Verkoop van huis, met 1 overleden ouder

CDirk
Topic Starter

Verkoop van huis, met 1 overleden ouder

#1 , 22 dec 2012 17:05

situatie:
Mijn moeder is 8 jaar overleden. Nu beweerd mijn vader dat hij zijn woning kan verkopen zonder dat er toestemming is van de kinderen. Kan hij zomaar verkopen en moeders deel uit betalen zonder dat er inspraak is van de kinderen?
Wat zegt de wetgeving daarover?

Dirk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 22 dec 2012 17:16

Wat vader beweerT is juist. Hij heeft de toestemming van de kinderen niet echt nodig om zijn huis te verkopen.De kinderen moeten enkel akkoord gaan met de prijs. Vader betaalt immers de kinderen hun deel uit. Als vader zijn woning en de omliggende tuin niet meer kan of wil onderhouden, dan is het ook beter dat het het huis verkocht wordt en dat hij een appatementje huurt of koopt. Hoe zou je zelf zijn indien je op een hogere leeftijd komt.

Indien één van de kinderen niet wil toegeven, dan zal vader hier wel een plan B voor bedacht hebben voor de tegenstribbelaar(s).

Het omgekeerde kan niet. De kinderen kunnen vader nooit uit het huis zetten.

Turaki

#3 , 22 dec 2012 18:34

Plan B dient dan te bestaan uit:
1)Omzetting vruchtgebruik (langstlevende partner kan dit eisen).
2)Vordering openbare verkoop (niemand kan tegen zijn wil in onverdeeldheid blijven).

Omgekeerd kan wel, opnieuw volgens bovenstaande stappen, maar stap 1 kan (en zal in de meeste gevallen) door de rechter worden tegengehouden. Indien rechter wel akkoord gaat (bv langstlevende partner woont er niet meer, en verhuurt het ook niet), dan volgt stap 2.

Reclame

Creatief

#4 , 22 dec 2012 19:53

[quote="Creatief
Indien één van de kinderen niet wil toegeven, dan zal vader hier wel een plan B voor bedacht hebben voor de tegenstribbelaar(s).

[/quote]

Oei, het lijkt bijna op de fiscal cliff (VS). Nu moet ik toch wel echt mijn wijntje weg zetten. :(

CDirk
Topic Starter

#5 , 23 dec 2012 07:42

Bedankt voor de antwoorden.
Het gaat hem niet over niet willen toegeven, alleen dat alles geregeld word zonder medeweten van de kinderen. Als er akkoord moet zijn over de prijs, zullen we ook wel op voorhand op de hoogte gebracht worden. Dat volstaat voor mij.

Dirk

wanton

#6 , 23 dec 2012 14:11

Toch eerst afvragen : van wie was oorspronkelijk het huis? Van vader alleen of van beide ouders in gemeenschap? In het eerste geval is er geen probleem. Anders hebben de kinderen de helft van het huis in (blote) eigendom. Dat betekent dat zij moete akkoord gaan met de verkoop , mee de akte ondertekenen én hun deel uitbetaald krijgen. Vader kan in principe wel afdwingen dat de kinderen hem het vruchtgebruik uitbetalen , voor verkoop. Maar vooral de vrederechter moet ermee instemmen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”