Mag men een huis verhuren als twee appartementen?

AlexanderGG
Topic Starter

Mag men een huis verhuren als twee appartementen?

#1 , 03 dec 2012 17:26

Mijn vriendin en haar ouders moesten zeven jaar geleden noodgedwongen verhuizen. Uiteindelijk zijn ze bij een verhuurder terecht gekomen die een , in mijn ogen, krot verhuurd (EPC boven de 1000). De eigenaar heeft een opzegbrief gestuurd omdat hij z’n huis wilt verkopen. Hij zegt dat ze er 1 mei uitmoeten. (6 maanden op voorhand meegedeeld). Het contract is niet geregistreerd.

Momenteel huurt mijn vriendin samen met haar ouders een huis. Voor de eenvoudigheid noem ik dit huisnumer 1. Het huis heeft één adres: namelijk straat 1. Nu heeft zij en haar ouders beiden een huurcontract voor straat1a en straat 1b. Zij huurt zogezegd de tweede verdieping en de ouders de eerste verdieping, de kelder en de zolder. Zij heeft noch een toilet, noch een keuken, noch een verwarming ter beschikbaar.

Mijn vriendin en haar ouders hebben nooit hun middelbaar afgemaakt en ik ben ervan overtuigd dat deze eigenaar misbruik maakt van de situatie toen ze hun contract getekend hebben. Gedurende al die zeven jaar heeft hij geen enkel onderhoudt gepleegd aan zijn woning. In grote delen van het huis is er geen elektriciteit omdat er kortsluiting is.

Ik heb voor hen volgende week een afspraak gemaakt bij de huurdersbond, maar wil mij hierop goed voorbereiden. Daarom heb ik de volgende vragen:

[*]Mag men een huis verhuren als twee appartementen, waarvan één appartement enkel een kamer is zonder verwarmingselementen, toilet of keuken?
[*] Is het verstandig om dit huis onbewoonbaar te laten verklaren? En wat zijn de gevolgen?
[*] Kan er schadevergoeding gevraagd worden omdat er nooit reparaties uitgevoerd zijn?
[*] Wat gebeurt er indien één van de twee partijen de huur opzeggen? Moet de andere dit contract overnemen?
[*] Zou de eigenaar iemand anders (tijdelijk) laten wonen in het zogenaamde appartement 1B?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 03 dec 2012 18:05

Antwoord op uw vragen :
* neen
* absoluut , en zo vlug mogelijk
*mogelijks
*Wie bedoelt u als één van beide partijen? Ouders en vriendin ? Of huurder en verhuurder . verhuurder heeft opgezegd , dus wie zou er overnemen ?
* kan , maar pand lijkt totaal ongeschikt voor bewoning .

Zijn er 2 huurcontracten opgesteld ? Allebei opgezegd door verhuurder ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

AlexanderGG
Topic Starter

#3 , 03 dec 2012 18:12

Er zijn twee contracten opgesteld. Mijn vriendin wil zo snel mogelijk van haar contract af.
Haar ouders willen er nog blijven tot ze iets anders gevonden hebben.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 dec 2012 20:00

Pand zo spoedig mogelijk laten controleren door woningdienst.

freelance

#5 , 03 dec 2012 20:25

Mijn vraag hield ook in : Of beide contracten dan opgezegd zijn .
Wanneer was de exacte aanvangsdatum van de contracten ? ( belangrijk voor een eventuele vergoeding , door verhuurder te betalen )

freelance

#6 , 03 dec 2012 22:10

Er bestaat een Koninklijk Besluit (huurwetgeving ) die minimale elementaire vereisten vastlegt voor huurwoningen .
Zeker is dat een éénkamerappartement zonder verwarming absoluut niet kan . Badkamer en toilet mogen gemeenschappelijk zijn , maar wel bereikbaar via een gemeenschappelijke ruimte of gang ( dus niet via woonvertrekken andere bewoners ) .Ook de toegang tot één appartement dient afzonderlijk te zijn ( niet via private vertrekken ) .
Het is duidelijk dat deze personen in een "krot" wonen .
het is aangewezen dergelijk pand te laten controleren door woningdienst , die het eventueel onbewoonbaar kan laten verklaren . Eventueel kunnen de ouders dan genieten van een sociale woning ( hangt van veel factoren af ) .
Normaal gesproken had eigenaar/verhuurder per aangetekend schrijven in gebreke moeten gesteld geweest zijn .( al lang geleden ) .
Toch kan men ( voor een woning controle ) naar dienst huisvesting van de gemeente gaan , waar men de nodige stappen zal nemen ( of uiteenzetten ) .
U kunt alvast dit lezen :
http://www.wonenvlaanderen.be/woningkwa ... _eigenaars" onclick="window.open(this.href);return false;
klikken op "woning die u huurt " enzoverder . Alles staat in detail .
Aangezien contract niet geregistreerd kan vriendin onmiddellijk opzeggen en vertrekken , zonder schadevergoeding .
U kunt naar de huurdersbond gaan . Die vragen lidgeld . Hier zitten minstens even goede experts , en het is gratis ....vraag maar aan Vandebos. 8_)

Terug naar “Huren”