openstaande schoolrekening versus alimentatie

leeuwke1969
Topic Starter

openstaande schoolrekening versus alimentatie

#1 , 23 nov 2012 12:56

Toen mijn ex en ikzelf uit elkaar gingen zijn er verschillende lijken uit de kast gevallen. Omdat ik in de woning wilde blijven heb ik al zijn schulden afbetaald alhoewel in de EOT stond dat iedereen de schulden betaalt die op zijn/haar naam stonden. Ik heb mij daar heel veel pijn moeten voor doen en heb veel zwarte sneeuw gezien. Het gevolg was dat ik op een bepaald moment de schoolrekening van de zoon niet meer kon betalen. Ik dacht een regeling te hebben getroffen met school, maar achter mijn rug hebben zij mijn ex gecontacteerd. Hij is zelfs gedagvaard geweest voor de openstaande schoolrekeningen. Ik heb echter niets ontvangen (raar, want de kinderen staan op mijn adres) van dagvaardiging of vonnis of dergelijke. Nu heeft mijn ex een deurwaarder over de vloer gekregen en met de kosten erbij heeft hij 2200€ mogen ophoesten of hij was alles kwijt. Nu kreeg ik vandaag van mijn ex een telefoontje dat hij een aantal maanden, een kleine 10 maanden dus, geen alimentatie gaat betalen omdat hij zogezegd mijn deel van de kosten wil terugvorderen. Kan dit zomaar ?? Het is wel makkelijk zo, ik kan naar het bedrag wat ik heb betaald fluiten want ik kan het nergens, maar hij kan mij treffen door de alimentatie niet te betalen.
Ik zou het jammer vinden om een advokaat in te schakelen omdat we een redelijke verstandhouding hebben naar de kinderen toe. Maar moet ik daarom alles slikken ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 23 nov 2012 17:43

deurwaarder?? ik vermoed dat het eerder een incassobureau was?
in elk geval vreemd verhaal;
- heb je de betalingsovereenkomst die je met de school geregeld had op papier?
- kan je ex een officieel papier vooleggen waaruit blijkt dat de school zoveel geld vorderde aan hem en dat hij dat betaald heeft?
- heb je de school al geconfronteerd met hun aanpek? Nl: een afspraak met u maken en dan je ex contacteren zonder dat je dat weet?

dit ruikt naar incassobureautoestanden die op eigen houtje probeerden af te handelen.
Een schoolrekening van 2000 euro gaat toch wel over meerdere jaren??

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2012 18:26

Hebt u ooit uw ex in gebreke gesteld voor het niet betalen van die schulden.
Kan dat qua termijn nog. Lijst dit zeker al op met de nodige bewijsstukken.
Voor het geval dat.
Voor de rest zie boven.
Het kan natuurlijk beide ouders zijn genoodzaakt in het onderhoud van de kinderen te voorzien. Dus kan men zich naar beide partijen richten.

Reclame

leeuwke1969
Topic Starter

#4 , 24 nov 2012 08:30

Volgens mijn ex is het een deurwaarder en een advokaat, maar ik vraag mij af waarom hij alle papieren heeft ontvangen en ikzelf niets, terwijl de kinderen bij mij wonen. Ik heb nooit de schulden teruggevorderd voor de goede rust van de kinderen. Het belangrijkste voor mij was dat ze in hun thuis konden blijven wonen. Mijn ex vond namelijk, alhoewel ikzelf de grootste inbreng heb gehad bij de aankoop van het huis (alles), hij te weinig werd uitbetaald. Hij dreigde ermee een advocaat aan te stellen en een nieuwe schatting te laten doen om zo meer geld te kunnen krijgen, maar als ik de schulden betaalde dan zou hij mij gerust laten.
Maar mijn vraag is nu, of hij het betalen van die schulden van school het zomaar kan nalaten van geen alimentatie te betalen. Ik overweeg echter heel sterk om toch een advokaat in te schakelen en aangezien de termijn van 5 jaar nog niet is overschreden, de schulden toch terug te vorderen.
@ eylis - ik had een gesprek gehad met de directeur en hij ging als verder regelen. Mijn ex zegt dat hij de papieren kan voorleggen. Ik heb de school nog niet gecontacteerd want mijn zoon loopt daar geen school meer, hij is van richting veranderd. Het gaat over anderhalf jaar tot 2 jaar maar het is opgelopen door de rechtszaak blijkbaar en de extra kosten van de deurwaarder.

Franciscus

#5 , 24 nov 2012 13:22

Ik dacht dat ik dit ook beantwoord had.

Niet betalen alimentatie s familieverlating en correctioneel vervolgbaar art 391 Bis strafwet. Als uw ex dat zou doen doet u aangifte bij de politie
Dat is van een TOTAAL andere orde dan het moeten betalen van een schoolrekening.
Het is ook niet dat er een deurwaarder komt dat er een vonnis is.
Een deurwaarder treedt alleen op als gerechtsdeurwaarder als hij een uitvoerbare titel heeft.
In principe zijn kosten bij het vorderen van een schuld NIET te verhalen op de schuldenaar.
Schuldeiser dient dit te betalen

ter info
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=k ... fmc-RUJUHw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=m ... bPX1q4RuRQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sbo.be/wetgeving/alimentatie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

defoo

#6 , 26 nov 2012 11:58

De facturen van de kinderen komen toe bij de moeder. Wie dient dan de facturen te betalen ? De moeder ? Of kan de vader ook aangesproken worden (zelfs als hij geen facturen ontvangt omdat die bij de moeder toekomen) ? Wie is aansprakelijk voor de facturen voor de kinderen (schoolkosten, e.d.) ? ....

leeuwke1969
Topic Starter

#7 , 28 nov 2012 09:49

Ik heb zopas een mailtje ontvangen van de raadsman van mijn ex (hij is ook de advocaat die onze EOT heeft opgemaakt en ik dacht dat dit mijn raadsman was aangezien ik voor vragen altijd bij hem ben langs geweest, kan dit eigenlijk ????? )

Dit stond in de brief die ik heb gekregen :
Ik ben de raadsman van de heer X in een procedure die verband houdt met fakturen van het X college. In bijlage treft u de kopie aan van het vonnis dat is tussengekomen. Gevolg aan dit vonnis heeft de heer X een bedrag betaald van 1.969.39€. Volgens dit vonnis dient u de heer X te vrijwaren en dit bedrag aan hem terug te betalen. De Heer X stelt voor dat hij dit bedrag dat u verschuldigd zijt compenseert met het onderhoudsgeld dat hij maandelijks aan u moet betalen. De heer x zal derhalve de alimentatie een tijdje inhouden tot het bedrag is verrekend.

Ik heb jammer genoeg de alimentatie nodig om voor mijn kinderen te kunnen zorgen. Ik heb zelfs nooit een indexaanpassing toegepast, heb vorig jaar zelfs alleen de schoolreis van mijn zoon betaald. De kleren die mijn dochter nodig heeft voor haar hobby heb ik allemaal uit eigen zak betaald. Hij heeft mij toen hij is vertrokken, zonder auto gezet (alhoewel deze door mijn grootmoeder aan mij was geschonken, aankoopfactuur stond op mijn naam), mij achtergelaten met schulden die op zijn naam stonden. Ik zit in een vicieuze cirkel, alles van vroeger is afbetaald, maar ik heb daardoor latere rekeningen moeten laten wachten, met alle gevolgen van dien. Ik heb alles afbetaald omdat hij vond dat hij te weinig kreeg uitbetaald voor de woning en hij dreigde om de woning te laten herschatten en ervoor zou zorgen dat ze zou moeten worden verkocht. Dus heb ik braaf altijd ja geknikt. Dat hij niet alleen mij maar ook zijn kinderen in de miserie stak, deed niets terzake.
Mijn 16-jarige zoon heeft een deel van de conversatie die ik had met mijn moeder opgevangen en weigert nog naar zijn vader te gaan. Hoe ik ook op hem inpraat, het heeft geen zin.....

defoo

#8 , 28 nov 2012 15:01

Een niet zo slimme verrekening van uw ex ! immers alimentatiegeld kan hij fiscaal inbrengen, door te "in te houden als compensatie" verliest hij dit voordeel ....

Inge2008

#9 , 28 nov 2012 16:37

Ik zou me daar toch eens goed op gaan bevragen want zomaar op eigen rekening alimentatie inhouden lijkt me link... Kan iedereen gaan zeggen "jij moet me nog zoveel €, dus ik betaal zolang geen onderhoudsgeld. Verder zou ik toch ook eens een hartig woordje wisselen met die schooldirectie. Als je als ouder informatie vraagt over je kind staan ze op hun achterste poten (als de kinderen bij je ex-partner ingeschreven staan) en als het dan over geld gaat spreken ze plots iedereen aan...
En ik zou onmiddellijk die index laten aanpassen, gaat tot 5 jaar terug dacht ik...

leeuwke1969
Topic Starter

#10 , 28 nov 2012 17:10

En de schulden op zijn naam die ik heb betaald worden ook opgeëist, er zal gekeken worden of de alimentatie niet kan worden verhoogd enz.. Ik heb een definitieve afspraak maandag met een raadsman om deze zaak te bespreken en te zien welke stappen kunnen worden ondernomen. Volgens wat ik hier heb gelezen, heeft de alimentatie niets te maken met openstaande fakturen en mag hij niet nalaten van te betalen op straffe van. Ik ben heel braaf en meegaande geweest, maar ik laat niet meer op mijn kop zitten. Ik begrijp eigenlijk 'zijn' raadsman niet om op deze manier aan het geld te komen, wetende dat alimentatie en fakturen los van elkaar staan. Is het dan zo, dat als hij dit geld terug wil, hij dit op een andere manier zou moeten terugvorderen ? En in hoeverre zal een rechter daarin meegaan als ik kan bewijzen wat mijn aandeel reeds is geweest in betalingen van zijn schulden ?

Franciscus

#11 , 28 nov 2012 18:37

Maar u hebt tot op heden blijkbaar die kosten die u betaald hebt niet teruggevraagd.

leeuwke1969
Topic Starter

#12 , 28 nov 2012 19:03

@ franciscus - neen nog niet, ik was dit in principe niet van plan, maar nu zie ik mij genoodzaakt wel actie te ondernemen. Ik heb genoeg ja geknikt. De woning staat pas definitief op mijn naam sedert 2011. Ik had tijd tot 31/03/2011 om hem zijn deel uit te betalen. Wij zijn in juni 2008 uit elkaar gegaan, dus heb ik, als ik het goed voor heb nog eventjes tijd voor alles verjaart. Of zie ik dat verkeerd ? Ik heb intussen de deurwaarders aangeschreven aan wie de schulden zijn betaald, om mij alle afrekeningen te bezorgen, kwestie van goed voorbereid te zijn :evil:

leeuwke1969
Topic Starter

#13 , 25 dec 2012 11:07

Mijn raadsman heeft intussen de raadsman van mijn ex aangeschreven met de melding dat alimentatie niet mag worden gecompenseerd om andere zaken terug te vorderen. Hij heeft het extra bedrag van de indexatie berekend en het nieuwe te betalen bedrag doorgegeven + de achterstallige indexatie. Er werd vermeld dat er een procedure wordt opgestart voor verhoging van de alimentatie en dat er zal bekeken worden hoe ik het bedrag dat door mij werd betaald kan worden teruggevorderd.
Nog altijd geen reactie van ex, nog altijd niet betaald, maar mijnheer is wel gaan skiën.
Welke stappen kan ik nu ondernemen om hem te dwingen te betalen ? Kwestie van voorbereid te zijn als ik opnieuw contact opneem met mijn raadsman.

Franciscus

#14 , 26 dec 2012 00:21

Hoe weet u dat hij is gaan skiën?
Via Fcbk? dan screenprints nemen....

leeuwke1969
Topic Starter

#15 , 26 dec 2012 09:38

@ franciscus - omdat hij het mij heeft gezegd. In principe was de eerste week van de kerstvakantie zijn week om de kinderen op te vangen, maar hij vertelde mij dat dit niet ging omdat hij ging skiën. Dus zijn de kinderen 2 weken bij mij. Hij heeft het ook aan de kinderen verteld.

Terug naar “Echtscheiding”