geen factuurvoorwaarden.

jufo
Topic Starter
Berichten: 210

geen factuurvoorwaarden.

#1 , 08 dec 2012 18:56

Geschil over een niet betaalde factuur :

Verweerster merkt terecht iop dat eiser geen factuurvoorwaarden heeft staan op de betwiste factuur.

1/ Gelden in dit geval dan "algemene voorwaarden" ? Zo ja, welke zijn dit dan, bestaan er "universele" ?
2/ Welke verwijl-intresten kan/mag eiser eisen ? Is er een minimum (dus bij afwezigheid van de gezchreven factuurvoorwaarden)

Met dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2012 19:59

In dat geval geldt gewoon de wet.

Intrest is verschuldigd aan de wettelijke intrestvoet vanaf de ingebrekestelling.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 08 dec 2012 22:17

Let op, verschil tussen particulier en zelfstandige (of bedrijf).
Voor particulier geldt dat niet enkel een kopie van de algemene voorwaarden aan hem moeten bezorgd zijn (vaak op achterkant van offerte of contract), maar ook dat deze er expliciet mee moet akkoord gaan.
Bedrijf wordt verondersteld kennis genomen te hebben hiervan bij het tekenen van de offerte of contract, en gaat dus impliciet akkoord met de AV.

Reclame

jufo
Topic Starter
Berichten: 210

#4 , 09 dec 2012 11:29

aanvullend :

verweerster is een zelfstandige (bedrijf).

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 09 dec 2012 19:07

Dan is verweerster wel gebonden aan de AV van de leverancier, als deze er heeft. Indien niet, geldt de wet.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2012 23:37

Er staan geen algemene voorwaarden op de achterzijde van de factuur ...

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 10 dec 2012 00:00

Er staan geen algemene voorwaarden op de achterzijde van de factuur ...
Correct, deze moeten er wel opstaan, of klant moet er op een andere manier kennis van genomen hebben, bv bij offerte of bestelbon.

Terug naar “Handelspraktijken”