Beste,
Ik ben gehuwd met strikte scheiding van goederen.
Ik bezit een huis waarover we samen beslist hebben van te verkopen en elders iets anders te kopen.
We hebben beiden de opdracht tot verkoop getekend voor het immokantoor.
Intussen heb ik beslist van te scheiden van mijn partner.
ik woon bij mijn ouders met onze dochter omdat de situatie onhoudbaar was. Sinds midden oktober al.
Ik heb mijn adres echter niet gewijzigd. Mijn man moet het huis uit kunnen gezet worden en dat kan niet als ik al ergens anders zou wonen.
Nu heb ik een koper gevonden voor mijn huis.
Notaris en advocaat hebben andere meningen:
- volgens advocaat is er geen sprake meer van beschermde gezinswoning en moet ex niet tekenen
- volgens notaris moet dat zeer zeker wel
mijn ex wil niet tekenen voor de compromis. Gewoon. Ik wil hem nochtans de tijd geven om iets anders te zoeken, maar hij is niet voor rede vatbaar.
later in december komen we voor de vrederechter om maatregelen in kortgeding te nemen.
1/ wat kan ik nu doen? Wie heeft gelijk? Bewijzen?
2/ moet ik alsnog mijn adres wijzigen of liever niet (ik weet reeds waar ik ga wonen binnen een goede maand, zou eventueel daar al adres kunnen zetten). Als ik verander van adres is het duidelijk niet meer de gezinswoonst, maar kan ik misschien minder voet hebben om hem buiten te zetten.
3/ wat is belangrijk, indien de situatie niet wijzigt, om mee te nemen naar de rechtbank in kortgeding?
4/ wat indien de koper of immo kosten verhaalt wegens mislukken van de koop (ik wil niet uitgaan van dit scenario, misschien moet ik hier wel rekening mee houden?)
Kortom: elk advies is ZEER welkom
Dank