Wat met gezamenlijke wagen na einde relatie?

sukhoi
Topic Starter

Wat met gezamenlijke wagen na einde relatie?

#1 , 01 dec 2012 19:18

Hallo,

Mijn huidige vriendin heeft een 3 tal jaar geleden samen met haar toenmalige vriend, een wagen gekocht.
Deze wagen werd gefinancierd door een autolening. Mijn vriendin kan aan de hand van de rekeningafschriften duidelijk aantonen dat zij maandelijks de helft betaalde van deze lening.(zij heeft een goede 4000 euro afbetaald totaal)

Mijn vriendin is sedert een jaar weg van hem, en nu vraagt zij haar af, of zij kan aanspraak maken op een deel van het voertuig?

Haar ex rijd nog altijd met deze wagen, kenteken staat op zijn naam. Factuur kan niet gevonden worden,maar de garagist kan wel een nieuwe bezorgen met de beide namen op..

Uitkijkend naar jullie oplossingen en tips..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sukhoi
Topic Starter

#2 , 01 dec 2012 19:25

Nog een vraagje, ik weet niet of dat het geval is, maar heeft mijn vriendin een streepje voor als de autolening op hun beide namen werd afgesloten? Of doet dit niet ter zake?

freelance

#3 , 01 dec 2012 19:34

Zie topic : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 25&t=43273" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

sukhoi
Topic Starter

#4 , 01 dec 2012 19:41

Dus gewoon een factuur laten opmaken op beide namen, en dan kan er verder gekeken worden? (wielklem politie ofzo??)
Hij zal wel onder geen beding zijn handtekening willen plaatsen onder de factuur... :(

freelance

#5 , 01 dec 2012 19:57

Garagehouder kan een kopie van de originele factuur maken .
Autolening op beider naam is een pluspunt .
Zal vrederechter worden . Politie zal geen aktie ondernemen , aangezien geen diefstal van wagen .( gebruiker is voor de helft eigenaar ) .
Een deurwaarder kan aktie ondernemen NA een uitspraak van de vrederechter . ( uitspraak kan mogelijks zijn , betalen van de helft factuurprijs , eventueel rekening houdend met de minwaarde van voertuig na 3 jaar gebruik ) . ( Uitspraak kan ook zijn : niet meer hoeven mee te betalen voor lening + vergoeding mingenot ) . Hangt allemaal van de rechter af.

sukhoi
Topic Starter

#6 , 01 dec 2012 20:17

Alvast bedankt, net mijn vriendin gesproken, lening stond wel degelijk op beide namen. Dat zal haar ex nu wel reeds veranderd hebben. Factuur ook teruggevonden, staat op zijn naam...
Hij heeft wel geen factuur in zijn bezit, even navragen of het mogenlijk is om een nieuwe op te stellen op beide namen.

freelance

#7 , 01 dec 2012 20:50

U dient wel eventjes bij de les te blijven .....
* Als ex lening op zijn naam zou geplaatst hebben ( weinig waarschijnlijk) , moet vriendin uiteraard niets meer betalen . Navragen bij bank !
* Factuur op zijn naam = vriendin geen enkel recht op de wagen .
* Nieuwe factuur opmaken is schriftvervalsing ( zowel voor u als voor garagehouder), als naam + handtekening ex er niet opstaat .

sukhoi
Topic Starter

#8 , 01 dec 2012 21:08

Dus zelfs al kan mijn vriendin aantonen dat ze de helft betaalde van de lening, die op beide namen stond, maar de factuur staat op zijn naam, heeft ze op niets recht?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”