advocaat is dossier blijkbaar verloren

Debar1
Topic Starter

advocaat is dossier blijkbaar verloren

#1 , 06 dec 2012 11:22

Mijn ex advocaat moet een dossier overhandigen aan mijn huidige advocaat. Reeds 1 jaar mailen en smeken maar zonder gevolg.
Mijn huidige advocaat diende een klacht in tegen mijn ex advocaat bij de Stafhouder. Nu verneem ik dat mijn ex advocaat zegt het dossier in november te hebben verstuurd naar mijn nieuwe advocaat, deze heeft echter niks ontvangen. Ik vermoed dus dat mijn ex advocaat het dossier verloren heeft(?)
Dit gaat over een bedrag van 15000€. Kan ik dit bedrag eisen van mijn ex advocaat ? Hoe handelen ? Alle bewijsstukken zijn dus vermoedelijk verloren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 06 dec 2012 15:46

Mijn ex advocaat moet een dossier overhandigen aan mijn huidige advocaat. Reeds 1 jaar mailen en smeken maar zonder gevolg.
Mijn huidige advocaat diende een klacht in tegen mijn ex advocaat bij de Stafhouder. Nu verneem ik dat mijn ex advocaat zegt het dossier in november te hebben verstuurd naar mijn nieuwe advocaat, deze heeft echter niks ontvangen. Ik vermoed dus dat mijn ex advocaat het dossier verloren heeft(?)
Dit gaat over een bedrag van 15000€. Kan ik dit bedrag eisen van mijn ex advocaat ? Hoe handelen ? Alle bewijsstukken zijn dus vermoedelijk verloren.
Als uw ex-advocaat niet in staat is het dossier over te maken, kan U ongetwijfeld en indien dit U schade toebrengt, schadevergoeding eisen voor de rechtbank van Eerste Aanleg. U zal wel de schade moeten bewijzen.

Men verwacht van een advocaat dat hij met de nodige "voorzichtigheid en omzichtigheid" zijn dossiers afhandelt zoals dat trouwens ook van een notaris wordt verwacht.

Zoals herhaaldelijk geschreven, ALTIJD kopies maken van de documenten die men overhandigt om een snelle en gemakkelijke "doorstart" te voeren.

Let op: niet alle advocaten van eenzelfde arrondissement zijn geneigd hun confraters "aan te pakken"... .

Justiceseeker

Debar1
Topic Starter

#3 , 07 dec 2012 11:03

Wat kan ik bewijzen, alle originele documenten, zijn die op de Rechtbank of hield de advocaat deze bij en zijn die nu verloren. Ik vermoed dat we het dossier ook kunnen opvragen aan de Rechtbank en dat dan duidelijk is over welk bedrag het gaat.
De schuldenaar dagvaarden zal niet meer gaan indien er geen bewijzen meer zijn van officiële documenten. Kan ik dit bedrag dan eisen van de advocaat?

Reclame

j.demoor

#4 , 08 dec 2012 08:35

‘Er is beëindiging van de opdracht van de advocaat van zodra hij zelf een einde stelt aan de relatie en hiervan kennis geeft aan zijn cliënt of kennis heeft genomen van het feit dat de relatie werd beëindigd door de cliënt,onafhankelijk van de teruggave van het dossier.De advocaat heeft de verplichting het dossier aan de cliënt terug te bezorgen binnen de kortste termijn’(Rb.Luik 13 januari 1999,J.L.M.B. 2000,252,noot BUYLE,J.).
“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte...Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...“(Burgerlijk Wetboek).

Klacht bij de Stafhouder door uw nieuwe advocaat is niet voornoemde ingebrekestelling.

“Art.736.De partijen moeten hun stukken aan elkaar mededelen, alvorens er gebruik van te maken; anders wordt de rechtspleging ambtshalve geschorst.Behoudens in het geval van artikel 735, moet de eiser deze mededeling doen binnen acht dagen na de inleiding van de zaak; de verweerder, wanneer hij zijn conclusies overlegt.Art.737.De mededeling geschiedt door het neerleggen van de stukken ter griffie, waar de partijen er ter plaatse inzage van nemen. De mededeling van de geïnventariseerde stukken kan ook in der minne geschieden. Bij elke mededeling van stukken door neerlegging ter griffie wordt een inventaris ter griffie neergelegd.”(Gerechtelijk Wetboek).

Wat neergelegd is ter griffie kan u daar recupereren,inzien of kopiëren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lucgescheiden

#5 , 08 dec 2012 12:20

Ter informatie:
Advocaten blijken op de rechtbank over een ruimte te beschikken waar enkel zij mogen vertoeven.
Blijkbaar wordt deze ruimte; door hen gebruikt als transitzone om dossiers achter te laten die van de ene advocaat naar de andere dienen te gaan.
Ondanks bewaking blijken er in deze zone toch dossiers 'zoek' te raken, en zelfs specifieke stukken uit dossiers te verdwijnen.
Het probleem daarbij is dat het hier gewoonlijk over stavingstukken gaat die nooit aan de cliënt werden overhandigd, alsook
over het vertrouwelijk schrijven tussen advocaten...
De nieuwe advocaat mag dan wel merken dat er zaken ontbreken, maar kan niet aantonen de welke, de cliënt kan daardoor
evenmin de schade ramen, hij weet immers niet eens over wat het gaat, kan aldus geen klacht indienen, en zoals Justiceseeker
meegeeft zal de nieuwe advocaat evenmin geneigd zijn om zijn confrater in verdenking te stellen.
Moraal van het verhaal:
U wordt als cliënt gejost; of door uw oude advocaat, of door een advocaat van de tegenpartij, doch hebt nadien geen poot om op te staan.
Handige documenten voor Personenrecht

Justiceseeker

#6 , 10 dec 2012 10:05

Als uw ex-advocaat niet in staat is het dossier over te maken, kan U ongetwijfeld en indien dit U schade toebrengt, schadevergoeding eisen voor de rechtbank van Eerste Aanleg. U zal wel de schade moeten bewijzen.

Men verwacht van een advocaat dat hij met de nodige "voorzichtigheid en omzichtigheid" zijn dossiers afhandelt zoals dat trouwens ook van een notaris wordt verwacht.

Zoals herhaaldelijk geschreven, ALTIJD kopies maken van de documenten die men overhandigt om een snelle en gemakkelijke "doorstart" te voeren.

Let op: niet alle advocaten van eenzelfde arrondissement zijn geneigd hun confraters "aan te pakken"... .

Justiceseeker

Uw actuele raadsman dient een aansprakelijksvordering ten bewarende titel in te stellen om verjaring te vermijden. Hij moet dus de ex-raadsman in gebreke stellen en wijzen op een beroepsfout.

Weet U heel zeker dat uw huidige raadsman open kaart speelt...? Passief afwachten of stilzitten gedurende één jaar(?) duidt op NIETS goed. Hijzelf begaat een beroepsfout.

Justiceseeker

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”