Kinderwens en studeren via VDAB (werkloos zijn)

Petra82
Topic Starter

Kinderwens en studeren via VDAB (werkloos zijn)

#1 , 13 nov 2012 18:09

Beste mensen

Ik ben een soon-to-be 31-jarige vrouw en studeer momenteel (verpleegkunde) via een contract met de VDAB. Ik krijg dus een uitkering en zit momenteel in mijn 2e jaar. De kinderwens van mij en mijn man wordt er echter niet minder op en ik zie het niet zitten om nog minstens 3 jaar te wachten (nog 2j studeren en daarna toch nog wel even werken en hopelijk een vast contract te pakken krijgen).

Daarom vraag ik me af wat voor gevolgen het zou hebben als ik zwanger zou worden tijdens mijn werkloosheidsperiode (=studeerperiode). Ik weet dat ik dan de stage zal moeten uitstellen maar die kan blijkbaar ingehaald worden. Ik vraag me gewoon af hoe het dan zit met het contract van de VDAB en eventuele gevolgen voor mijn uitkering via de RVA. Ik kom hier niet met slechte bedoelingen en ben geen profiteur, ik vraag me alleen af wat de mogelijkheden en gevolgen zouden zijn. Ik doe mijn studies doodgraag en weet dat een toekomst als verpleegkundige voor mij is weggelegd, maar ik word er niet jonger op en mijn biologische klok tikt en tikt maar verder.

Alvast bedankt voor de reacties

P.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 nov 2012 07:10

je kan die stage achteraf idd inhalen en voor VDAB in mijn regio was een zwangerschap géén reden om het contract van de VDAB niet te laten herstarten na de zwangerschap.

Tope

#3 , 14 nov 2012 07:58

Je bent blijkbaar niet alleen met je kinderwens tijdens een VDAB opleidingsperiode:
http://www.9maand.be/forum/reactions/176757" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.9lives.be/forum/economie-rec ... gelen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De VDAB kan jou niet verplichten je kinderwens uit te stellen.
Je zal wel wat langer over de studie doen, daar de stageperiode zal moeten uitgesteld worden.
Als je financieel sterk genoeg staat om een kind groot te brengen, dan zie ik niet in waarom je nog zou moeten wachten met kinderen.
Bovendien is verpleegkundige een knelpuntberoep en zal men er wel alles aan doen om een gemotiveerde studente te behouden.

Reclame

Petra82
Topic Starter

#4 , 14 nov 2012 18:49

Dank voor de begripvolle reacties.

Terug naar “Werkloosheid”