Ik ben momenteel bezig om me voor te bereiden om een WCO aan te vragen. De reden in mijn geval: een bijzondere afrekening van de BTW. De enige andere optie zou het afsluiten van een afbetalingsplan zijn, maar ik vrees weer een onmenselijke regeling. Ook zou ik niet in staat zijn voor midden januari aan afbetalingen te beginnen.
Om de haalbaarheid van mijn WCO na te gaan, heb ik contact genomen met "Tussenstap". Hun leek het haalbaar, ik kreeg de vraag om mijn verwachtte inkomsten op te sommen, alsook mijn openstaande schulden en de maandelijkse uitgaven.
Hierop kreeg ik als antwoord een aangepast excel bestandje terug. Met dit bestandje moet ik nu naar de rechtbank gaan. Volgens wat ik begrepen heb zou mijn dossier eenvoudig genoeg zijn om het zelf te kunnen gaan uitleggen, en maak ik een goede kans. (om het met de woorden van mijn contactpersoon te zeggen: "ik maak me geen zorgen")
Ik heb echter totaal geen idee waar me aan te verwachten.
- Ik neem aan naar de handelsrechtbank te moeten gaan, daar een document te moeten invullen.
- Maar wat dan?
- Hoeveel tijd gaat er zoal overheen?
- Ik zou het blijkbaar moeten gaan verdedigen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Volgens Tussenstap zou ik geen advocaat nodig hebben, mijn dossier is er eenvoudig genoeg voor. Klopt dit? Mij werd nochtans langs verschillende andere richtingen aangeraden om alsnog contact te nemen met een advocaat & mijn boekhouder om het in goede banen te leiden.