inkorting in waarde?

Producer
Topic Starter

inkorting in waarde?

#1 , 14 dec 2012 17:05

Beste,

Volgende situatie stelt zich:

- vader sterft, laat 1 dochter uit vorig huwelijk na en overlevende stiefmoeder;
- dochter en stiefmoeder zijn even oud;
- huwelijkscontract >> verblijvingsbeding en inbreng van onroerend goed in gemeenschappelijk vermogen;
- het onroerend goed is de gezinswoning.

Dochter heeft recht op haar reservatair deel (reserve). Na berekening stelt notaris voor om dochter de helft van blote eigendom te geven. Er wordt afgeraden om inkorting in waarde te vorderen wegens procedure, termijnen, ... . Is dit advies gegrond?

Ik begrijp dat het interessanter is om te wachten (stijging waarde huis, ...). Maar de dochter zal geen genot hebben van haar erfdeel wegens dezelfde leeftijd als stiefmoeder.

Is procedure voor de rechtbank van eerste aanleg (inkorting in waarde) echt af te raden? En stel dat dit toch zou gebeuren en de rechter oordeelt in het voordeel van de dochter, maar stiefmoeder kan dit bedrag niet betalen. Wat dan? De gezinswoning kan niet verkocht worden.

Bedankt alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 14 dec 2012 20:16

Het is beter een "goed" akkoord te maken i.p.v. naar de rechtbank te stappen: kosten advocaat, gerechtelijke notairs, gerechtskosten, en zeer veel nagelbijten!

wanton

#3 , 14 dec 2012 20:32

Volgens mij fout van notaris die dergelijk huwelijkscontract laat sluiten. Op zijn minst hadden toen de nodige maatregelen die de wet vraagt moeten vermeld worden. Ik denk dat best gevraagd wordt dat stiefmoeder de dochter uitkoopt , zodat stiefmoeder volledig eigenaar wordt. Slechts op die manier is dochter zeker dat ze iets aan de erfenis zal hebben.
Hoe oud is men?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Producer
Topic Starter

#4 , 14 dec 2012 20:51

Dochter en stiefmoeder zijn 61.

De kans dat stiefmoeder akkoord zal gaan met minnelijk akkoord (uitkoop), is klein.

Producer
Topic Starter

#5 , 30 dec 2012 15:27

Volgens mij fout van notaris die dergelijk huwelijkscontract laat sluiten. Op zijn minst hadden toen de nodige maatregelen die de wet vraagt moeten vermeld worden. Ik denk dat best gevraagd wordt dat stiefmoeder de dochter uitkoopt , zodat stiefmoeder volledig eigenaar wordt. Slechts op die manier is dochter zeker dat ze iets aan de erfenis zal hebben.
Hoe oud is men?
Kan je hier nog eens op terug komen aub. Bedankt alvast.

- volgens mij is het momenteel toch de trend in de rechtspraak om inkorting in waarde toe te staan, niet? Zeker als schoonmoeder en dochter bijna even oud zijn.
- wat als schoonmoeder niet kan (of wil) betalen?
- notaris raadt het af wegens de procedure die jaren kan duren. Een 2-tal jaren zal dit inderdaad wel duren (incl. beroep) maar beter dat dan er niets aan te hebben.

Bedankt voor je reactie, wanton

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”