hypotheek huis via zaak

helana
Topic Starter

hypotheek huis via zaak

#1 , 19 nov 2012 22:55

situatie is als volgt : getrouwd met scheding van goederen, gezamenlijk privé bouwgrond aangekocht, huis op gebouwd met opstalrecht door bvba van echtgenoot, dus hypotheeklening huis op zaak, daarvoor ook mee getekend. Wat gebeurt bij een echtscheiding? Kan ik van die lening huis afgeraken? Stel dat na de scheiding iets mis gaat met zaak, kan ik dan alsnog aangesproken worden voor die lening? Waar heb ik aanspraak op? Helft grond?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 nov 2012 08:39

U kan van die lening pas afgeraken mits akkoord van de uitlener(=bank) en tot dan kan u aangesproken worden door de uitlener in geval van wanbetaling.

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :...§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.”(Burgerlijk Wetboek).

‘getrouwd met scheding van goederen, gezamenlijk privé bouwgrond aangekocht’

Die grond behoort u dus toe voor de helft,met inachtneming van het verleende opstalrecht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv

#3 , 21 nov 2012 10:16

Het recht van opstal vóór de aflooptijd stopzetten, kan een dure financiële grap worden. Dat vraag je best na bij een boekhouder.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”