echtscheiding onderlinge toestemming

askertje
Topic Starter

echtscheiding onderlinge toestemming

#1 , 10 nov 2012 23:23

Donderdagnamiddag worden we bij de notaris verwacht voor het ondertekenen van onze echtscheidingsakte met onderlinge toestemming. Toch blijf ik met heel wat vragen zitten.Onze kinderen zullen op mijn nieuwe adres worden ingeschreven doch fiscaal ten laste blijven van beide ouders. Mijn ex heeft een hospitalisatieverzekering voor het gezin via zijn werkgever lopen. Kunnen we voor onze kinderen hierop beroep blijven doen (zowel de vader als de moeder) of dien ik als moeder een nieuwe hospitalisatieverzekering voor de kinderen te nemen?Bijna dezelfde vraag heb ik ivm het ziekenfonds. Dien ik, de moeder, de kinderen op mijn boekje te nemen of zijn hiervoor ook uitzonderingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd

#2 , 15 nov 2012 17:42

Ik vermoed dat dit niets juridisch is en dat je gewoon contact moet opnemen bij uw hospitalisatieverzekering en mutualiteit.
Ik denk niet dat je dit in een wetboek gaat vinden?
-- antwoord van een leek --

VDG2

#3 , 16 nov 2012 08:01

Voor wat betreft de hospitalisatieverzekering kan ik je wel even op weg helpen.

Indien de kinderen aangesloten zijn via uw man zijn ze verzekerd, en dit ook als ze bij jou zijn. Praktisch kan dit wel wat problemen geven als de verstandhouding tussen jullie beiden niet snor zit. Waarom? Afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij kan het zijn dat er met een kaart gewerkt wordt (Medi-Card, Assurcard,...) die je bij een opname afgeeft in het ziekenhuis. Wat je in dat geval kan doen is afspreken dat het kaartje steeds meekomt met de kinderen. Op die manier stellen er zich geen problemen bij een eventuele opname.
Voor wat betreft de schadeaangiftes zonder kaart (indien de verzekering niet via zo'n systeem werkt of voor de kosten voor/na een opname) zal de vader de aangiftes dienen te doen aan de verzekering. Hiervoor maak je best goede afspraken mbt de uitkeringen. Je kan perfect op het standaardformuliertje van de verzekeringsmaatschappij het rekeningnummer opgeven waar deze op dienen uitbetaald te worden (nl. Het uwe voor de kosten die jij hebt betaald en het zijne wanneer hij deze heeft betaald).

Probeer op dit punt zeer goede afspraken te maken, het is tenslotte in het belang van jullie kind. Je hoeft dus in principe geen dubbele verzekering te hebben.

Laat wel navragen bij de werkgever of de kinderen nog verzekerbaar zijn indien deze ingeschreven zijn op uw adres. Het kan zijn dat ze hierdoor niet meer voldoen aan de verzekerbaarheidsvoorwaarden! (Maar meestal is dit geen probleem zolang ze ten laste zijn)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”