gezamenlijke oprit

seppe-41
Topic Starter

gezamenlijke oprit

#1 , 06 dec 2012 15:55

Ik heb samen met mijn buurman een gezamenlijke oprit.
Mijn deel is 1.80 breedt en van mijn buur 2 meter. We gebruiken samen deze oprit om elk in onze garage te rijden.

Nu is onlangs de woning verkocht en wil mijn nieuwe buurman een afsluiting plaatsen op de scheiding. Dan heb ik nog 1.80m over en kan ik niet meer in mijn garage met de wagen.

Hij heeft kinderen en wil een poort hangen en afsluiting plaatsen zodat deze niet op straat kunnen lopen.
Ik begrijp dat hij bezorgt is om de veiligheid van zijn kinderen, maar mag hij dit wettelijk zo maar doen?

Nergens staat vermeld dat we elkaars oprit mogen gebruiken maar dit is vroeger nooit een probleem geweest.

Seppe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2012 16:28

Hier in mijn buurt is er ook zo'n oprit in gebruik bij 2 huizen.
Er werd hier een gezamelijke poort gehangen over de 2 opritten, waarschijnlijk op gedeelde kosten.
Waarom stel je dat niet voor aan uw buur? Hebben zijn kinderen ook een veel grotere oprit om op te spelen.
Uw eigen tuin zal je dan waarschijnlijk ook nog eens moeten afsluiten om zijn kinderen uit uw tuin te houden. :)

Franciscus

#3 , 06 dec 2012 23:31

Staat in de akten dat er een gezamenlijke oprit is?
Dan kan het erfdienstbaarheid zijn.
Voor de rest zie antwoord mava105 ...

Reclame

mava105

#4 , 07 dec 2012 11:09

maar dit is vroeger nooit een probleem geweest.
Hoelang bestaat deze situatie al? Al langer dan 30 jaar?

seppe-41
Topic Starter

#5 , 07 dec 2012 14:46

In de vroeger akte stond dat de man waar ik het huis van kocht
over de oprit mocht zolang de buurman leefde OF tot als zijn eigendom verkocht wordt.
In mijn akte staat hier niets van meer vermeld omdat het een overeenkomst was tss de twee vorige eigenaars (van mijn huis en van de buren).
De situatie bestaat al langer dan 30 jaar als je de tijd van de vorige eigenaars meetelt.

Groeten Seppe
Laatst gewijzigd door seppe-41 op 07 dec 2012 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#6 , 07 dec 2012 15:06

Dus staat er plots geen erfdienstbaarheid meer in uw akte?
Staat er nog iets in de akte van de nieuwe buur... (is het lijdend erf)

Terug naar “Andere”