Erfenis verdeling

Garene
Topic Starter

Erfenis verdeling

#1 , 15 aug 2012 21:11

Vader had 1 zoon en moeder had 1 zoon en 1 dochter toen ze tesamen hertrouwden, beiden waren weduwenaar. Na hun huwelijk zijn er nog 3 kinderen geboren van hen beiden.
Vader is jaren geleden overleden en moeder recentelijk. Hoe gebeurt de verdeling ? Hebben onze stiefbroers en -zus dezelfde rechten als de 3 laatste kinderen ?
Er bestaat een huweljkscontract (1947) met gemeenschap van goederen en vruchtgebruik voor de langst levende.
Bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 aug 2012 16:48

Dat huwelijkscontract , is dat van dit huwelijk?Wat staat daar juist in.
Normaal erft elk kind alleen van zijn eigen ouders. Alleen die 3 laatstgenoemden erven van beiden.
Normaal heeft de zoon van vader reeds een deel in blote eigendom geërfd toen vader stierf. Dar wordt nu volle eigendom. Hij deelt niet meer mee in hetgeen nu van moeder verdeeld wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 17 aug 2012 08:38

Onderzoek vooraf of moeder al dan niet in bezit gebleven is van vaders nalatenschap.

Bij moeders overlijden gold:“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...”(Burgerlijk Wetboek).

‘moeder had 1 zoon en 1 dochter toen ze tesamen hertrouwden...Na hun huwelijk zijn er nog 3 kinderen geboren van hen beiden’

Moeders vijf kinderen ervan dus elk 1/5 van HAAR nalatenschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 17 aug 2012 10:27

Vermits er verschillende 'soorten' kinderen zijn , die niet dezelfde ouders hebben , is het eigenlijk onmogelijk dat de hele nalatenschap van vader naar de vrouw is gegaan. Misschien is het in de praktijk zo geweest voor roerende goederen , maar zeker voor een woning kan dat niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Garene
Topic Starter

#5 , 13 dec 2012 20:21

Vandaag bij de notaris voor de verkoopakte van het huis. De notaris heeft uitgelegd hoe de verdeling zal gebeuren maar de zoon van onze vader (mijn half broer) ging daar niet mee akkoord. Hij wil gewoon hetzelfde als wij, de 3 kinderen van vader en moeder. Onze ouders hadden ooit eens gezegd dat de 6 kinderen hetzelfde deel zouden krijgen maar blijkt dat zij geen stappen hebben ondernomen bij een notaris hier omtrent.
De notaris had mij gezegd dat de zoon van mijn vader, haar stiefzoon dus, slechts zijn deel zou krijgen op de helft van de verkoopsom en in géén geval op het geld. De twee kinderen van mijn moeder met haar 1° echtgenoot en de 3 laatste kinderen van haar 2° echtgenoot (mijn vader) zouden erven op de verkoopsom van het huis en het beschikbaar geld.
Wat kan er nu gebeuren ? kan mijn half broer de zaak aanvechten ?
Dank u.

Creatief

#6 , 14 dec 2012 20:23

Indien er nooit iets op papier gezet is geweest, dan heeft het geen zin dat die zoon de nalatenschap zal aanvechten. Indien hij het zou aanvechten zou hij daar nog een dure rekening van gepresenteerd krijgen, met o.a. advocaatskosten, gerechtskosten, ...
Hij zal de schok nog niet te boven zijn en zal nu nog wel tijdelijk gewoonweg "dwarsliggen". De notaris is zijn bemiddelaar. Die man zal toch wel weten waarop hij recht heeft.

Garene
Topic Starter

#7 , 16 dec 2012 09:26

De notaris had mij gezegd dat het dossier daarvan niets liet vermoeden en hij het registratiekantoor zijn aanspreken. Als zulk dokument zou bestaan dan had mijn moeder toch het origineel bezeten en dat heb ik niet kunnen vinden in haar papieren.
OK, dan ben ik er gerust in.
Bedankt voor de info.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”