Hey,
wij zitten met een probleem betreffende de aanstelling van een notaris-vereffenaar door het vredegerecht.
Het zit als volgt:
Mijn tante heeft een mentaal gehandicapte zoon en heeft hem na veel moeite en tijd meerderjarig laten verklaren om hem te beschermen als zij er niet meer is. Daarop hebben ze hun huis verkocht en verhuist naar een kleiner huis. Het huis dat verkocht is, stond op naam van mijn neef met mijn tante als voogd. Alle beslissingen moeten via de vrederechter gaan.
Mijn tante had echter heel veel van haar eigen spaargeld in dat huis en hun huidig huis gepompt om de toekomst van mijn neef zeker te stellen. Daarom werd er bij de vrederechter een verzoek ingediend om een deel van de verkoopsom over te maken op haar naam ter vergoeding van die kosten, aangezien zij ook enkel haar pensioen heeft. Dit was goedgekeurd door de vrederechter. De vrederechter heeft echter iemand aangesteld om de vereffening-verdeling te bepalen, ook al was er al een notaris bezig met heel deze zaak, al sinds het begin. Volgens de vrederechter moest deze persoon enkel zijn toestemming geven om over te gaan tot de verdeling. Er is nooit een onenigheid geweest over de verdeling. Mijn tante had dit gewoon gevraagd of dit kon.
Een jaar na de verkoop van het huis is de verdeling eindelijk rond en, na nog wat uitleg over bijkomende kosten, werd de akte voor verdeling eindelijk getekend. De persoon die door de vrederechter was aangesteld was hier ook voor aanwezig (al bij al maar 15 minuten en hij was dan nog eens te laat ook). Na het tekenen vroeg mijn tante aan deze persoon of dat 1 van de kosten op de akte hem toe kwamen, aangezien de andere kosten naar de notaris gingen. Deze antwoordde dat dit niet voor hem was en dat zijn rekening nog ging volgen.
Nu is de vraag: deze persoon is (onnodig) aangesteld door de vrederechter, zonder inspraak van de partijen, heeft enkel zijn toestemming gegeven om tot de verdeling over te gaan en was aanwezig bij het tekenen van de akte. Waarom moet mijn tante dan nog eens kosten betalen voor hem? Ze heeft al duizenden euro's betaalt aan kosten bij deze verdeling. Moet zij dit betalen, aangezien de vrederechter deze persoon heeft aangesteld, terwijl er al een notaris aan de zaak was verbonden?
Hopelijk is dit een beetje duidelijk. Anders stel maar gerust jullie vragen. We zouden dit laatste obstakel graag tot een goed einde brengen, want alles sleept nu al jaren aan en al de stress en zorgen zijn niet goed voor mijn tante aangezien zij ook al een dame van leeftijd is.
Alvast bedankt!
Matt