werkloos, alleen wonen én studeren

jelatho
Topic Starter

werkloos, alleen wonen én studeren

#1 , 06 sep 2012 12:48

hallo,

Mijn vriendin heeft op haar werk te horen gekregen dat ze vanaf december geen werk meer heeft, door het diploma dat ze heeft (jeugd en gehandicapte zorg) kan ze niet langer in de zorgsector terecht omdat men nu een diploma zorgkundige nodig heeft hiervoor. Ze wil terug gaan studeren maar haar ouders weigeren er iets van te betalen. Doordat ze werkloos is vanaf half december kan ze via de VDAB een opleiding gaan volgen, ze wil gaan studeren om in het lager onderwijs les te gaan geven maar zit dus in de problemen met de financiele kant. Nu was ik zelf naar een oplossing aan het zoeken en ben ik eerst gaan kijken naar wat ze als werkloosheidsuitkering krijgt als ze nog thuis woont, ik geraak er niet aan uit onder welke categorie ze dan valt. (zelf dacht ze dat ze ongeveer een 500 € per maand zou krijgen). Er staat ook iets over een forfait periode, ik heb echter geen idee wat dit inhoud en wanneer ze zich erin bevindt?

Nu is er nog een bijkomend probleem en dat is dat de opleiding via de VDAB enkel betaald wordt als de cursus in Antwerpen gevolgd wordt. Ze zou elke dag lang onderweg zijn als ze zou moeten pendelen en kijkt daar enorm tegenop. Ik zelf ben student en zit op kot in Antwerpen, mijn kot wordt door mijn ouders betaald en zij hebben laten doorschemeren dat ze eventueel wel hetzelfde bedrag dat ze nu betalen willen betalen indien wij gingen samenwonen. Nu was ik dus gaan kijken wat ze zou krijgen van werkloosheidsuitkering indien ze alleen woont of samenwoont. (respectievelijk; 1422€ -> 1110€ en 1422€ -> 826 € ) (en dan is er nog dat met de forfaitperiode??)

Wat nu mijn eigenlijk vraag is:

Als mijn vriendin alleen gaat wonen in Antwerpen (in de buurt van de school) en ze kan de opleiding via de VDAB volgen kost de opleiding haar (bijna) geen geld. Als ik dan nog eens bij haar zou kunnen gaan wonen betalen mijn ouders ook nog een deel van de huur. Wat ik me afvraag is of mijn vriendin gezien wordt als alleen wonende of als samenwonende als mijn domicilie nog steeds bij mijn ouders is (zoals nu ook het geval is met mijn kot). Kan ik dus met andere woorden in de week bij mijn vriendin verblijven en in het weekend bij mijn ouders zonder dat mijn vriendin gezien wordt als samenwonende?

alvast bedankt voor het antwoord, ik hoop dat alles duidelijk is,

jens

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Annemie88

#2 , 11 dec 2012 22:28

Dit vind ik een zeer interessante vraag. Is er niemand die hier een antwoord op weet?

Vadaan

#3 , 11 dec 2012 22:52

Ouders zijn verplicht te betalen tot de leeftijd van 25 jaar.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 dec 2012 23:39

Voor iemand die al gewerkt heeft?

Vadaan

#5 , 11 dec 2012 23:52

Zij kunnen hier dan ook weer kindergeld voor trekken. Indien uw opleiding tot uw achttiende al toegang geeft tot een beroep (meeste richtingen in het beroeps en technisch onderwijs) kan u hier spijtig genoeg niet meer gebruik van maken, maar indien u bv ASO hebt gedaan, kan u wel aanspraak maken om verder te studeren. Ga langs bij een jongerenadviescentrum die weten alles over deze materie. JAC Antwerpen jac+@antwerpen.be 03/232.27.28

duma

#6 , 12 dec 2012 12:53

Niet voor iemand die al gestudeerd/gewerkt heeft en reeds diploma heeft dat toegang biedt tot de arbeidsmarkt.
25 is de leeftijd voor studerende kinderen, en dan nog op voorwaarde dat ze hun best doen en dus geen 85 richtingen uitproberen en 80 keer trissen.

Vadaan

#7 , 12 dec 2012 16:41

Los van de regels blijft het moreel verwerpelijk kinderen op de wereld te gooien en ze vervolgens aan hun lot over te laten. Als je uitkeringsgerechtig werkloos bent kan je in bepaalde gevallen ook een vrijstelling van beschikbaarheid tot de arbeidsmarkt aanvragen bij de gewestelijke directeur van de RVA maar dan moet je een studie gaan volgen die je meer kans geeft tot de arbeidsmarkt en hoger is dan je huidig diploma. Hier zijn nog een aantal voorwaarden aan verbonden, zoals hoe lang geleden je voor het laatst hebt gestudeerd. Je kan je bevragen bij de RVA, voor alle voorwaarden maar als je een onafhankelijke hulp wil en gesyndiceerd bent kan je vragen aan de vakbond dat ze je aanvraagformulier helpen invullen en kijken of je eventueel in aanmerking kan komen. Je kan ook avondschool volgen, na 18u telt de regel van beschikbaarheid niet langer. Er zijn heel wat diploma's te halen in avondonderwijs.

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 dec 2012 19:38

Zij kunnen hier dan ook weer kindergeld voor trekken. Indien uw opleiding tot uw achttiende al toegang geeft tot een beroep (meeste richtingen in het beroeps en technisch onderwijs) kan u hier spijtig genoeg niet meer gebruik van maken, maar indien u bv ASO hebt gedaan, kan u wel aanspraak maken om verder te studeren. Ga langs bij een jongerenadviescentrum die weten alles over deze materie. JAC Antwerpen jac+@antwerpen.be 03/232.27.28
er wordt al lang niet meer door de RVA zomaar geredeneerd dat TSO zomaar een voldoende opleiding is om een goeie toegang te hebben tot de arbeidsmarkt.

dobbel

#9 , 13 dec 2012 11:24

U dient altijd u verblijfsadres door te geven samen met de personen die met u op het verblijfsadres verblijven. Het zou dus fraude zijn
om dit zo te regelen. De vraag dat ze hier gaan achterkomen is natuurlijk anders. de bedragen die u heeft genoemd zijn al de forfait bedragen
voor alleenstaande en gezinshoofden.

k.b.

#10 , 13 dec 2012 13:12

Inderdaad ... maar er zijn toch ook zaken die ik niet volledig volg ...
0. Wat is de waarde van haar huidig diploma ? Hoe groot is de kans dat ze met dit diploma ergens anders in de zorgsector kan werken ...
1. Wat is nu de leeftijd van de dame in kwestie ...
2. Waarom moet er gewacht worden tot men zijn werk effectief kwijt is om de studies aan te vatten voor de job waar men van droomt ?
3. Welke verplaatsing naar Antwerpen is er te doen ? .... Als men terug wil gaan studeren in dagonderwijs dan zal men genoegen moeten nemen met verplaatsingsmethodes uit onze studententijd , als daar zijn de fiets en het openbaar vervoer ...

Terug naar “Werkloosheid”