voorschot op erfdeel :tijdstip van verrekening

theovanlooy
Topic Starter

voorschot op erfdeel :tijdstip van verrekening

#1 , 10 dec 2012 17:19

Akte van verdeling ><voorschot op erfdeel
Graag uw advies ivm het aangewezen tijdstip van verrekening van een ‘voorschot op erfdeel’ bij verdeling van de tegoeden die in verschillende stadia vrijkomen uit een erfenis .

SITUATIESCHETS:
*1 kind heeft in 1975 een perceel bouwgrond(VOE/voorschot op erfdeel)) gekregen met een huidige waarde van stel =100000€
*Stel : moeder overlijdt in 2012 en heeft 3 kinderen(vader is 25 jaar geleden overleden)

>De erfenis omvat
* 300000€ spaargeld (roerend vermogen) dat in 2012 onderling wordt verdeeld onder de 3 kinderen.
*5 percelen bouwgrond( telkens met een waarde van 100000€)waarvan de opbrengst door verkoop of verdeling in 2013
onderling verdeeld wordt onder de 3 kinderen.
*3 percelen bouwgrond (telkens met een waarde van 100000€)welke voorlopig in onverdeeldheid worden gelaten en die
waarschijnlijk pas te gelde gemaakt worden in 2015,en waarvan de opbrengst onderling verdeeld wordt onder de 3 kinderen.

VRAAG:
Wanneer wordt best het ‘voorschot op erfdeel’ van 1 kind verrekend???
Gebeurt dit best reeds bij de verdeling van het spaargeld in 2012?
Of gebeurt dit beter bij de verdeling van onroerend goed in 2013?
Of gebeurt dit pas bij de verdeling van de laatste percelen bouwgrond in 2015?
Graag uw advies. Zijn er ter zake richtlijnen,voorschriften,wetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 dec 2012 17:31

Ik zou dit zo snel mogelijk regelen. Bij de verkoop van 5 percelen in 2013 : kind met de gekregen grond ontvangt 1 deel, beide andere kinderen krijgen 2 delen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”