Progressief werken RVA ?

Michael1
Topic Starter

Progressief werken RVA ?

#1 , 27 dec 2012 13:39

Ik ben sedert 2 jaar op de mutualiteit, waarvan 1 jaar invaliditeit. Omdat ik, desondanks mijn chronische ziekte, graag iets wil bijdragen aan de maatschappij, ben ik nu in begeleiding met GTB op zoek naar een gepaste deeltijdse job.

Binnen de mutualiteit kan dit onder de noemer "progressief werk" met goedkeuring van de adviseur. Omdat ik weldra op controle moet en er misschien een doorverwijzing naar de RVA kan volgen, had ik graag een antwoord gekend op de volgende vragen:

1. Bestaat er met 33% arbeidsongeschiktheid een kader binnen de RVA, waar je je loon kan cumuleren met je uitkering tot een bepaald plafond?
Zoals dit bestaat bij de mutualiteit met progressief werk?

2. De werkloosheidsuitkeringen zijn recentelijk hervormd met ingang van 2013. Ik zag dat je als uitkeringsgerechtigde de eerste 3 maanden een hogere uitkering kent, waarop een 2de periode volgt van 3 maanden ( gelijk aan huidige max uitkering), enz.... Er wordt gesteld dat er uitzonderingen zijn, waarop de daling van de uitkeringen niet op toepassing van is (oa mensen met 33% arbeidsongeschiktheid). Mijn vraag is, is dit zo vanaf de hogere uitkering die je de eerste 3 maanden krijgt ? Of valt iedereen automatisch op de 2de periode en worden dan pas eventuele dalingen bevroren aan de hand van de uitzonderingen ?

Dank bij voorbaat !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 dec 2012 06:44

1. ja: als je vbb deeltijds werkt,kan je nog een opleg krijgen van de werkloosheid. die opleg kan weliswaar beperkt zijn in tijd.
2. afhankelijk van je huidige situatie (lig je nog onder contract?) kan het zijn dat je nooit in de eerste periode komt als je eerst lange tijd ziek bent geweest. Sowieso is de bevriezing maar ergens in de tweede periode, nooit in de eerste (toch niet daarvoor).

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”