verwittigen bij overlijden

Jindi
Topic Starter

verwittigen bij overlijden

#1 , 21 dec 2012 18:46

hoe werkt het als iemand overlijdt, en één van de erfgenamen had geen contact meer. Ik vermoed dat de notaris dan ervoor zorgt dat alle erfgenamen gecontacteerd worden?
Binnen welke tijd is dat dan normaal gezien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 21 dec 2012 18:50

Je moet op de goodwill van de mede-erfgenamen hopen. Je ouders of wie dan ook kunnen ook begraven worden zonder dat je het weet. De notaris verwittigt u niet bij overlijden.

Caridina

#3 , 21 dec 2012 18:53

juridisch of wettelijk weet ik geen termijn, maar ik persoonlijk wist het na ong 1week via notaris.

Reclame

Jindi
Topic Starter

#4 , 21 dec 2012 18:56

die goodwill is er niet ;) maar dat hoeft ook niet.. maar voor de erfenis e.d. moeten ze toch de erfgenamen contacteren normaal gezien?

Creatief

#5 , 21 dec 2012 22:22

Het contacteren voor de erfenis moet daarom niet noodzakelijk door de notairs gebeuren. Om gelden vrij te maken op de bank kan de familie u contacteren of om mogelijk de aangifte van de successierechten te ondertekenen, maar is daarom niet noodzakelijk.
En als er niets overschiet, dan zullen ze je waarschijnlijk niet contacteren.

Jindi
Topic Starter

#6 , 22 dec 2012 00:20

het zou mij verbazen dat er niets zou overschieten, aangezien er alle moeite gedaan werd om mijn aandeel in de erfenis zo klein mogelijk te houden (met name het adopteren van kinderen van zijn zus - het gaat over mijn vader, trouwens). Ik was/ben trouwens van plan om de erfenis te weigeren.
Ik kreeg vandaag een brief van de Vlaamse Overheid, ivm het overlijden van mijn vader, en het al dan niet verderzetten van zijn landbouwbedrijf.
Zo ben ik gaan zoeken op internet, en vond terug dat hij blijkbaar overleden zou zijn op 11/11, maar officieel weet ik dus van niets.
Bij die brief zat dus een formulier wat dringend teruggestuurd moet worden ivm de overname of stopzetting van zijn bedrijf.
Maar wat moet ik hier nu mee.. Ik wil er eigenlijk zo min mogelijk mee te maken hebben.. Maar ook niet zelf in de problemen komen natuurlijk.

Creatief

#7 , 22 dec 2012 11:01

Je kan de erfenis weigeren natuurlijk, maar je kan de nalatenschap ook aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving. Indien je de nalatenschap weigert, dan zal je het minst of helemaal niets mee te maken hebben. Je moet dan enkel naar de rechtbank toestappen om de weigering in orde te maken.
Laatst gewijzigd door Creatief op 22 dec 2012 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 dec 2012 18:12

zie ook inzake procedure weigering erfenis :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... en+erfenis" onclick="window.open(this.href);return false;

siesken

#9 , 23 dec 2012 10:29

Ik heb het vroeger met mijn vader voor gehad.Ze hebben mij niet verwittigd bij zijn overlijden omdat ik geen kontakt met hem had.
Ik heb de vraag gesteld bij een bevoegde onstantie en kreeg als antwoord:als er niet meer dan 750 euro op zijn rekening stond en er geen eigendom is,wordt je niet verwittigd.

Creatief

#10 , 23 dec 2012 10:43

Ik heb het vroeger met mijn vader voor gehad.Ze hebben mij niet verwittigd bij zijn overlijden omdat ik geen kontakt met hem had.
Ik heb de vraag gesteld bij een bevoegde onstantie en kreeg als antwoord:als er niet meer dan 750 euro op zijn rekening stond en er geen eigendom is,wordt je niet verwittigd.
Meestal loopt het zo wel af.

Jindi
Topic Starter

#11 , 23 dec 2012 10:49

dan hoef ik ook niet direct naar de rechtbank om de erfenis te weigeren, als ik het goed begrijp?
Maar wat moet ik dan met die brief van de Vlaamse overheid?

wanton

#12 , 23 dec 2012 14:15

Jindi zal wel een beslissing moeten nemen. Als er een landbouwbedrijf is , ook indien geen eigendom ,betekent dit toch nnog altijd een voldoende hoge waarde. Daarom : ga naar de rechtbank van eerste aanleg en aanvaard de erfenis onder voorwaarde van boedelbeschrijving. Indien het resultaat positief is , krijg je uw deel. Bij negatief resultaat , ontvang of betaal je niets. Doe je niets , is er een stilzwijgende aanvaarding en kan je opdraaien voor eventuele schulden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”