poets

greta
Topic Starter

poets

#1 , 05 dec 2012 09:56

halo

ik werk als poetsvrouw in een school middelbaar mijn vraag is weet er iemand of wij verplicht zijn om het braaksel van de kinderen te
moeten opkuisen ?? het onderwijzend personeel doet dit niet ook het secretariaat is daar niet in behulpzaam!
Er word echt gewacht tot wij dit doen hoe moeten wij ons voelen is dit niet de taak voor de opvoeder van de school?
In eeen kliniek word dit toch ook gedaan door de verpleging.Ook brandblussers die worden leegespoten door leerlingen is voor ons met uitslag en ademhalingsproblemen tot gevolg
hebben wij dan bijna of geen rechten.

Wie weet hier een positief antwoord op?? :twisted:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 dec 2012 11:44

Ik zie niet in waarom kuispersoneel niet verplicht kan worden om braaksel op te ruimen. Dit is een taak zoals een andere, ook al ruikt het mss een beetje vreemd. Onderwijzers/secretariaat doen in principe bediendenwerk, dus kunnen daar niet continu voor verantwoordelijk gesteld worden (wat niet wil zeggen dat ze uitzonderlijk niet eens kunnen helpen).

Brandblussers zijn daarentegen een andere zaak: die moeten jullie ook opruimen, maar niet op het moment zelf. Als die producten nog reactief zijn (of nog in de lucht hangen), kunnen jullie weigeren om zonder gepaste materiaal (plastieken handschoenen, mondmaskers, ...) die op te ruimen. Als die ruimte echter al een uur ongebruikt is, lijkt het me onwaarschijnlijk dat daar nog veel in de lucht van zal hangen en zal het toch moeten opgeruimd worden door jullie.

In zo'n gevallen lijkt het me echter rechtvaardig om voor te stellen aan de directeur dat de verantwoordelijke voor het leegspuiten van die brandblusser (de leerling dus) onder jullie toezicht dat mag opkuisen. Dat lijkt me een gepaste pedagogische straf.

FreelancerIT

#3 , 05 dec 2012 12:03

Persoonlijk lijkt het me niet zo onlogisch dat opvoeders/leraren in 1ste instantie het nodige doen om het "snel snel" op te kuisen. Tenslotte is het niet echt aangenaam om x aantal uur in de geur van braaksel te moeten zitten, gewoon omdat een leraar zich te goed voelt om er iets aan te doen.

Wat niet wegneemt dat het zeker bij Greta haar taak hoort om, hierna, de het lokaal grondig te reinigen. Ik kan me voorstellen dat de verpleging het nodige doet om braaksel en andere lichaamsvloeistoffen te verwijderen, maar die gaan niet echt grondig te werk... dat is de taak van de kuisploeg. Of vergis ik me hier in?

Waarom stel je niet voor om, zoals het op bussen gebeurd, een emmer met zand over het braaksel te gooien? Dat remt de geur, maakt het opkuisen eenvoudiger, en is iets dat eenvoudig klaar te zetten is. Als het op een bus kan, dan kan het toch zeker in een klaslokaal? :-)

Reclame

JPV

#4 , 05 dec 2012 16:15

het aantal keer dat er overgegeven wordt in een school en er geen onderhoudspersoneel aanwezig is (in de grotere scholen) lijkt me quasi onbestaande. Het aantal keer dat er geen poetspersoneel is in een bus en/of het rittenschema aangehouden moet worden in een bus, lijkt me eens tuk groter.

Dat een opvoeder/leraar voor de vlugge kuis zorgt indien geen schoonmaakpersoneel aanwezig is, spreekt natuurlijk vanzelf. Ik veronderstel echter dat de vraagsteller niet opgebeld wordt van thuis om te zeggen dat er iemand gekotst heeft ;)

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2012 16:44

Ik zie niet in waarom kuispersoneel niet verplicht kan worden om braaksel op te ruimen. Dit is een taak zoals een andere, ook al ruikt het mss een beetje vreemd. Onderwijzers/secretariaat doen in principe bediendenwerk, dus kunnen daar niet continu voor verantwoordelijk gesteld worden (wat niet wil zeggen dat ze uitzonderlijk niet eens kunnen helpen).
en als een kleuter in zijn broek heeft gedaan , ook voor de interieurverzorgster?

in beide gevallen gaat het om menselijke resten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Oude Belg

#6 , 05 dec 2012 17:18

en als een kleuter in zijn broek heeft gedaan , ook voor de interieurverzorgster?

in beide gevallen gaat het om menselijke resten
Poetsvrouwen worden betaald om de gebouwen schoon te maken, niet de kinderen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantre

#7 , 05 dec 2012 17:34

en een mens met gezond verstand zegt: jeetje man waar zijn we mee bezig.

ik denk niet dat het vijf keer op een dag gebeurd dus zou ik zeggen gewoon de job doen. Meeste jobs hebben leuke en minder leuke facetten.
Er is niemand die u het recht ontneemt een andere job te zoeken als dit niet wenselijk is maar ik denk wel dat het wezenlijk onderdeel uitmaakt van
uw taak. Of gaat men morgen ook weigeren de toiletten te reinigen omdat die kleine pagadderkes naast potje plassen.

Jef 007

#8 , 05 dec 2012 19:49

als dat geen werk is voor de poetsvrouw, wie zou dat dan wel moeten doen?
misschien inderdaad best ander werk zoeken, als Greta niet wil poetsen
ik doe ook niet alle facetten van mijn werk graag maar als ik ervoor gekozen heb....

Creatief

#9 , 05 dec 2012 20:43

Zeg mannekes, ik kom uit een grote school. Degene die toezicht heeft over de leerling ruimt de boel ook op! Dat was de regel! Ik heb er ooit ene zien kotsen aan de buitendeur, net toen hij binnenkwam ... speeltijd was voorbij en het personeel stond allemaal aan de deur.: Ik had die dag een zwak maagje en kreeg op dat ogenblik échte braakneigingen. Ik moest echt kokhalzen. De directie stond naast me en lachte me vierkantig uit. Gelukkig was de bel gegaan als aanvang van de lessen. Het secretariaat moest het boeltje opruimen.
Ik heb er ook gekend, die in hun broek hadden gescheten wegens de spetterpoep (14-jarige), het secretariaat verzorgde de leerling ...
Ik heb ook migranten gekend, die express elke dag, als ze de kans zagen op de vloer plaste bij de jongens- wc. Zolang de dader niet werd gevat moesten we het zelf opruimen of het opvoedend personeel.

Ik verwacht niet dat TS, ook al is ze in school aan het poetsen, wordt gevraagd om het braaksel op te ruimen. De napoets verwacht ik wel van haar. Bovendien als alles niet snel wordt opgeruimd, dan begint de ganse klas te kotsen.

Jef 007

#10 , 05 dec 2012 21:18

Zeg mannekes, ik kom uit een grote school. Degene die toezicht heeft over de leerling ruimt de boel ook op

raar wat u schrijft : degene die toezicht houdt, moet toezicht houden
dit is m.i. niet kots van kinderen opkuisen

FreelancerIT

#11 , 05 dec 2012 21:23

het aantal keer dat er overgegeven wordt in een school en er geen onderhoudspersoneel aanwezig is (in de grotere scholen) lijkt me quasi onbestaande. Het aantal keer dat er geen poetspersoneel is in een bus en/of het rittenschema aangehouden moet worden in een bus, lijkt me eens tuk groter.

Dat een opvoeder/leraar voor de vlugge kuis zorgt indien geen schoonmaakpersoneel aanwezig is, spreekt natuurlijk vanzelf. Ik veronderstel echter dat de vraagsteller niet opgebeld wordt van thuis om te zeggen dat er iemand gekotst heeft ;)
True JPV. Maar ik kan me niet voorstellen dat een leraar vlug even de les onderbreekt gewoon omdat er iemand heeft overgegeven. Zeker als hij dan nog moet wachten tot de schoonmaakploeg iemand heeft gestuurd, wat toch ook even gaat duren.

Oude Belg

#12 , 05 dec 2012 21:27

Rare grote school. Na meer dan 30 jaar dienst in het onderwijs (ook in grote scholen) heb ik zoiets nog nooit meegemaakt. Lesgevers geven les, secretariaatsmedewerkers bemannen het secretariaat, opvoeders doen toezichten, poetsvrouwen poetsen, houden koffie- of rookpauze.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JPV

#13 , 06 dec 2012 07:17

True JPV. Maar ik kan me niet voorstellen dat een leraar vlug even de les onderbreekt gewoon omdat er iemand heeft overgegeven. Zeker als hij dan nog moet wachten tot de schoonmaakploeg iemand heeft gestuurd, wat toch ook even gaat duren.
in m'n ganse schoolcarriere heb ik (behalve mss in m'n kleutertijd) nooit iemand weten overgeven in de klas; meestal gaan die eerst naar de gang/secretariaat omdat ze zich niet goed voelden en dan gaven die daar over ;).

Mariette

#14 , 06 dec 2012 10:27

Ik zou denken dat er in eerste instantie zaagsel over het braaksel wordt gestrooid om zowel de geur als het vocht weg te nemen, en dan de poetsdienst de boel laten opruimen.

In geval van die kinderen die express op de grond plasten : die zou ik minstens drie maanden dagelijks het toilet laten opkuisen tijdens de speeltijden.

de reden
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 dec 2012 14:41

In geval van die kinderen die express op de grond plasten : die zou ik minstens drie maanden dagelijks het toilet laten opkuisen tijdens de speeltijden.
en met welk recht mag een school op dergelijke manier straffen ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Archief”