Bewoning tijdens onverdeeldheid

Eggermont
Topic Starter

Bewoning tijdens onverdeeldheid

#1 , 23 dec 2012 17:06

Ik heb de volgende vraag:

Twee broers bezitten samen een huis in onverdeeldheid. Ze hebben elk de helft in naakte eigendom. Moeder heeft het vruchtgebruik.
Broer A woont in het huis en zijn vriendin zou er ook komen wonen.
Wat zijn de gevolgen voor broer B indien broer A zou komen te overlijden terwijl
a) zijn vriendin daar ook haar domicilie heeft
b) zij intussen gehuwd zouden zijn
c) dit gebeurt terwijl moeder nog leeft
d) dit gebeurt nadat moeder overleden zou zijn
Bestaat in een van deze scenario's het risico dat de vriendin van broer A een bepaald vruchtgebruik zou kunnen krijgen?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 dec 2012 20:07

Jawel!
1.Indien zij niet gehuwd of wettelijk samenwonend zijn , krijgt zij zonder testament niets.
2.Indien zij gehuwd zijn , zal zijn vrouw steeds het vruchtgebruik krijgen op de halve woning van broer A. Dit gaat in zodra zowel broer als moeder overleden zijn. Via testament kan zij de volle eigendom krijgen van de halve woning van A. Zonder zo'n testament krijgt broer B de blote eigendom van A , en behoudt B zijn helft in volle eigendom.
Indien vrouw van A wil blijven wonen , zal zij een halve huur moeten betalen aan B. Of , bij verhuring aan anderen , een halve huur krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 23 dec 2012 20:51

Huurt broer A de woning?

Reclame

Eggermont
Topic Starter

#4 , 24 dec 2012 10:47

Huurt broer A de woning?
Neen, hij betaalt wel alle lasten en herstellingen/onderhoud.

j.demoor

#5 , 25 dec 2012 10:22

‘Moeder heeft het vruchtgebruik’ houdt in dat zij alleen het huis kan verhuren,er een recht van bewoning op verlenen of er iemand zonder recht of titel laten inwonen.

Bij moeders overlijden houdt het vruchtgebruik van rechtswege op en worden BEIDE blote eigenaars volle eigenaars.

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van ZIJN gehele nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief

#6 , 25 dec 2012 10:59

Ik was van hetzelfde oordeel als J. Demoor.

wanton

#7 , 25 dec 2012 13:25

Bestaat in een van deze scenario's het risico dat de vriendin van broer A een bepaald vruchtgebruik zou kunnen krijgen?
Jawel dus , indien zij gehuwd zijn zal de vrouw steeds , ongeacht de volgorde van overlijden , het vruchtgebruik op een halve woning krijgen. Er zal dan steeds rekening mee moeten gehouden worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”