pensioen alochtonen

haas
Topic Starter

pensioen alochtonen

#1 , 21 dec 2012 23:13

Klopt het dat buitenlanders(alochtonen) die 311 dagen in ons land(werken) verblijven een pensioen(minimum) ontvangen?
Kan je mij ook uitleggen waarom ik als 60jarige 40jaar gewerkt (gemengde loopbaan zelfst/werknemer)
momenteel recht heb op een hongerloon ttz 740 euro terwijl ik mijn ganse loopbaan ook bijdragen betaalde.
Laatst gewijzigd door haas op 23 dec 2012 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2012 18:51

Hoe komt u aan die 311 dagen?
Misschien dit eens lezen
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... 224#aantal" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette

#3 , 23 dec 2012 14:23

Klopt het dat buitenlanders(alochtonen) die 311 dagen in ons land(werken) verblijven een pensioen(minimum) ontvangen?
Kan je mij ook uitleggen waarom ik als 60jarige 40jaar gewerkt (gemengde loopbaan zelfst/werknemer)
momenteel recht heb op een hongerloon ttz 740 euro terwijl ik mijn ganse loopbaan ook bijdragen betaalde.
Blijkbaar klopt dit inderdaad. Ik volgde de link van Francisus, maar klikte op "pensioenen".

u zit er wel één dagje naast..... geen 311, maar 312 dagen:
Inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
Ouderen (65+) die niet voldoende rechten hebben opgebouwd om een (degelijk) pensioen te kunnen genieten en die over geen of te weinig bestaanmiddelen beschikken, kunnen een minimum bijstand voor ouderen ontvangen.
Volgende categorieën vreemdelingen hebben daar recht op:
erkende vluchtelingen
erkende staatlozen en personen met een onbepaalde nationaliteit
Unieburgers (+ onderdanen van Noorwegen en Zwitserland)

Vreemdelingen die niet tot één van bovenstaande categorieën behoren, komen ook in aanmerking voor een IGO op voorwaarde dat zij een recht op een Belgisch rust- of overlevingspensioen geopend hebben. Sinds 1 julil 2012 moeten zij een loopbaan als werknemer, zelfstandige of ambtenaar van minstens 312 dagequivalenten bewijzen (*).

Uitzondering:vreemdelingen met het statuut van langdurig ingezetene in België, of vreemdelingen die in een andere EU-lidstaat het statuut van langdurig ingezetene hebben bekomen en een tweede verblijf in België hebben, kunnen recht hebben op een IGO op basis van een zeer korte aan de sociale zekerheid onderworpen tewerkstelling in BelgiëMen moet in België verblijven om deze inkomensgarantie te ontvangen. Wie 30 dagen of langer afwezig is ontvangt voor die maand(en) geen uitkering
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... px?id=1230" onclick="window.open(this.href);return false;

(*)Blijkbaar gaat het zelfs om een VERSTRENGING van de wet.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”