een proces aanspannen en zoja kan hij dit winnen?
We kunnen aantonen via berichten die hij gestuurd heeft dat hij zijn dochter meer kwijt wilt zijn dan rijk. Ook heeft hij een drugsverleden (al strafrechtelijk vervolgd) en hebben we er weet van dat hij nog drugs gebruikt in het bijzijn van het kind (cannabis). Ook is het een feit dat hij financieel problemen heeft en dat hij nooit op tijd is met het betalen van de allimentatie.
met vriendelijke groeten
vriend van een radeloze moeder