Mazoutkachel

wijkhuijs
Topic Starter

Mazoutkachel

#1 , 07 dec 2012 15:51

Beste,

Aan wie is het om de mazout kachel te laten controleren?
Toen wij hier 2 jaar geleden kwamen wonen zou het electrisch, mazout en de dakgoten gecontroleerd worden.
Geen van 3en is gedaan, en inmiddels al met 2 problemen.

De dakgoten hangen op half 7 en bij elke regenbui is de tuin een grote moestuin en stroomt het zo door de dakgoten heen.

En de mazout ketel verbruikt heel erg veel mazout en slaat steeds af.

Wat kunnen wij hier aan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 07 dec 2012 15:59

misschien eerst uw vraag iets beter formuleren, ben u eigenaar, huurder, verhuurder enz......

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2012 16:19

Gaat het over een centrale verwarmingsketel of een individuele mazoetkachel? Hoe oud? Zijn er attesten van vorige onderhoudsbeurten?

Reclame

wijkhuijs
Topic Starter

#4 , 07 dec 2012 22:33

Hoi,

Ik ben huurder.

Voor zover ik weet zijn er geen attesten van onderhoudsbeurten,
onze huisbaas kocht het huis een jaar voor we er in gingen en de mazoutkachel (voor centrale verwarming) is in die tijd nooit gecontroleerd.
Ik heb ook geen idee hoe oud de kachel is, ik denk toch al aardig oud.

Mvg Priscilla

freelance

#5 , 07 dec 2012 23:25

De juiste term is "een centrale verwarmingsketel , met een brander die werkt op stookolie "
Onderhoud daarvan dient jaarlijks te gebeuren door een erkend vakman ( chauffagist ) . Deze kosten zijn voor de HUURDER .( verplicht ) .Ook reinigen schoorsteen met attest .
Mogelijks kan dat ding zodanig oud en versleten zijn , dat hij ofwel afgekeurd wordt door de vakman , ofwel moeten er stukken aan vernieuwd . ( slaat steeds af ) .
Normale onderhoudskosten voor huurder , indien grotere kosten voor verhuurder , indien afgekeurd volledig ten laste verhuurder.
Kan een halve dag werk zijn . Vraag de vakman om vrij streng te keuren .
Opgelet , in deze koude periode kunnen ze veel werk hebben , en komen niet onmiddelijk .
Gezien dakgoten op halfzeven , zullen er nog wel meer gebreken te vinden zijn .
Hoe is de electriciteit ? Hebt u een EPC attest gekregen bij contract ?
Stook olie tank ondergronds of bovengronds ?
Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt bij begin huur ? Gedetailleerd ?
Welk soort contract ( hoelang ) ? Geregistreerd of niet ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

wijkhuijs
Topic Starter

#6 , 08 dec 2012 13:22

Ik zal dan eens iemand hier in de buurt gaan zoeken voor een controle.
En dan zullen we wel zien wat diegene zegt, ik weet bijna zeker vervangen.

Verder de houtkachel vegen wij elk jaar zelf en laten we doen door een erkende met attest.

Met de dakgoten denk ik dat we eerst maar een aangetekende brief gaan sturen,
en zo niet dan zullen we het andere wegen moeten zoeken.
Want zo kunnen we de tuin nooit opknappen, omdat alles verzakt en planten een regen hoos niet overleven...

freelance

#7 , 09 dec 2012 02:40

U dient alle schade die niet door huurder ontstaan is , te melden aan verhuurder per aangetekend schrijven , om uzelf voldoende in te dekken .
Tegelijk kunt u dit ook ofwel mondeling , telefonisch , per e-mail , gewone brief ( maar met deze mogelijkheden hebt u achteraf geen bewijs.).
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor

#8 , 09 dec 2012 08:50

“Minstens éénmaal per jaar zal de huurder op zijn kosten de schouwen laten vegen,de centrale verwarming en de waterverwarmers door een vakman laten onderhouden en kopie van het bewijs hiervan aan de verhuurder bezorgen.“(8 DECEMBER 2006. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het onderhoud en het nazicht van stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater).

Maan uw verhuurder aangetekend aan de dakgoten en de ‘mazoutketel’ onverwijld te laten herstellen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”