Hoe ver mag een gerechtsdeurwaarder eigenlijk gaan?

FreelancerIT
Topic Starter

Hoe ver mag een gerechtsdeurwaarder eigenlijk gaan?

#1 , 14 dec 2012 18:23

Er is hier op het forum reeds heel wat te lezen over dit onderwerp, vaak schrijnende verghalen, desondanks zit ik nu nog steeds met een aantal onbeantwoorde vragen.

1. Stel: ik heb een auto, maar de auto staat niet thuis op het moment van het ophalen van de goederen. Wat dan met de wagen? Kunnen zij eisen om deze binnen te brengen? Wat als ik weiger?
2. Stel: ik heb een auto, de nummerplaten staan op mijn naam, maar de auto zelf is aangekocht op naam van/met het geld van mijn echtgenote/ een lening op naam van mijn echtgenote. Kan de auto dan gevrijwaard worden? Tenslotte is de auto niet echt van mij. Of zie ik dit verkeerd? Maakt het huwelijksstelsel hier dan enig verschil uit?
3. Mogen ze huisdieren mee nemen?
4. Wat moeten ze thuis laten?
5. Waar kan ik een handig overzicht vinden van de rechten en plichten van een gerechtsdeurwaarder?
6. Stel, ik stockeer een aantal goederen op een andere locatie (bijvoorbeeld bij vrienden). Mogen zij die locatie dan betreden?
7. Mag ik zelf boetes uitschrijven aan een deurwaarder? Als zowat elke instantie/bedrijf dat mag, lijkt mij dit in een dergerlijke situatie ook een mogelijkheid. Een deurwaarder neemt iets ongeoorlôofd mee: gerechtelijke boete + burgerrechterlijke boete. Goed, dit zal wel een beetje onnozel klinken. :-p

Het lijken misschien wat rare vragen, maar ik vraag het me voornamelijk af. Er lijkt me nogal een grijze zone te bestaan rond die deurwaarders, iets wat mij in alle eelrijkheid schrik aanjaagt.

Bovendien heb ik mijn bedenkingen bij het beroep op zich... het gedwongen verkopen van inboedel is in mijn ogen een Middeleeuwse praktijk die hoogdringend moet verdwijnen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2012 18:52

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... 02_B04_H02" onclick="window.open(this.href);return false;

Gerechtelijk Wetboek [ TWEEDE DEEL : RECHTERLIJKE ORGANISATIE ]
BOEK IV : GERECHTSDEURWAARDERS
HOOFDSTUK II Taak van de gerechtsdeurwaarder
Artikel 516 : Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen zijn alleen de gerechtsdeurwaarders bevoegd tot het opstellen en betekenen van alle exploten en tot het tenuitvoerleggen van alle gerechtelijke beslissingen, akten of titels in uitvoerbare vorm.
Zij kunnen aangesteld worden om vaststellingen te doen van zuiver materiële feiten, zonder enig advies uit te brengen met betrekking tot de gevolgen in feite of in rechte die daaruit zouden kunnen voortvloeien; zij kunnen ook op verzoek van particulieren tot die vaststelling overgaan. Zij doen ook de vaststellingen die tot de wettelijke uitoefening van hun ambt behoren.
Zij kunnen ter griffie de uitgiften, afschriften en uittreksels van alle processtukken lichten en de verzoekschriften indienen die zij krachtens de wet kunnen ondertekenen; zij kunnen tevens, op verzoek van de advocaten van de partijen, alle andere verzoekschriften ter griffie neerleggen.
Zij kunnen de afschriften en vertalingen van documenten in hun bezit voor eensluidend tekenen en kunnen uittreksels opstellen van alle akten van hun ambt.
De gerechtsdeurwaarders verrichten, evenals de notarissen, de schattingen en openbare verkopingen van meubelen en roerende goederen, met inachtneming van de ter zake geldende wetten en verordeningen.
De raad van de arrondissementskamer stelt de rol vast van de gerechtsdeurwaarders die belast zijn met de betekening van de akten in strafzaken.
Artikel 517 : De gerechtsdeurwaarder is verplicht zijn ambt uit te oefenen telkens als hij erom wordt verzocht en voor ieder die erom verzoekt. Hij mag echter niet optreden voor zijn echtgenoot noch voor zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of die van zijn echtgenoot, noch voor zijn bloed- en aanverwanten in de zijlijn, tot in de vierde graad.

---

Op deze site vindt u al heel veel info.

http://www.gerechtsdeurwaarders.be/index.php/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

1: Als u goederen achterhoudt in het voorbeeld de auto zal de GDW aangifte bij politie doen van een strafbaar feit.(diefstal/oplichting/misbruik van vertrouwen/ achterhouden met beslag gelegde goederen ....hangt van de feiten af. Voertuig wordt gesignaleerd door de politie in ANG en Sirene (internationaal).
2: De nummerplaten zijn geen bewijs van eigendom in een andere topic heb ik dat heel omstandig uit de doeken gedaan. Maar hangt ook nog eens af van o.a. statuut van de firma ...eenmanszaak dan is er geen apart vermogen van de firma maar dient u met uw gans vermogen in te staan voor de verliezen. U bent gehuwd dan komt ook het vermogen van uw echtgenote in de kijker ( dan hangt het af van huwelijkscontract en gemeenschappelijke rekeningen)
3: Alle goederen die met beslag kunnen bezwaard worden. Ook huisdieren zijn goederen.
http://www.gerechtsdeurwaarders.be/inde ... e-bedragen" onclick="window.open(this.href);return false;
en lijst goederen
http://www.dvm.be/visitor/NL/uitvoering.Asp" onclick="window.open(this.href);return false;
6: ontdraging vermogen
7: als de GDW fouten maakt zijn er procedures bij de rechtbank die hiervoor kunnen gebruikt worden.

U mag uw bedenkingen hebben ik denk dat schuldeisers daar anders over denken.
Gerechtsdeurwaarder voert een vonnis uit dat door een rechtbank is uitgesproken en uitvoerbaar is ....
Wat is daar middeleeuws aan?

mava105

#3 , 14 dec 2012 20:12

Bovendien heb ik mijn bedenkingen bij het beroep op zich... het gedwongen verkopen van inboedel is in mijn ogen een Middeleeuwse praktijk die hoogdringend moet verdwijnen...
Heb jij een alternatief hiervoor? Vriendelijk vragen en eens glimlachen naar de schuldenaar misschien :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mava105 op 15 dec 2012 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Caridina

#4 , 14 dec 2012 23:08

Heb jij een alternatief hiervoor? Vriendelijk vragen en een sglimlachen naar de schuldenaar misschien :mrgreen:

nee, maar wel een idee waar ik al jaren mee speel, laat een huurcontract of andere afbetalingen registreren bij de werkgever van de persoon en deze zorgt voor de betaling. Een soort van vast loonbeslag eigenlijk.
bv, je huurt/koopt een huis, dan gaat er een document naar je werkgever en deze stort eerst de bevestigde verschuldigde betaling en de rest krijg je op je rekening, ontslaat je werkgever je of neem je ontslag, dan dient je werkgever dit door te sturen naar de RVA of andere betalingsinstelling die zorgt voor je inkomen en zorgen deze voor de betaling van de schuldeiser, merken ze dat het restsaldo te laag is als inkomen, dan geven ze dit tevens door aan het ocmw of andere die zorgen voor de bijpassing.

Voor de geintresseerden, ik heb hierover ondertussen een business plan uitgewerkt van 412 blz. :shock:
Wat ik ooit hoop te gebruiken wanneer men minister verkiest via lottrekking :lol:

waarschijnlijk compleet onwettelijk maar het zou wel veel leed besparen voor iedereen.

En tevens men verontschuldigingen voor het off-topic gaan :oops:

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 dec 2012 07:44

Het probleem is meestal niet als er nog een vast inkomen is, het probleem is als er géén (voldoende) geld meer is om alle schuldeisers te betalen.

Het zou trouwens imho schandalig zijn moest het OCMW moeten bijpassen indien het huis van iemand vol waardevolle goederen zou staan.

Oude Belg

#6 , 15 dec 2012 11:06

nee, maar wel een idee waar ik al jaren mee speel, laat een huurcontract of andere afbetalingen registreren bij de werkgever van de persoon en deze zorgt voor de betaling. Een soort van vast loonbeslag eigenlijk.
bv, je huurt/koopt een huis, dan gaat er een document naar je werkgever en deze stort eerst de bevestigde verschuldigde betaling en de rest krijg je op je rekening, ontslaat je werkgever je of neem je ontslag, dan dient je werkgever dit door te sturen naar de RVA of andere betalingsinstelling die zorgt voor je inkomen en zorgen deze voor de betaling van de schuldeiser, merken ze dat het restsaldo te laag is als inkomen, dan geven ze dit tevens door aan het ocmw of andere die zorgen voor de bijpassing.
Ik stel voor dat u dan ook de loonadministratie van al die bedrijven en bedrijfjes gaat doen. Gratis uiteraard, anders is dit onbetaalbaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Caridina

#7 , 15 dec 2012 12:23

Ik stel voor dat u dan ook de loonadministratie van al die bedrijven en bedrijfjes gaat doen. Gratis uiteraard, anders is dit onbetaalbaar.
Wat ik ooit hoop te gebruiken wanneer men minister verkiest via lottrekking :lol:
Daar zal ik dan als minister wel genoeg "werkvolk" voor hebben :lol:

het was maar een idee waar ik mee speelde.
Uiteraard besef/weet ik dat het niet haalbaar is :(

FreelancerIT
Topic Starter

#8 , 15 dec 2012 13:08

U mag uw bedenkingen hebben ik denk dat schuldeisers daar anders over denken.
Gerechtsdeurwaarder voert een vonnis uit dat door een rechtbank is uitgesproken en uitvoerbaar is ....
Wat is daar middeleeuws aan?
Het gegeven dat een heel leven wordt samengeperst in x aantal goederen, en die allemaal worden verkocht zonder rekening te houden met de gevolgen. Dat is middeleeuws....
Draait en keert het hoe je het wil, het blijft daar op neerkomen...

FreelancerIT
Topic Starter

#9 , 15 dec 2012 13:13

Alternatieven zijn er genoeg... En wat de opmerking van de anderen betreft: de staat dient boven de de economie te staan, geld zou geen probleem horen te zijn. Het feit alleen al dat een staat failliet kan verklaart worden is nog zo'n middeleeuws concept...

Nu ja, ik ben dan ook maar iemand die een nogal rechtlijnig idee over die feiten heeft.

Toch bedankt voor de antwoorden.

Mag ik als schuldenaar trouwens zelf komen bieden op een openbaar verkoop?
Wat als op de verkoop het gevraagde schuldsaldo is bereikt. Wordt de verkoop dan gestopt?

JPV

#10 , 15 dec 2012 20:34

Het gegeven dat een heel leven wordt samengeperst in x aantal goederen, en die allemaal worden verkocht zonder rekening te houden met de gevolgen. Dat is middeleeuws....
Draait en keert het hoe je het wil, het blijft daar op neerkomen...
wie denkt dat een leven samengeperst wordt in goederen, heeft een héél enge visie op het leven.
Alternatieven zijn er genoeg... En wat de opmerking van de anderen betreft: de staat dient boven de de economie te staan, geld zou geen probleem horen te zijn. Het feit alleen al dat een staat failliet kan verklaart worden is nog zo'n middeleeuws concept...
er zijn geen "genoeg" alternatieven, anders had men dit al gedaan.
Mag ik als schuldenaar trouwens zelf komen bieden op een openbaar verkoop?
Tuurlijk mag men bieden :)

Franciscus

#11 , 15 dec 2012 22:05

Met welk geld?

FreelancerIT
Topic Starter

#12 , 16 dec 2012 15:41

JPV:

Er zijn meer dan genoeg alternatieven... men wil gewoon niet afwijken van het huidige dysfunctionele economische model. Met alle gevolgen van ndien.

Verkoop al uw goederen, en u blijft met niets achter. Wat blijft er dan nog over van uw leven? Met veel geluk net genoeg om opnieuw te starten, maar naar alle waarschijnlijkheid krijg je het nooit echt meer op de boon.
Ik heb geen bekrompen visie op het leven, ik stel het eerder zoals het is... Bottomline komt het daar op neer, wat elke verdere discussie nutteloos maakt.

Dit gezegd zijnde: bedankt voor uw antwoord.

Franciscus

Het probleem is in veel geval niet het ontbreken van geld, eerder het niet voldoende hebben van geld om te voldoen aan 1 of meerdere schulden. Je zou dus perfect geld kunnen hebben om te gaan bieden op een openbare verkoop.

JPV

#13 , 16 dec 2012 16:00

als er geen probleem is van ontbreken van geld, lijkt het me logisch dat er met dat geld éerst zoveel mogelijk schuldeisers afbetaald worden ipv goederen teruggekocht worden (die men dan anders later nog eens opnieuw kan verkopen via een deurwaarder ;)). (@franciscus: ik had het vooral op het opkopen door partner/vriend(in)/familie/vrienden, iets wat vaak nog gebeurt, naar ik hoor).

En FreelancerIT: als er nog meer dan genoeg alternatieven zijn, geef ze eens. Niet alle goederen worden trouwens verkocht. Mij lijkt dat dreigmiddel van verkopen via deurwaarder de beste manier om mensen een collectieve schuldenregeling na te leven. als mensen dat niet willen, dan is een openbare verkoop 100% logisch.

FreelancerIT
Topic Starter

#14 , 16 dec 2012 16:46

Het is en het blijft middeleeuws JPV...

FreelancerIT
Topic Starter

#15 , 16 dec 2012 16:47

Wel, in mijn geval is er slechts 1 schuldeiser die problemen maakt. Voor de rest kan 'k zonder problemen mijn andere eisers betalen en naar de openbare verkoop gaan.

Ik doe mijn best om die te vermijden natuurlijk, maar stel...

Terug naar “Praat café”