Mijn huis tekoop voor echtscheiding meneer wil niet tekenen

sarahK
Topic Starter

Mijn huis tekoop voor echtscheiding meneer wil niet tekenen

#1 , 07 dec 2012 13:02

Beste,

Ik ben gehuwd met strikte scheiding van goederen.
Ik bezit een huis waarover we samen beslist hebben van te verkopen en elders iets anders te kopen.
We hebben beiden de opdracht tot verkoop getekend voor het immokantoor.
Intussen heb ik beslist van te scheiden van mijn partner.
ik woon bij mijn ouders met onze dochter omdat de situatie onhoudbaar was. Sinds midden oktober al.
Ik heb mijn adres echter niet gewijzigd. Mijn man moet het huis uit kunnen gezet worden en dat kan niet als ik al ergens anders zou wonen.

Nu heb ik een koper gevonden voor mijn huis.
Notaris en advocaat hebben andere meningen:
- volgens advocaat is er geen sprake meer van beschermde gezinswoning en moet ex niet tekenen
- volgens notaris moet dat zeer zeker wel

mijn ex wil niet tekenen voor de compromis. Gewoon. Ik wil hem nochtans de tijd geven om iets anders te zoeken, maar hij is niet voor rede vatbaar.

later in december komen we voor de vrederechter om maatregelen in kortgeding te nemen.

1/ wat kan ik nu doen? Wie heeft gelijk? Bewijzen?
2/ moet ik alsnog mijn adres wijzigen of liever niet (ik weet reeds waar ik ga wonen binnen een goede maand, zou eventueel daar al adres kunnen zetten). Als ik verander van adres is het duidelijk niet meer de gezinswoonst, maar kan ik misschien minder voet hebben om hem buiten te zetten.
3/ wat is belangrijk, indien de situatie niet wijzigt, om mee te nemen naar de rechtbank in kortgeding?
4/ wat indien de koper of immo kosten verhaalt wegens mislukken van de koop (ik wil niet uitgaan van dit scenario, misschien moet ik hier wel rekening mee houden?)

Kortom: elk advies is ZEER welkom

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 07 dec 2012 15:42

"Ik bezit een huis waarover we samen beslist hebben van te verkopen en elders iets anders te kopen."

Indien het huis op beider naam staat, bezit u dit niet alleen.
In dat geval bent u, mijn inziens, niet gemachtigd om dit alleen te verkopen en
kan uw echtgenoot ten allertijde bezwaar maken.

Indien het huis louter uw persoonlijke eigendom betreft, dan nog kan u uw man niet gewoon op de straat zetten.
U zal hem moeten laten uitdrijven via de rechtbank.

Hebt u heden geen toelating van een rechter, noch een schriftelijk akkoord van uw echtgenoot,
dan brengt u zichzelf in de problemen door weg te blijven uit de 'gezinswoning'.
Handige documenten voor Personenrecht

Turaki

#3 , 07 dec 2012 15:48

Zolang hij daar gedomicilieerd is (en u ook) is de woning beschermd, en kan u niet verkopen zonder zijn handtekening. Let wel, in de huidige situatie kan hij u aangeven wegens domiciliefraude.

Simpelste oplossing is hem via AS aan te manen de woning te verlaten, en dit tegen eind (maand volgend op ontvangst AS, dus indien in december ontvangen, vertrek tegen eind januari). Vertrekt hij dan nog niet, zal u naar de vrederechter moeten.

Reclame

sarahK
Topic Starter

#4 , 07 dec 2012 17:50

Het is wel degelijk mijn huis. Wij hebben samen de beslissing genomen om te verhuizen. Ik denk dat ik dat correct geformuleerd heb.

Hoe zou ik beschuldigd kunnen worden van domiciliefraude?

Ik ben noodgedwongen vertrokken wegens onhoudbare situatie en woon bij ouders tijdelijk. Ik heb dit aan de politie aangegeven. Mijn domicilie staat er nog, dat klopt. reden hierboven aangegeven.

We gaan ook zowiezo naar de vrederechter om hem uit te drijven.

Is er geen advocaat die me op mijn belangrijke punten kan antwoorden aub? Het gaat vooral over de bescherming van gezinswoonst volgens artikel 215 BW. We zijn wel feitelijk gescheiden. Volstaat dat om alleen te mogen tekenen? Is er nog sprake van gezinswoonst? Zo ja, kan dat zomaar dat hij eerst akkoord geeft om te verkopen en als er dan een koper gevonden wordt niet tekent?

Graag meer advies. Met dank.

sarahK
Topic Starter

#5 , 07 dec 2012 17:55

ik heb info gezoch over domiciliefraude. Ook de betalingsinstelling is op de hoogte van waar ik nu verblijf en voor welke reden dus daar kan ik hoegenaamd niet voor bechuldigd worden dat was ook niet mijn vraag. gelieve hier dus niet op de reageren maar te kijken naar mijn initiele vraag aub.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 dec 2012 18:36

Ter algemene info.
U woont er niet meer dus uw adres is NIET het juiste.
Uw echtgenoot kan de kwartierinspecteur hiervan in kennis stellen, deze stelt vast dat u daar geen belangen meer heeft en start de procedure.
Vermoedelijk zal uw echtgenoot 'niet weten waar u verblijft' en de kwartierinspecteur zal dan een voorstel ambtelijke schrapping opstellen ( is een administratieve akte) naar de gemeente.
tevens zal de kwartierinspecteur een PV inbreuk bevolking opmaken en u signaleren in ANG ( Algemene Nationale Gegevensbank) wegens inbreuk bevolking. te horen bij aantreffen.
Met alle administratieve problemen die hieruit voorkomen.
De enigste juridische correcte wijze is indien gehuwd u een vonnis van de vrederechter hebt waarbij partijen wettelijk de toelating hebben afzonderlijk te wonen. U behoudt op deze wijze wel AL uw rechten op uw woning oa ook om deze te betreden.
Indien niet gehuwd vonnis via voorzitter RB eerste aanleg (indien er bijzondere maatregelen nodig zijn afhankelijk van uw samenlevingscontract).

U schrijft zelf dat u al melding hebt gemaakt aan de politie maar als daar in die melding NIET bijstaat dat dat met een vonnis is .... kan de kwartierinspecteur in principe zo de procedure al opstarten.

Verder gezien uw woning en uw echtgenoot geen huurcontract kan dat beschouwd worden als een bezetting ten bede die via de vrederechter kan beëindigd worden.

Trouwens u schrijft woon bij ouders met dochter ....in dien u naar de vrederechter stapt kan/zal deze de 'gezinswoning' ongeacht van wie de eigenaar is toewijzen aan diegene die voor de kinderen zorgt.
Ook indien er door de politie een PV inzake Intra Familiaal Geweld is opgestart of indien dit nodig zou zijn.
zie hiervoor : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 53&t=41124" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij heeft de opdracht tot verkoop mee getekend ...... terwijl het uw huis is?
Maar gezien u blijkbaar gehuwd bent EN beiden daar nog woont met de dochter is het volgens mij nog steeds de gezinswoning en dus wel beschermd
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/vast ... 0-1625.art" onclick="window.open(this.href);return false;.

Volgens mij is de juiste weg: vrederechter voorlopige maatregelen bij echtscheiding laten uitspreken
zeker bevatten 1- eigen woning waarbij u en dochter de familiewoning worden toegewezen of ineens naar het andere adres. En dan is de familiewoning waar u en uw dochter verblijven en niet meer het huis dat uw eigendom is.
2- dat de man daar mag blijven of niet .... uitzetting wegens bezetting ten bede ....nooit over huur spreken.
3- dat de man gezien uw woning niet (meer) hoeft mee te tekenen in de verder procedure.
4- dat de alimentatie voor de dochter enz
5- dat het co-ouderschap en omgangsrecht enz
6- enz enz

j.demoor

#7 , 09 dec 2012 08:40

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Ik ben gehuwd met strikte scheiding van goederen. Ik bezit een huis(Het is wel degelijk mijn huis)’

Mits u geen gebruik maakt van uw beschikkingsrecht over uw huis dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen kan u dit huis verkopen zonder instemming van uw echtgenoot.

Art.215.§ 1. De ene echtgenoot kan zonder de instemming van de andere niet onder bezwarende titel of om niet onder de levenden beschikken over de rechten die hij bezit op het onroerend goed dat het gezin tot voornaamste woning dient...”(B.W.).

‘ik woon bij mijn ouders met onze dochter omdat de situatie onhoudbaar was. Sinds midden oktober al. Ik heb mijn adres echter niet gewijzigd.’

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen....§ 5. Het onderzoek van de reële verblijfplaats van een persoon die zijn hoofdverblijfplaats in een gemeente van het Rijk vestigt of die in België van verblijfplaats verandert wordt uitgevoerd door de lokale overheid binnen acht werkdagen na de in § 1 bedoelde aangifte...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Na in acht nemen van voornoemd art.7 is uw huis niet meer het onroerend goed dat het GEZIN tot voornaamste woning dient. Vraag daarna aan de bevolkingsdienst een woonstattest betreffende uw huis en maak dit over aan uw notaris belast met het opstellen van de authentieke koopakte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”