wat kunnen de gevolgen, de straf zijn voor beide?

Sofie87
Topic Starter

wat kunnen de gevolgen, de straf zijn voor beide?

#1 , 04 dec 2012 12:46

Zaterdagnacht ben ik samen met mijn vriend tegengehouden. Op het ogenblik zelf reed mijn vriend die in bezit is van een voorlopig rijbewijs omdat ik zelf onwel was geworden. Wij konden toen echter niemand anders contacteren en hadden we besloten dat hij het beste reed. Hij heeft ook een ademtest moeten afleggen maar die was dus negatief want hij had heel de avond niet gedronken. Zelf heb ik mijn rijbewijs nog maar 7 jaar bijna 8 jaar in april en was niet op de hoogte dat je nu 8jaar u rijbewijs moet hebben voor begeleider te zijn.

De auto is echter wel van mij maar de verzekering en de nummerplaat staat op mijn papa zijn naam. Kan er mij iemand zeggen wat de gevolgen voor mij en mijn vriend kunnen zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 dec 2012 13:49

sta je op zijn voorlopig rijbewijs als begeleider?

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 04 dec 2012 14:18

Wie oefent met een voorlopig rijbewijs, mag niet rijden van 22u tot 6u ’s anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, en de nachten voor en tijdens wettelijke feestdagen.

Heb je een voorlopig rijbewijs met begeleider, dan moet je altijd vergezeld zijn van een begeleider en mag je naast je begeleider nog één passagier meenemen. Je begeleider kan gelijk wie zijn en hoeft niet vooraf te worden geregistreerd. Je begeleider moet wel al minstens 8 jaar zijn rijbewijs hebben. De begeleider mag natuurlijk niet onder invloed zijn van alcohol.

Heb je een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, maar neem je toch een passagier mee, dan moet die minstens 24 jaar oud zijn en een rijbewijs B hebben.

Wie rijdt op niet-toegelaten uren en met een verkeerd aantal passagiers of zonder begeleider riskeert een boete van 300 tot 3000 EUR en eventueel een rijverbod.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2012 18:21

Bent u ook gehoord als 'begeleider' ...heeft men u laten blazen...?

Terug naar “Archief”