pensioen voorbereiding

haas
Topic Starter

pensioen voorbereiding

#1 , 19 nov 2012 21:23

ik ben geboren 1952 en heb 37 jaren dienst 25 zelfstandige en 12 loontrekkendeik heb ook nog 18 maand lederdienst gedaan.
Telt legerdienst ook mee ivm loopbaan jaren

Ik kan in vervroegd pensioen gaan maar verlies dan 25% als zelfstandige.

Als ik uiteindelijk 65 ben ,heb ik dan recht op minimumpensioen en /of moet ik aan bepaalde criteria voldoen,en dewelke?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 22 nov 2012 17:37

Legerdienst telt mee in in de loopbaanjaren.

sofie.debont

#3 , 13 sep 2013 16:18

Aangezien u in 2012 al voldeed aan de oude voorwaarden voor vervroegd pensioen, is het inderdaad mogelijk om op elk moment in uw loopbaan uw pensioen op te nemen, ongeacht de voorwaarden onder de vernieuwde pensioenwetgeving. Uw militaire dienst zal meetellen in de berekening van uw pensioen en in de berekening van het aantal loopbaanjaren.

Indien u in 2013 uw pensioen nog opneemt, zal er nog een vermindering wegens vervroegd pensioen worden toegepast, maar volgens een wetsvoorstel goedgekeurd in de Ministerraad, zou deze pensioenmalus vanaf 01.01.2014 volledig afgeschaft worden.

Uw pensioenbedrag wordt berekend op basis van uw aantal loopbaanjaren en de inkomsten per jaar. Indien dit berekende pensioenbedrag lager ligt dan het berekende minimumpensioen, kan uw pensioenbedrag opgetrokken worden. Dit betekent dat indien u bijvoorbeeld 38 loopbaanjaren heeft, u recht kunt hebben op 38/45e van het minimumpensioen. Om u een idee te geven; het minimumpensioenbedrag voor een zelfstandige met een volledige loopbaan van 45 jaren, is op dit moment 12.731,28 euro per jaar.
Een optrekking tot het minimumpensioen is wel enkel mogelijk bij een loopbaan van minstens 30 geldige loopbaanjaren.

Vriendelijke groeten,

Sofie De Bont
Pensioenadviseur

[Reclame verwijderd conform regels forum:Vandebos]

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 13 sep 2013 18:12

Geachte,

Ik wil hier toch wel een kleine kanttekening maken. Legerdienst telt mee als de legerdienst ofwel volgt op een tewerkstelling of wel wordt gevolgd door een tewerkstelling, binnen de 3 jaar als het om een tewerkstelling als werknemer gaat of binnen de 6 maanden, indien het om een tewerkstelling als zelfstandige gaat en in het jaar van de legerdienst minstens 104 dagen als werknemer of minstens 2 kwartalen als zelfstandige worden gepresteerd of gelijkgesteld.
2012 60 jaar 35 jaar Eens een persoon voldoet aan de leeftijds- en loopbaanvoorwaarden om vervroegd pensioen te kunnen krijgen, behoudt hij dit recht voor de toekomst.
De afschaffing van de vermindering wegens vervroeging is al verschenen in de Programmawet van 28 juni 2013, B.S. van 1/7/2013, Ed.2, artikelen 67 – 70.
De toename van het minimumpensioen voor zelfstandigen per 01.09.2013, betekent dat een gezinspensioen voor een volledige loopbaan op 1.403,73 euro per maand komt te liggen, ofwel een toename met 17,33 euro. Het minimumpensioen van een alleenstaande zelfstandige neemt toe met 13,10 euro tot 1.060,94 euro.

Gezien u op basis van de gegevens zoals u deze verstrekt, voldoet aan de voorwaarden voor een vervroegd pensioen, lijkt een raming niet aangewezen. U kan best hetzij via de pensioendienst in uw gemeente, hetzij via my pension, hetzij via de provinciale pensioendienst, een aanvraag om pensioen in beide stelsels inleiden. U kan dan nog altijd kiezen of u uw pensioen al dan niet zal aanvaarden. Eenmaal het pensioen is ingegaan wijzigt het pensioen in deze stelsels niet meer. Het volgt enkel nog de index en tussentijdse wettelijke verhogingen.
Op 65 jaar kan u eventueel wel aanspraak maken op een Inkomensgarantie voor Ouderen waarbij rekening wordt gehouden met bestaansmiddelen, verkoop/schenking roerende en onroerende goederen, roerende goederen.....

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”