Mijn vriendin en haar ouders moesten zeven jaar geleden noodgedwongen verhuizen. Uiteindelijk zijn ze bij een verhuurder terecht gekomen die een , in mijn ogen, krot verhuurd (EPC boven de 1000). De eigenaar heeft een opzegbrief gestuurd omdat hij z’n huis wilt verkopen. Hij zegt dat ze er 1 mei uitmoeten. (6 maanden op voorhand meegedeeld). Het contract is niet geregistreerd.
Momenteel huurt mijn vriendin samen met haar ouders een huis. Voor de eenvoudigheid noem ik dit huisnumer 1. Het huis heeft één adres: namelijk straat 1. Nu heeft zij en haar ouders beiden een huurcontract voor straat1a en straat 1b. Zij huurt zogezegd de tweede verdieping en de ouders de eerste verdieping, de kelder en de zolder. Zij heeft noch een toilet, noch een keuken, noch een verwarming ter beschikbaar.
Mijn vriendin en haar ouders hebben nooit hun middelbaar afgemaakt en ik ben ervan overtuigd dat deze eigenaar misbruik maakt van de situatie toen ze hun contract getekend hebben. Gedurende al die zeven jaar heeft hij geen enkel onderhoudt gepleegd aan zijn woning. In grote delen van het huis is er geen elektriciteit omdat er kortsluiting is.
Ik heb voor hen volgende week een afspraak gemaakt bij de huurdersbond, maar wil mij hierop goed voorbereiden. Daarom heb ik de volgende vragen:
[*]Mag men een huis verhuren als twee appartementen, waarvan één appartement enkel een kamer is zonder verwarmingselementen, toilet of keuken?
[*] Is het verstandig om dit huis onbewoonbaar te laten verklaren? En wat zijn de gevolgen?
[*] Kan er schadevergoeding gevraagd worden omdat er nooit reparaties uitgevoerd zijn?
[*] Wat gebeurt er indien één van de twee partijen de huur opzeggen? Moet de andere dit contract overnemen?
[*] Zou de eigenaar iemand anders (tijdelijk) laten wonen in het zogenaamde appartement 1B?