EPC waarde verwisseld van appartement

AlexanderGG
Topic Starter

EPC waarde verwisseld van appartement

#1 , 03 dec 2012 17:52

Na een aantal maanden zoeken heb ik eindelijk een appartement gevonden. Het appartement werd verhuurd met een EPC waarde van 130 volgens op de website van een immo kantoor. Het immo heeft me een fiche getoond met een EPC waarde van 130, ze heeft enkel het getal getoond en gezegd dat het zeer goed geissoleerd was. Op het contract staat het EPC exhter niet vermeld.

Nu het kouder wordt heb ik gemerkt dat de EPC niet geheel klopte. Ik heb de EPC opgevraagd en kreeg de EPC waarde van een appartement in hetzelfde blok. Ik heb het immo op de hoogte gebracht dat de EPC-waarde hoorde bij een ander appartement. Na contact te hebben genolen met de eigenaar stuurde deze wel de juiste fiche, maar bleek de EPC waarde bijna 4 keer zo hoog. Namelijk 475.

Ik zou dit appartement nooit gehuurd hebben moest ik op de hoogte geweest zijn van deze EPC waarde. Ik heb enkel de mail van de EPC waarde die verwisseld was.

Door de slechte isolatie zal ik veel meer stookkosten hebben en heb ik al vochtproblemen gehad ter hoogte van koudebruggen. Ik vrees dat er nog meer problemen gaan ontstaan tijdens de winter.

Is er enige mogelijkheid om hierdoor vergoeding te krijgen door bvb een lagere huurprijs of mijn opzeg eerder te kunnen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 04 dec 2012 01:23

Het is niet verplicht de EPC waarde te vermelden op contract . Het attest dient wel toegevoegd bij contract als bijlage .
Dit was er dus niet bij , maar ook dat zult u moeilijk hard kunnen maken . Ze zullen u zeer vlug het attest bezorgen , en u hebt geen enkel bewijs dat ze u bedrogen hebben .
Hiervoor kun je geen vergoeding krijgen , of opzeg eerder doen .
Probeer ze op een andere manier te pakken .
Wat soort contract ? Datum ingang . Speciale clausules ?
Plaatsbeschrijving , hoeveel blz. ?
Contract geregistreerd ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor

#3 , 05 dec 2012 08:17

“Art.9.2.4...BIJ het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst VERSTREKT de eigenaar van het gebouw de huurder een kopie van een geldig energieprestatiecertificaat residentiële gebouwen...Art.12.4.3.Dit besluit... treedt in werking op 1 januari 2011.”[19 NOVEMBER 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid (aangehaald als : Energiebesluit)].

‘Het immo heeft me een fiche getoond met een EPC waarde van 130, ze heeft enkel het getal getoond’

Dit ‘tonen’ door het immo is geen ‘verstrekken’ door de ‘eigenaar’,zodat voornoemd art.9.2.4. niet in acht genomen werd BIJ het aangaan van de huurovereenkomst. Het Energiebesluit sanctioneert dit nalaten niet.

U zou zich op dit nalaten bij de vrederechter kunnen beroepen om de huur te doen verbreken of de huurprijs te doen verminderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

AlexanderGG
Topic Starter

#4 , 10 dec 2012 10:45

Wat soort contract ? Datum ingang . Speciale clausules ?
Plaatsbeschrijving , hoeveel blz. ?
Contract geregistreerd ?
het contract heeft een duur van 3 jaar.
Het contract is getekend op 5 juni en geregistreerd op 11 september.
het contract is geregistreerd na meer dan twee maanden maar ik meen te verstaan dat dit geen geldige reden is voor een voortijde opzeg.

sloeberken

#5 , 10 dec 2012 11:41

Contract van korte duur is niet opzegbaar, zonder wederzijdse toestemming of clausule in contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”