opzegging huur

steferic0
Topic Starter

opzegging huur

#1 , 18 sep 2007 13:35

Ik huur al enkele jaren een huisje zonder huurcontract
ik betaal aan de huurder elke maand op zijn reekening.

Nu heb ik een ander huisje in het oog, en zou ik graag willen weg gaan
Moet ik ook 3 maanden voor het weggaan een aangetekende brief schrijven ?
Zo ja, wat moet er in die brief staan?

Of is het anders?

Stef.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
citroentje

#2 , 18 sep 2007 13:55

Ja je heb drie maanden vooropzeg.
Ik schreef in me opzeg brief dat ik me opzeg deed vanaf datum meestal is dat op de eerste dag van de maand bvb op 1 okt 2007 en dat je tegen 31 dec 2007 de woning zal verlaten.

steferic0
Topic Starter

#3 , 18 sep 2007 14:07

Dank u

Reclame

j.demoor

#4 , 20 sep 2007 10:33

“Art.3.§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.Zolang het huurcontract niet geregistreerd is...zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...“(Woninghuurwet 20 februari 1991 en art.73 Wet 27 december 2006).

Vermits een mondeling huurcontract niet registreerbaar is kan u de huur beëindigen zonder opzeggingstermijn.U dient wel het huisje terug te geven aan de verhuurder.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2007 11:38

Het standpunt van J. Demoor is voor ernstige betwisting vatbaar.

Zie:

A. Coppens, De registratie van het voor huisvesting bestemde huurcontract, R.W. 2006-2007, 1098.
Huurders van mondelinge woninghuurcontracten blijven derhalve verplicht om een opzeggingstermijn van drie maanden te respecteren en de vergoeding op grond van art. 3, § 5, tweede lid, Woninghuurwet, te betalen.

Anders, en volgt het standpunt van J. Demoor
E. Riquier, Modifications des dispositions du Code civil en matière de bail par, T.B.B.R. 2007, 285
lDoit-on considérer que, dans l’esprit du législateur, les baux verbaux réserveront systématiquement au preneur la faculté de résilier le bail sans délai de préavis?
Il semble bien que cela soit a priori le cas.

scorpioen

Terug naar “Huren”