2% kontante korting?

C&J
Topic Starter

2% kontante korting?

#1 , 25 okt 2012 10:49

Volgens mijn boekhouder mag ik van de facturen die ik binnen de 8 dagen betaal 2% kontante korting aftrekken, ook al staat dit niet vermeld op de factuur. Geldt dit ook voor facturen van verzekering en sociaal bureau?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 25 okt 2012 12:02

Sommige firma's bieden deze korting aan bij vlugge betaling . Dit staat vermeld op de factuur in dat geval .
Wanneer niet vermeld geldt het factuurbedrag zonder korting.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2012 19:20

En van welk bedrag mocht u dat dan aftrekken van het totaal bedrag of van het bedrag zonder BTW?

Reclame

Oude Belg

#4 , 26 okt 2012 11:31

Leuk voor de leverancier. Bedrag uitgaande facturen klopt niet met de inkomsten. Verwacht u dat hij dan ten uwen behoeve ook nog eens creditnota's gaat opstellen voor elke factuur, alleen omdat uw boekhouder vindt dat dat mag? Doen uw klanten dat ook? Overmorgen bij de bakker betaal ik dan ook maar 2% minder : ik betaal meteen in cash en volgens uw boekhouder mag het. Ik denk dat ik zonder pistoleekes zal thuiskomen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie

#5 , 26 okt 2012 12:48

Als het niet op de factuur staat dan geld dit niet, ik ben 35 jaar zelfstandige geweest en nooit heb ik korting gegeven, en 99% van mijn klanten betaalden contant met cash geld.
Iedereen betaalde bij mij de zelfde prijs, grote klanten en kleine klanten waren voor mij gelijk, als je de goedkoopste prijs krijgt dan hoef je geen korting!

En wat boekhouders zeggen is ook niet altijd evangelie, ik kan een boek schrijven over boekhouders want iedereen denkt dat boekhouders een wandelende encyclopedie is maar niks is minder waar, het zijn ook maar mensen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

renee444

#6 , 26 okt 2012 23:19

Dit geldt enkel bij facturen van iw boekhouder, of bij anderen als het erop vermeld staat.

bartvdv

#7 , 26 okt 2012 23:40

@oude Belg: daar is geen creditnota voor nodig. Voor een korting contant bestaat een aparte boekhoudpost.

redak

#8 , 27 okt 2012 11:16

Ik zou van de eerst volgende factuur van je boekhouder alvast 2% aftrekken en dan eens kijken hoe hij reageert. Het kan natuurlijk zijn dat hij op voorhand jou al 2% meer laat betalen.

Maar als er niets vermeld staat op de factuur mag je volgens mij geen 2% minder betalen.

Franciscus

#9 , 27 okt 2012 11:54

Mijn vraag blijft op totaal dus ook op de BTW?

bartvdv

#10 , 27 okt 2012 12:14

De btw is altijd verschuldigd over het totale bedrag van de factuur. De financiële korting of 'korting contant' wordt gedragen door het bedrijf; het is dus een geschenkje van het bedrijf. Mocht er ook korting gegeven worden op de btw, dan zou er een probleem ontstaan tijdens de btw-aangifte. Je ziet dit soort kortingen wel steeds minder en minder.

freelance

#11 , 27 okt 2012 13:03

Mijn vraag blijft op totaal dus ook op de BTW?
Wellicht een strikvraagje van Franciscus ? :)
BTW is een staatsaangelegenheid , behoort niet toe aan de uitschrijver van factuur .( die houdt het bedrag alleen tijdelijk in bewaring ) . Kun je dus geen korting op geven .
Wordt idd. nog nauwelijks toegepast .
Laatste factuur die ik kon terugvinden met dergl. vermelding maakt berekening als volgt :
basisbedrag ( ex BTW ) - 2% korting = korting zoveel ( in dit geval was dit 3.30 € korting )
volgende kolom :
basisbedrag + BTW = factuurbedrag te betalen ( zonder korting ) , waarvan dus 3.30 € zou mogen afgetrokken worden bij vlugge betaling .
Bij aftrekken korting ontvangt verkoper 3.30 € minder "inkomsten " . BTW bedrag blijft hoe dan ook steeds hetzelfde , dus BTW admin. ontvangt correct bedrag op verhandelde goederen ( diensten) .

Zoals reeds meerdere keren aangehaald : is alleen van toepassing INDIEN vermeld op factuur .
Voor TS zou het idd. een interessante oefening zijn om dit uit te testen op de factuur van zijn/haar boekhouder :mrgreen:
maar doe het liefst niet bij verzekering of sociaal bureau.

Franciscus

#12 , 27 okt 2012 17:01

:wink:

C&J
Topic Starter

#13 , 15 nov 2012 11:23

Het gaat inderdaad over het bedrag zonder BTW.
En wij hebben klanten die het doen.
Zo is dit ter sprake gekomen bij de boekhouder omdat wij vroegen of die klanten dit zomaar mochten en volgens de boekhouder kunnen wij daar weinig aan doen...

denlowie

#14 , 15 nov 2012 12:06

Uw boekhouder zal mischien een paar dagen afwezig geweest zijn op de school, u de verkoper bepaald de prijs, en u bepaald de betalingsmodaliteiten en niet de klant.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freelance

#15 , 15 nov 2012 12:40

U hebt recht te ontvangen wat overeengekomen is , desnoods via ingebrekestelling .
Boekhouder redeneert alleen praktisch ( niet juridisch ) . Ga je ingebrekestelling doen voor een relatief klein bedrag ? In de meeste gevallen is het sop de kool niet waard .
Maar verzekerings instellingen zullen daar WEL een zaak van maken .

Terug naar “Handelspraktijken”