Domiciliering

maasland
Topic Starter

Domiciliering

#1 , 24 nov 2012 19:42

Een vriendin heeft een meerderjarige zoon (38 jaar) die gedomicilieerd is op haar woonadres.
Omdat dit woonadres redelijk ver van zijn werk af ligt woont en slaapt haar zoon bij zijn oma.
Daar heeft hij een eigen kamer en keukentje.
Hij komt alleen naar huis om zijn post op te halen.
Wat zijn of kunnen de gevolgen voor mijn vriendin en de oma zijn mocht er iets gebeuren in de trant van een verkeersongeval.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de kosten die haar zoon niet kan betalen. Worden deze dan op haar verhaald?
Zijn er nog meer nadelen die mijn vriendin zeer zeker moet weten zo ja waar kan ik deze artikelen vinden?.
Bedankt alvast voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2012 21:32

Staat het woonadres ingeschreven als EEN geheel.
Dus geen afzonderlijk appartement?

Wat algemene info:
In principe worden ALLE goederen aangetroffen op adres woonst (domicilie) geacht van de bewoners te zijn.
Dat impliceert dat een deurwaarder mist in bezit van een rechtsgeldige titel (vonnis) alle goederen 'kan' opschrijven voor beslag.
Een procedure revindicatie bij beslagrechter zal dienen opgestart te worden om een 'openbare verkoop' van die goederen tegen te houden.

Inzake schulden van een overleden familielid.
Indien men de erfenis aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving kan u niet aansprakelijk gesteld worden voor zijn schulden.
Bij simpele aanvaarding van de erfenis ontvangt men de baten EN de lasten.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=e ... vXlmBSNQEQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Zorg dat de zoon goed verzekerd is
familiale verzekering ( vermoedelijk via woonadres)
rechtsbijstandsverzekering
Afzonderlijke verzekering van ZIJN inboedel ==> is misschoen ook handig om eigendommen bewoners te bepalen
verzekering deelnemer in verkeer (ongeacht de wijze van deelname).

Mogelijk is dit allemaal voorzien via uw polissen maar doe zeker eens navraag.

freelance

#3 , 24 nov 2012 21:38

Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Dit is wat de wet voorschrijft .
Afgezien daarvan is het dan de vraag of uw vriendin vermoedens heeft dat zoiets zou kunnen voorvallen , en dat zoon geëiste bedragen niet zou kunnen of willen betalen.
Indien dit laatste het geval , dan kunnen gerechtsdeurwaarders inderdaad bij vriendin terechtkomen , met alle gevolgen van dien .( zie beschrijving Franciscus )
Indien vermoedens of conflicten kan uw vriendin bevolkingsdienst verwittigen die een procedure kan opstarten tot "ambtshalve uitschrijving " . Zoon wordt dan ( na een bepaalde tijd , en na verschillende controles van wijk/kwartier agent ) zijn domicilie ontnomen , ook met alle gevolgen vandien .

Uw vraag is louter hypothetisch , tenzij er reeds een probleem zou zijn voorgevallen .
We kunnen maar een oplossing aanreiken , indien er een reëel probleem voorgelegd wordt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

maasland
Topic Starter

#4 , 25 nov 2012 10:50

[quote="Franciscus"]Staat het woonadres ingeschreven als EEN geheel.
Dus geen afzonderlijk appartement?

Wat algemene info:
In principe worden ALLE goederen aangetroffen op adres woonst (domicilie) geacht van de bewoners te zijn.
Dat impliceert dat een deurwaarder mist in bezit van een rechtsgeldige titel (vonnis) alle goederen 'kan' opschrijven voor beslag.
Een procedure revindicatie bij beslagrechter zal dienen opgestart te worden om een 'openbare verkoop' van die goederen tegen te houden.

Mijn verhaal is, voor alle duidelijkheid, puur hypothetisch. Ik wil alleen graag weten wat eventuele consequenties voor mijn vriendin, haar zoon en de oma zijn.
Het woonadres van haar zoon is GEEN appartement maar een gedeelte van het woonhuis van zijn oma.
Hij is op dit woonadres NIET gedomilicieerd.
Als ik dus goed begrijp dan zal zijn moeder voor alle mogelijke kosten, waar haar zoon niet aan kan voldoen, aansprakelijk worden gesteld?

maasland
Topic Starter

#5 , 25 nov 2012 10:50

Mijn verhaal is, voor alle duidelijkheid, puur hypothetisch. Ik wil alleen graag weten wat eventuele consequenties voor mijn vriendin, haar zoon en de oma zijn.
Het woonadres van haar zoon is GEEN appartement maar een gedeelte van het woonhuis van zijn oma.
Hij is op dit woonadres NIET gedomilicieerd.
Als ik dus goed begrijp dan zal zijn moeder voor alle mogelijke kosten, waar haar zoon niet aan kan voldoen, aansprakelijk worden gesteld?

freelance

#6 , 25 nov 2012 16:06

Inderdaad .
Voor de oma zie ik nauwelijks of geen problemen .
Alle officiele briefwisseling , en gebeurlijke dagvaardingen komen dan ook toe op het domicilie adres.
Echter : ( volledig hypothetisch ) in het meest extreme geval kan politie of dienst bevolking van de woonplaats van oma , een "ambtelijke INSCHRIJVING " doen , als vastgesteld wordt dat zoon daar effectief , en voor de het grootste deel van het jaar verblijft .
Uiteraard gaat hieraan vooraf , een uitgebreid politie onderzoek , of betrokkene daar effectief woont .
Bij een ambtelijke inschrijving bij oma , verplaatst het probleem zich dus naar de oma .
Maar dit is dus allemaal zeer theoretisch , en gebeurt niet als er geen aanleiding toe is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

maasland
Topic Starter

#7 , 25 nov 2012 21:15

Hierbij bedankt voor jullie reacties

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”