dringend hulp gezocht

michael rondelez
Topic Starter

dringend hulp gezocht

#1 , 04 dec 2012 16:36

ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen dus doe ik maar gewoon het verhaal en hoop een aantal reacties te krijgen.
ik ben een beetje een voetbalfanaat en heb een paar weken geleden besloten om nog eens de reis naar ajax amsterdam
te doen, ik woon nu al 3 jaar samen met mijn vriendin dus ga ik niet veel meer naar de voetbal. ik keek hier dan ook
echt naar uit. ikzelf woon in west vlaanderen (dit ter informatie) en heb de busrit gemaakt met mijn neef en beste
vriend. eenmaal aangekomen hangen wij want rond aan het stadion, het duurt nog ongeveer een uurtje voor de match
begint. ook wil ik vermelden dat ik niet dronken was of high ofzo ik had heel de avond 3 biertjes op. de match begint bijna
en wij begeven ons richting onze ingang en daar staan een stuk of 10 politieagenten. wij moet die redelijk dicht passeren
en terwijl we die passeren zet 1 van die agenten een stap achteruit, ik dacht hij mij ging aanlopen dus steek ik mijn hand uit
en raak hem echt ontzettend licht aan aan zijn onderkant van zijn nek. maar dan echt ontzettend licht, het topje van mijn vinger
zat misschien een halve seconde tegen hem aan. ik wandelde rustig door want er was eigenlijk niets gebeurd maar nog geen
2 meter verder werd ik hardhandig door een 5tal politieagenten tegen de combie aangegooid en geboeid. ik heb mij totaal niet
verzet of tegengesproken. toen ik vroeg wat ik misdaan had pakten ze mij nog harder aan en schreeuwden ze dat ik mijn bek moest
houden. ik werd duidelijk gemaakt dat ik aangehouden was en dat ik zeker de match niet zou zien en dat ik pas de dag erna zou
vrijgelaten worden als ik niet direct 100€ ophoeste. ik werd dus beschuldigd dat ik zijn petje wou afslaan (ja langs achter, alsof dat mogelijk is)
ik had geen cash meer bij en mijn bankkaarten lagen nog in de auto in belgie.
dus werd ik vastgehouden. ik werd meegenomen naar een cel waar ik gefouilleerd werd, en ze dreigden dat ik er een tijdje zou zitten
als ik die 100€ niet gaf. ik werd na een uur ofzo vrijgelaten omdat het duidelijk werd voor hen dat ik geen geld had. ze hebben
mij dan maar een boete uitgeschreven voor openbare ordeverstoring van 100€ . ik heb een kopie van die boete maar ik zou
thuis een overschrijving ontvangen en zo moest ik die boete dan betalen. die nederlandse agenten lachen er dus niet mee

nu enkele vragen. op die boete hebben ze mijn naam verkeerd gespeld. en die boete komt van uit nederland, terwijl ik belg ben.
moet ik die dan eigenlijk betalen? ik word niet voor de rechter gesleept ofzo het is een gewone boete voor ordeverstoring. ik vind
het erg dat ik zonder rechter of advocaat of weet ik veel ter plaatse schuldig bevonden ben terwijl ik eigenlijk niets gedaan heb.
ik heb ook geen zin om in beroep te gaan ofzo tegen die agenten ik laat het best bij wat het is, een boete en geen rechtzaak. maar
aangezien ik belg ben en ze mijn naam mis hebben gespeld moet ik die dan wel betalen? (ze hebben wel mijn adres juist geschreven)
hopelijk krijg ik wat informatie en hulp, bedankt alvast op voorhand.

( er is ook trouwen nooit een pv opgemaakt geweest of een verklaring van mij afgenomen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2012 16:47

Dan hebt u nog geluk gehad. Bij een aanhouding (administratief) in België tijdens voor of na een wedstrijd kan een officier van bestuurlijke politie u voor een periode van 2 tot 12 uur laten opsluiten.
Daar komt geen rechter of advocaat bij te pas. De officier is volstrekt bevoegd dat te doen.
Tevens kan men u een administratieve sanctie opleggen in het kader van de voetbalwet.

In principe is dat in Nederland gelijklopend. Ik moet nu eventjes op mijn geheugen voortgaan.
Maar sedert 2000 (Euro 2000) zijn er een hele boel gelijklopende maatregelen in de Benelux inzake optreden en doorspelen van gegevens (hooligans). Voetbalwet.
Nederland heeft de gewoonte de boetes door te spelen naar België ofwel via deurwaarder ofwel via parket.
Dan zal uw lokale politie ( vermoedelijk kwartierinspecteur) wel langskomen met de nodige documenten.

Zijn u vingerafdrukken en een foto ook genomen?

michael rondelez
Topic Starter

#3 , 04 dec 2012 16:52

nee, geen foto's geen vingerafdrukken zelfs geen verklaring afgenomen niets. ik heb alleen een papiertje gekregen van bekeuring voor openbare orde,
maar zoals ik zei is mijn naam daar verkeerd op gespeld en sommige mensen zeggen nu dat als ik dat wil ik die boete niet hoef te betalen omdat
het in principe een procedurefout is... geluk gehad? je moest er die avond bijgeweest zijn, was niet plezant en al zeker niet als je niet misdaan hebt.
bedankt alvast voor de response

Reclame

VDG2

#4 , 04 dec 2012 17:44

Op basis van een fout gespelde naam zal u niet aan de boete onderuit kunnen. Dit is geen procedurefout.

Franciscus

#5 , 04 dec 2012 17:50

Dan zal het in Nederland beschouwd worden als minnelijke schikking.
Als u die betaald is de zaak in orde, betaald u niet zal de officier van justitie ( in België procureur des Konings) de zaak vermoedelijk verderzetten.
Tevens uw gegevens opvragen in België

michael rondelez
Topic Starter

#6 , 04 dec 2012 17:57

Dan zal het in Nederland beschouwd worden als minnelijke schikking.
Als u die betaald is de zaak in orde, betaald u niet zal de officier van justitie ( in België procureur des Konings) de zaak vermoedelijk verderzetten.
Tevens uw gegevens opvragen in België
het gaat hier enkel om een boete en niet om een misdrijf, dus dacht ik omdat ik belg was hier niet veel aan gedaan kon worden,
er zijn namelijk veel mensen die oa: snelheidsboetes, parkeerboetes en noem maar op niet betalen en er nooit meer last van hebben
op wat dreigementen na.

Franciscus

#7 , 04 dec 2012 22:26

Een misdrijf is een feit dat strafbaar is. We onderscheiden overtredingen (straf tot en met 7 dagen en €25). Wanbedrijven (straf vanaf 8 dagen en €26) en misdaden (feiten meer dan 10 jaar vb).
Als het in Nederland gekwalificeerd wordt als een inbreuk voetbalwet valt het ook daar onder de wanbedrijven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_maatre ... e_overlast" onclick="window.open(this.href);return false;
U kan uw vraag ook eens stellen op rechtenforum.nl.

PS vanaf 2013 zal het ook voor verkeersinbreuken die strafrechtelijk vervolgbaar zijn wijzigen. Rechtstreekse toegang tot gegevens door de buurlanden en visa versa.

michael rondelez
Topic Starter

#8 , 04 dec 2012 22:46

Een misdrijf is een feit dat strafbaar is. We onderscheiden overtredingen (straf tot en met 7 dagen en €25). Wanbedrijven (straf vanaf 8 dagen en €26) en misdaden (feiten meer dan 10 jaar vb).
Als het in Nederland gekwalificeerd wordt als een inbreuk voetbalwet valt het ook daar onder de wanbedrijven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_maatre ... e_overlast" onclick="window.open(this.href);return false;
U kan uw vraag ook eens stellen op rechtenforum.nl.

PS vanaf 2013 zal het ook voor verkeersinbreuken die strafrechtelijk vervolgbaar zijn wijzigen. Rechtstreekse toegang tot gegevens door de buurlanden en visa versa.
de locale politie heeft zowiezo mijn gegevens, ik heb ze die gegeven, maar ik was onder de indruk dat in belgie niets kon worden gevorderd door
andere landen. ik heb gehoord dat ze kunnen dreigen maar dat het daar dan ook bij blijft. naar schijnt kan zelfs een belgisch incasobureau niet vorderen
als het een buitenlands order is?

Franciscus

#9 , 04 dec 2012 22:51

De Nederlandse officier justitie stuurt het strafdossier door aan de Belgische procureur des Konings. Kwartieragent komt dan langs met vraag om alsnog te voldoen.

Indien incassobureau ...deze hebben juridisch geen bevoegdheid.

Een deurwaarder met een uitvoerbaar vonnis echter wel. Die kan dus zijn werk doen zoals in de wet voorzien is.

Kingfisher

#10 , 05 dec 2012 11:33

Maak een onderscheid tussen een gewoon incassobureau, en het Nederlands Justitieel Incassobureau, de dienst die in Nederland instaat voor het innen van de (verkeers)boetes. Kans is groot dat u binnenkort van hen een brief krijgt.
Het is weinig waarschijnlijk dat het tot vervolging zal komen in België; dus tot zolang u geen voet meer in Nederland zet, bent u vrij safe. Maar bij wanbetaling staat u wel geseind in Nederland, dat wil zeggen dat bij een eerstvolgende controle, de politie u zal begeleiden naar de dichtsbijzijnde bancontact en u vriendelijka zal verzoeken de boete+interesten te betalen (sommige politiewagens hebben zelfs een visa-terminal, da's net zo handig..

michael rondelez
Topic Starter

#11 , 05 dec 2012 12:06

Maak een onderscheid tussen een gewoon incassobureau, en het Nederlands Justitieel Incassobureau, de dienst die in Nederland instaat voor het innen van de (verkeers)boetes. Kans is groot dat u binnenkort van hen een brief krijgt.
Het is weinig waarschijnlijk dat het tot vervolging zal komen in België; dus tot zolang u geen voet meer in Nederland zet, bent u vrij safe. Maar bij wanbetaling staat u wel geseind in Nederland, dat wil zeggen dat bij een eerstvolgende controle, de politie u zal begeleiden naar de dichtsbijzijnde bancontact en u vriendelijka zal verzoeken de boete+interesten te betalen (sommige politiewagens hebben zelfs een visa-terminal, da's net zo handig..
dat is wat ik ook dacht, zolang ik niet terug ga naar nederland ik safe ben. en of ze het vriendelijk zullen verzoeken is nog maar de vraag hoor,
ik heb het niet zo hoog meer op met de nederlandse politie. was eigenlijk vrij geschokeerd door het hele gebeuren. bedankt voor info

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”