Consumentenkrediet

Nickiej85
Topic Starter

Consumentenkrediet

#1 , 27 nov 2012 19:24

Hallo,

Graag had ik even jullie meningen...

Binnekort krijgen wij (koppel A) de kans om van iemand (persoon C) een elektrisch toestel te krijgen. Persoon C wil graag dat toestel op afbetaling kopen in een grote keten. Eigenlijk kunnen wij dit perfect zelf kopen en betalen, maar persoon C wil dit absoluut ons geven maar kan dit niet in 1x betalen.

- Kan persoon C een consumentenkrediet afsluiten op zijn naam en het toestel factureren op onze naam?
- Als persoon C het consumentenkrediet niet meer kan betalen, kunnen wij dan ons toestel kwijt raken, of kan men ons dan verplichten/dwingen zelf het krediet afbetalen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 27 nov 2012 23:37

Laat ons zo stellen : A = uzelf B= winkel C= persoon C

Vraag 1/ dat kan . Zijn twee verschillende transacties . ( één tussen B en C / één tussen A en C )
vraag 2 / U kunt het toestel niet kwijt raken , als u niet betrokken bent in de eerste transactie . B kan u niet verplichten tot afbetalen , want u komt niet voor in transactie B/C
NB. C draagt de volle verantwoordelijkheid van transactie B/C , en bij niet betaling zullen ze C met alle middelen dwingen tot betaling .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Veebee

#3 , 28 nov 2012 09:38

Misschien beter dat persoon C nog even spaart alvorens u dat toestel cadeau te doen?
Mocht ik in uw plaats zijn, zou ik me eigenlijk niet goed voelen bij deze situatie, zeker gezien de huidige economische toestand en onzekerheid in ons land.
Hou er ook rekening mee dat kopen op krediet duurder uitkomt dan het toestel op de normale manier aan te kopen.

Reclame

Xastheron

#4 , 28 nov 2012 10:25

Of, als persoon C een geste wilt doen, kan deze een waardebon geven bij de winkel van uw keuze waar u dat toestel gaat halen. Hier worden geen kredieten voor aangegaan, dan geeft persoon C niet meer uit dan mogelijk.

Nickiej85
Topic Starter

#5 , 28 nov 2012 18:18

Persoon C wil dit blijkbaar onmiddellijk geven, wij hadden tijd van wachten. Ik voel me ook helemaal niet goed bij deze situatie. Maar we hebben intussen een oplossing gevonden, zodat deze persoon dat niet met krediet moet afbetalen. Hij beseft niet dat lenen zo duur uitkomt en wil dit precies niet snappen en ik wil dit precies niet op mijn geweten. En voor zijn spaargedrag, daar weten wij niets van af, hoe dat gaat.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”